کد خبر: ۹۲۶۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵

افت چشمگیر رونق بازار کار آمریکا

تازه‌ترین گزارش بازار کار آمریکا از کاهش قابل توجه رشد استخدام‌ها سبب شد برخی بانک‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران انتظار کاهش بزرگ‌تر نرخ بهره در ماه سپتامبر را داشته باشند؛ ولی اقتصاددان با این نظر مخالفند.
افت چشمگیر رونق بازار کار آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

انتشار گزارش ضعیف از بازار کار آمریکا این نگرانی را ایجاد کرده است که فدرال رزرو برای کاهش نرخ‌های بهره بیش از حد صبر کرده است، با این حال اقتصاددانان معتقدند بعید است که سیاستگذاران با یک کاهش نرخ بهره بزرگ‌تر به آن پاسخ دهد.

به نوشته بلومبرگ، گزارشی از اداره آمار کار آمریکا در روز جمعه نشان داد که رشد استخدام شرکت‌های آمریکایی (غیر کشاورزی) در ماه جولای به طور چشمگیری کاهش یافته و نرخ بیکاری به بالاترین حد خود در نزدیک به سه سال گذشته رسیده است.

با این حال، آستین گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت که آن‌ها هیچگاه به ارقام یک ماه واکنش بیش از اندازه نشان نخواهند داد.

تغییر انتظارات بانک‌های بزرگ از تغییرات نرخ بهره

برخی از بانک‌های بزرگ وال استریت، از جمله جی پی مورگان و سیتی گروپ پس از انتشار گزارش بازار کار، پیش‌بینی خود را به ۰.۵ واحد درصد کاهش در نرخ بهره در جلسه آتی سیاستگذاران در ماه سپتامبر تغییر دادند. سرمایه‌گذاران آتی نیز بر اساس ۰.۵ واحد درصد کاهش نرخ بهره در جلسه ماه آینده و حداقل ۰.۵ واحد درصد کاهش دیگر تا پایان سال قیمتگ‌ذاری خود را انجام دادند.

مخالفت اقتصاددان با احتمال کاهش تهاجمی

با این حال، علاوه بر گولسبی، بسیاری از اقتصاددانان که بانک مرکزی را از نزدیک دنبال می‌کنند بلافاصله با این پیش‌بینی‌ها مخالفت کردند.

به گفته یک اقتصادان ارشد در Ernst & Young LLP، با توجه به اینکه مقامات فدرال رزرو بیشتر به سمت سیاست انقباضی (بالا ماندن نرخ بهره) متمایل هستند، احتمالا در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره اتفاق خواهد افتاد، ولی در برابر کاهش ۰.۵ واحد درصدی مقاومت خواهد شد.

توماس بارگین، رئیس فدرال رزرو ریچموند نیز در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز از این تصور که کاهش نرخ بهره بیش از ۰.۲۵ واحد درصد مناسب خواهد بود، دوری کرد. به گفته او، کاهش‌های بزرگتر در نرخ بهره معمولا در اقتصاد‌هایی که شرایط آن سریعا رو به وخامت است، انجام می‌شود. باوجودی که گزارش بازار کار آمریکا نشان‌دهنده سرد شدن بازار بود، او ۱۱۴ هزار استخدام جدید را عددی معقول خواند.

سابقه تغییرات تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال رزرو

در طول تصدی جروم پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو، «کمیته بازار باز فدرال» تنها در مواقع اضطراری از تغییرات بزرگ‌تر در نرخ بهره استفاده کرده است. در دو هفته اول مارس ۲۰۲۰، این کمیته نرخ بهره معیار را تا ۱.۵ واحد درصد کاهش داد تا به سرعت به صفر برساند؛ چراکه کووید ۱۹ شروع به ضربه زدن به اقتصاد آمریکا کرده بود. در سال ۲۰۲۲، کمیته بازار باز برای مقابله با افزایش تورم نرخ‌های بهره را ۰.۵ و ۰.۷۵ واحد درصد افزایش داد.

تغییرات بزرگ دارای اثرات سیگنالی هستند که پاسخی شدید یا فوری را می‌طلبد. اما برای بسیاری از اقتصاددانان ناظر فدرال رزرو، ارقام بازار کار به سطحی نرسیدند که نشان‌دهنده تهدیدی قریب‌الوقوع باشند که سبب ایجاد تغییرات بزرگ در نرخ بهره از سوی فدرال رزرو شود.

به‌علاوه، مقامات فدرال رزرو مرتبا اظهار کرده‌اند که به یک گزارش اقتصادی پاسخ نمی‌دهند و سیاست آن‌ها روی روندی استوار است که طی چند ماه اتفاق می‌افتد.

استخدام در بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه جولای تنها ۱۱۴ هزار شغل افزایش یافت که پایین‌تر از همه پیش‌بینی‌ها در نظرسنجی‌های بلومبرگ بود و یکی از ضعیف‌ترین آمار‌ها از زمان همه‌گیری محسوب می‌شود. میانگین درآمد ساعتی نیز پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها منتشر شد.

به گفته یک تحلیلگر ارشد در Charles Schwab، احتمالا تعداد کمی از اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند که معتقدند از کاهش نرخ بهره عقب افتاده‌اند و اکثر آن‌ها همچنان رویکردی محتاطانه را ترجیح می‌دهند. اگر داده‌های اقتصادی همچنان ضعیف باشند، آنگاه یک کاهش ۰.۵ واحد درصدی در نرخ بهره ممکن خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین