کد خبر: ۹۲۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

خاندوزی: نباید مدیران را اتوبوسی تغییر دهیم

وزیر اقتصاد گفت: پیوندی که در سه سال گذشته بین دانشگاه و دولت ایجاد شده باید حفظ شود، نباید مدیران را اتوبوسی تغییر دهیم بلکه مبتنی بر این باشد که چه کسانی می‌توانند برای حل مشکل کشور راهگشا باشند.
خاندوزی: نباید مدیران را اتوبوسی تغییر دهیم
آفتاب‌‌نیوز :

سیداحسان خاندوزی در مراسم افتتاحیه سومین دوره مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصادی اظهار کرد: سیاستگذاران کشور به جهت اینکه در معرض مطالبات بسیار جدی فوریت زمین مانده‌ی متراکم قرار دارند عمدتا فرصتی برای کار‌های بلندمدت ندارند. به همین دلیل غرق در ارجاعات فوری و امور روزمره هستند.

وی افزود: یکی از اهداف ما در مدرسه سیاستگذاری اقتصادی، کاشت درخت برای بلندمدت بود که آیندگان بتوانند از ثمرات نیروسازی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند شوند. کار هم تکلیف نبود و جایی ما را الزام نکرده بود و به صورت داوطلبانه و دلی انجام شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دوگانه تئوری و عمل باید شکسته شود گفت: این دو هرکدام بازی زبانی خودشان را دارند که به شکستن این دوگانه بسیار نیاز داریم. اگر می‌خواهیم ساختار‌های رسوب کرده ناکارآمد منعطف شود و حرف و خون تازه‌ای در آن به جریان بیاید چاره جز این نداریم که باب رفت و آمد پژوهش و سیاستگذاری را باز کنیم.

فضای خارجی دچار مشکلات ژئوپلتیک است

خاندوزی تاکید کرد: اندیشکده‌های ما هم به جای چاپ مقاله باید حاضر باشند به چیزی که روی میز سیاست گذار قرار می‌گیرد. در این شرایط که فضای خارجی ما دچار مشکلات ژئوپلتیک است، فضای داخلی دچار بروکراسی است و جامعه با مسائل فرهنگی مواجه است، اندیشمندان در این فضا نظریه پردازی کنند.

وی گفت: کسانی که دچار تعارض منافع نیستند دانش پژوهان هستند که می‌توانند به فضای سیاست گذاری بیایند و در حوزه خودشان طرح نویی دراندازند و نسل نو مدیران اجرایی را وارد بدنه اجرایی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تجربه سه سال گذشته گفت: نباید مدیران را اتوبوسی تغییر دهیم بلکه مبتنی بر این باشد که چه کسانی می‌توانند برای حل مشکل کشور راهگشا باشند. باید رفت و آمد بین پژوهشکده‌ها با مراکز سیاست گذاری محقق شود. شاید بشود رفع تکلیف کرد و قراردادی با دانشگاه بست، اما عایدی ماندگار و بلندمتی ندارد.

به گفته خاندوزی، اگر نرخ مالیات را کم کردیم، اما وصولی‌ها بالا رفته و طرح‌های تحولی در خزانه داری کشور محقق شده، بیشترین میزان افزایش سرمایه گذاری واقعی رقم خورده و دیگر موضوعات مثبت ناشی از پیوند پژوهش و اجرا است.

وی تصریح کرد: اگر کشور به فکر اصلاح ایده‌ها و انگیزه‌های فراتر از کارمندی دارد نقش سایر عوامل کمرنگ می‌شود. تا قبل از ۱۴۰۰ گروهی بودند که می‌خواستند به منویات و پیام نانوشته بدخواهان بیرون از کشور، صورت رسمی بدهند و می‌گفتند اگر اینگونه نشود ضعیف می‌شویم. دولت شهید رییسی نشان داد می‌شود در فضای بین‌المللی ظرفیت‌های جدیدی پیدا کرد. این ظرفیت‌سازی را نیز با تحرکی در داخل پیوند زد که مجموعا کمک کرد نرخ رشد اقتصادی به سطح بلندمدت برگشت.

دولت گذشته در زمینه مذاکره چه کم گذاشت؟

خاندوزی با بیان اینکه برخی می‌گفتند اگر مساله (مذاکره) با آمریکا را حل و فصل نکنید کار‌ها پیش نمی‌رود افزود: دولت گذشته در این زمینه چه کم گذاشت؟ این بدعهدی آمریکایی‌ها بود که حاضرنشدند پیمانشان را ادامه دهند. این انگاره که سرنوشت کشور نحیف و نحیفتر شدن نیست و می‌شود در تعامل خارجی به نساب‌های رشد رسید در این دولت محقق شود. ما باید بتوانیم این مسیر را که اقتصاد کشور را از انزوا خارج می‌کند و مورد تاکید رهبری است دنبال کنیم. این نیاز به عاملیتی دارد که انگیزه برون‌گرایی و شکستن مرز‌های اقتصاد ایران را در خارج پیگیری کند.

تا ۱۰ سال آینده کشور می‌تواند نرخ رشد خوب داشته باشد

وزیر اقتصاد با اشاره به نقش مجلس و قوه قضاییه در جهت اصلاحات اقتصادی گفت: اگر این اقدام صورت گیرد تا ۱۰ سال آینده کشور می‌تواند با نرخ‌های خوب رشد اقتصادی بالا برود به شرط آنکه تحریم‌های داخلی برطرف شود. ظرفیت‌های تولیدی داخلی هست، ولی دستگاه‌های اجرایی اجازه نمی‌دهند این مرغ بپرد. از سالی که واردات رسمی کشور در شش طلا قریب به صفر بود در سال ۱۴۰۱ حدود سه برابر و در سال ۱۴۰۲ حدود چهار برابر شد. بیش از این هم امکان سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین