کد خبر: ۹۲۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳

هفته‌نامه فرانسوی: مركل؛ قدرتمندترین زن جهان است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به مناسبت برگزاری انتخابات پارلمانی در آلمان، هفته‌نامه فرانسوی «اكسپرس» مقاله‌ای در مورد آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور منتشر کرد و وی را «قدرتمندترین زن جهان» نامید.

در این مقاله آمده است: «آنگلا مرکل با هیچیک از پیشینیانش در این مقام قابل مقایسه نیست. هیچکدام از آنها "زن" نبوده، در آن طرف دیوار برلین یا "دیوار آهنین" زندگی نکرده و در جوانی یعنی در سن 51 سالگی به صدر اعظمی نرسیده بودند. آنگلا مركل با وجود بحران اقتصادی در آلمان، از محبوبیت زیادی برخوردار است».

این هفته نامه نوشته است: «مرکل کیست که بدون تجربه یا تبسمی ساختگی و یا قیل و قال در مقایسه با همتایان اروپایی‌اش، توانسته است برای سومین بار از سوی مجله‌ اقتصادی «فوربس» لقب «قدرتمندترین زن جهان» را بگیرد؟ چهار سال پیش در نخستین کارزار انتخاباتی‌اش، نامزد حزب «اتحادیه دموكرات مسیحی» شد. او مانند «عروسک‌های ماشینی» صحبت می‌کرد. حال آنکه در عرض این مدت وی «مهارت» خود را در زمینه‌های گوناگون به اثبات رسانده است.

اكسپرس می‌افزاید: «مركل نخست در مقابل سیاستمردان با تجربه‌ای مانند ژاک شیراک، رییس جمهور پیشین فرانسه یا تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، توانایی‌اش را در پیش بردن مذاکرات مالی ـ اقتصادی ثابت کرد. وی در گفت‌وگو با جورج بوش رییس جمهور پیشین آمریکا درباره‌ی بسته شدن زندان گوانتانامو و سپس در مسکو درباره‌ی حقوق بشر، به روشنی نظر خود را به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور سابق روسیه اعلام کرد. بدون واهمه‌ای از خشم چین، دالایی لاما، رهبر روحانی تبت را به حضور پذیرفت و از عملیات ارتش روسیه در گرجستان انتقاد کرد».

خبرنگار اکسپرس به نقل از یک کارشناس آلمانی افزوده است: «آنگلا مركل سریع‌تر و منظم‌تر از گرهارد شرودر صدر اعظم قبلی، امور دولتی را سر و سامان بخشید. بی‌شک وی از شرایط مناسب‌تری نیز برخوردار شده بود. برپایی نشست‌های بین‌المللی در آلمان یا برگزاری جام جهانی فوتبال از جمله فرصت‌های مفیدی به شمار می‌رفت تا لیاقت مدیریت این کشور را در محک آزمایش قرار دهد».

اكسپرس می‌افزاید: «آنگلا مرکل، برخلاف همتایان خود به عنوان مثال رییس جمهوری فرانسه، ازسر و صدا به راه انداختن خوشش نمی‌آید و به نتیجه‌ی مذاکرات پشت پرده یا در "راهروها" اعتقاد بیشتری دارد».

«خوزه مانوئل باروسو»؛ رییس کمیسیون اروپا، از برخورد آنگلا مرکل با «کشورهای کوچک» تمجید کرده است. به گفته‌ وی، در نشست‌های بین‌المللی، بر خلاف دیگر سران کشورهای بزرگ که مشاوران خود را به میز مذاکره‌ کشورهای کوچک می‌فرستند، صدراعظم آلمان خود با آنها گفت‌وگو می‌کند.

مقاله‌ مجله‌ اکسپرس زندگی خانوادگی آنگلا مرکل را نیز شرح داده و وی را زنی ساده معرفی کرده که ازجنجال و هیاهو دوری می‌جوید و در زندگی روزمره یا در تعطیلاتش با دیگر افراد عادی تفاوت چندانی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین