کد خبر: ۹۲۶۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴

سناریو‌های پیش‌روی بازار ارز؛ سقف احتمالی دلار کجاست؟

با افزایش یا کاهش ریسک‌های سیاسی انتظارات تورمی بازار نیز نوسان کرده و در نتیجه جهت نرخ ارز تغییر می‌کند.
سناریو‌های پیش‌روی بازار ارز؛ سقف احتمالی دلار کجاست؟
آفتاب‌‌نیوز :

بازار ارز تهران یک هفته نسبتا پُر ریسک را در پیش دارد. پس از ترور رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در تهران، زمزمه‌هایی از پاسخ ایران به این اقدام مطرح شد.

بازار ارز تهران از ریسک‌های این‌چنینی سیگنال منفی دریافت می‌کند. برخی از تحلیلگران واکنش بازار به رویداد‌های اخیر و پیش‌رو را حتمی، اما تحلیل‌پذیر عنوان می‌کنند.

توجه به اخبار سیاسی از جمله الزامات فعالان بازار غیررسمی ارز است. چرا که با افزایش یا کاهش ریسک‌های سیاسی انتظارات تورمی بازار نیز نوسان کرده و در نتیجه جهت نرخ ارز تغییر می‌کند. پس از ترور مقام مهم حماس در بامداد روز چهارشنبه، بسیاری از مقامات کشور از پاسخ حتمی ایران نسبت به این اقدام سخن گفتند.

برخی از این افراد عملیات پیش‌رو را تحت عنوان «وعده صادق دوم» معرفی کردند. وعده صادق عملیاتی بود که در روز‌های انتهایی فروردین ماه سال جاری توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت. اخبار ذکر شده به‌طور قطع بر روند بازار ارز کشور تاثیر خواهد گذاشت. اما تحلیلگران سناریو‌های مختلفی را از این واکنش ارائه می‌دهند.

سناریو‌های پیش‌روی بازار ارز؛ سقف احتمالی دلار کجاست؟

برخی از این افراد ضمن اشاره به حوادث فروردین ماه معتقدند که تا زمان پاسخگویی ایران به اتفاق بامداد چهارشنبه، سطح ریسک‌های سیاسی در بازار افزایش یافته و روند شاخص‌های ارزی مثبت خواهد بود. اما بعد از پاسخگویی در صورت عدم تداوم یافتن مناقشات، ریسک‌های موجود در بازار به مرور تخلیه شده و شاخص‌ها به روند سابق خود بازمی‌گردند.

طی حوادث فروردین ماه نرخ دلار به کانال تاریخی ۶۷ هزار تومانی رسید، اما پس از آن تا کانال ۵۷ هزار تومانی پایین آمد. در مقابل برخی دیگر از کارشناسان و فعالان ارزی ضمن اشاره به تعدیل ۲ کانالی نرخ دلار آزاد در هفته نخست مرداد ماه، معتقدند که روند کلی بازار ارز در هفته‌های اخیر مثبت بوده است.

در نتیجه ممکن است رشد قیمت پیش‌رو جبران نشده و نرخ ارز در بازه‌های جدید کریدورسازی کند. در این میان سناریوی دیگری نیز وجود دارد. بانک مرکزی تقریبا در یک سال اخیر نشان داده که تمایلی جدی نسبت به کنترل نوسانات نرخ ارز دارد. شکل‌گیری بازه‌های ثبات قیمت متعدد در بازه زمانی ذکر شده خود گواهی بر این امر است. تمایل بانک مرکزی نسبت به کنترل نوسانات نرخ ارز در ماه گذشته موجب منفی شدن نرخ رشد ۴ ماهه دلار نیز شد.

در نتیجه احتمال دارد که در مواجهه با انتظارات تورمی پیش‌رو بازارساز از طرف عرضه در بازار حمایت کرده و بخشی از نوسان را پوشش دهد. در مجموع تحلیلگران معتقدند که احتمال عبور دلار از سقف سالانه خود صرفا با در نظر گرفتن ریسک پیش‌رو اندک است. قیمت دلار در بازار روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد افزایشی بود.

هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی بازار این روز با رشد ۳۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. سکه طلا طرح جدید نیز در بازار این روز با رشد ۳۰ هزار تومانی به یک قدمی کانال ۴۳ میلیون تومانی یعنی رقم ۴۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین