کد خبر: ۹۲۶۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۹
تبلیغات

آشنایی با پُرفروش‌ترین ورق‌های فولادی بازار

برخی از ورق‌ها به دلیل کاربرد‌های فراوانی که دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی بازار را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
آشنایی با پُرفروش‌ترین ورق‌های فولادی بازار
آفتاب‌‌نیوز :

در صنعت فولاد، محصولات و فراورده‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که ورق فولادی از جمله آن‌ها است؛ البته به اشتباه به آن‌ها ورق آهن هم می‌گویند. با این حال، کارخانه‌ها انواع مختلفی از ورق را تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها پرفروش‌‍‌تر است؛ به بیانی دیگر، برخی از ورق‌ها به دلیل کاربرد‌های فراوانی که دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی بازار را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

ورق استیل؛ گران، اما بسیار کاربردی

در ادامه‌ی مطلب به ورق استیل می‌رسیم که در مقایسه با قیمت ورق آهن، گران‌تر است. به بیانی دیگر، ورق استیل یکی از گران‌ترین فرآورده‌های فولادی بازار است که از کشور‌های دیگر وارد می‌شود. با این حال، این محصول هم مصرف زیادی دارد و برای کاربرد‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، برای ساخت محصولات آشپزخانه‌ای معمولا از این ورق استفاده می‌کنند.

اگرچه ورق استیل نسبت به سایر ورق‌های فولادی گران‌تر است، ویژگی‌های این محصول باعث شده تا از آن برای موارد مختلفی استفاده شود. ضد زنگ بودن، قابل بازیافت بودن، سختی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و چکش خواری از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های استیل به شمار می‌رود. ورق استیل به دوسته‌ای استیل بگیر و نگیر تقسیم می‌شود که در این بین آلیاژ‌های نگیر برای کاربرد‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق روغنی؛ ظاهری زیبا و مقاوم در برابر خوردگی

ورق روغنی بر خلاف ورق سیاه در فرایند نورد سرد و با کاهش دما تا ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تولید می‌شود. پس از کاهش دما، فشار زیادی روی ورق‌ها اعمال می‌شود و محصول را از بین غلتک‌ها عبور می‌دهند. این فرایند نه تنها به کاهش ضخامت ورق کمک می‌کند، بلکه روی خواص مکانیکی آن مانند افزایش استحکام و مقاومت نیز تاثیر می‌گذارد. روی سطح این ورق، فرایند روغن کاری انجام می‌شود تا در برابر خوردگی و اکسیدن شدن نیز نسبتا مقاوم شود.

سطح صاف، ظاهر زیبا، شکل پذیری و مقاومت بالا در برابر کشش از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ورق روغنی به شمار می‌رود و برای شرایطی که زیبایی اهمیت زیادی داشته باشد، از آن استفاده می‌شود. به علاوه، ورق روغنی در ساختمان‌سازی، ساخت بدنه خودروها، تولید سایر ورق‌های فولادی و تولید لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد‌های متنوع باعث شده تا ورق روغنی هم جزو پروفروش‌ترین ورق‌های فولادی بازار باشد.

ورق سیاه مهمترین ورق فولادی

ورق سیاه؛ مهم‌ترین ورق فولادی

ورق سیاه در فرایند نورد گرم تولید می‌شود که ظاهری خشن و سطحی مات دارد؛ در همین راستا، به این محصول ورق سیاه گفته می‌شود که به ورق گرم هم مشهور است. در حالت کلی این محصول به دو دسته‌ی ورق سیاه معمولی (st۳۷)، ورق سیاه صنعتی (st۵۲) تقسیم می‌شود. از ورق st۳۷ بیشتر در ساختمان‌سازی و ساخت مقاطع فولادی استفاده می‌شود؛ این در حالی است که ورق سیاه صنعتی بیشتر در صنایع و برای تولید لوله‌های انتقال، ساخت مخزن‌های نگهداری و تحت فشار کاربرد دارد.

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های ورق سیاه این است که به عنوان متریال پایه برای تولید سایر ورق‌های فولادی به کار می‌رود. در همین راستا، تغییر قیمت ورق سیاه بر نرخ سایر محصولات فولادی تاثیر می‌گذارد. کارخانه‌های بسیاری در کشورمان این محصول مهم و استراتژیک را تولید می‌کنند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به اکسین، کاویان اهواز و فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد.

ورق گالوانیزه؛ بهترین ورق برای مناطق مرطوب

یکی دیگر از پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی بازار، گالوانیزه است که بهترین انتخاب برای مکان‌هایی با رطوبت بالا و شرجی به حساب می‌آید. ورق‌های روغنی پس از کاهش ضخامت و اسید شویی شدن، در محلول مذاب روی غوطه‌ور می‌شوند. روی اندود کردن یا فرایند گالوانیزاسیون، مقاومت ورق را در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش می‌دهد. در همین راستا، از این ورق بیشتر برای ساخت محصولات در تماس با رطوب و آب، استفاده می‌شود. ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی و زنگ زدگی، طول عمر بالایی دارند و انقضای مصرف آن‌ها به زودی به اتمام نمی‌رسد.

قیمت ورق گالوانیزه به دلیل پیچبده‌تر بودن فرایند تولید، گران‌تر از ورق روغنی و سیاه است. کارخانجات این محصول را با ضخامت بسیار پایینی تولید می‌کند و معمولا هم به صورت رول شده روانه‌ی بازار می‌شود. تعداد کارخانه‌های تولید کننده ورق گالوانیزه نسبت به تولیدکنندگان ورق سیاه، کمتر است و امیرکبیر کاشان یکی از برترین‌های این حوزه به شمار می‌رود.

استعلام قیمت ورق فولادی

جمع‌بندی: قیمت ورق‌های فولادی را از کجا استعلام بگیریم؟

قیمت‌ها در صنعت فولاد همواره در حال تغییر است و معمولا نرخ‌ها به صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود. در همین راستا، مشتریان قبل از خرید محصولات فولادی، معمولا به دنبال استعلام قیمت لحظه‌ای هستند. برای استعلام دقیق قیمت‌ها کافیست که به سایت تعاونی تسفا به نشانی tasfa.co مراجعه کنید و نرخ روز انواع آهن آلات را از کارشناسان واحد بازرگانی تسفا استعلام بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین