کد خبر: ۹۲۶۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷

شیر مادر چه فوایدی برای نوزاد دارد؟

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به فواید بی‌شمار شیرمادر،گفت: هیچ نوع شیرخشکی هر چقدر هم با مواد مغذی غنی شده باشد، جایگزین شیر مادر نمی‌شود.
شیر مادر چه فوایدی برای نوزاد دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر طراوت فاخری با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای شیر مادر وجود ندارد، گفت: انواع شیرخشک که در سالهای اخیر هم مواد مغذی آنها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده، باز هم نمی توانند جایگزین شیر مادر شوند، چرا که در شیر مادر فاکتورهای محافظتی وجود دارد که در هیچ شیرخشکی یافت نمی‌شود.

وی افزود: این فاکتورهای محافظتی نوزاد را در برابر انواع حساسیت‌ها و بیماریهای خودایمنی محافظت می‌کند و به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته که تغذیه با شیر خشک در حال افزایش است، میزان ابتلای نوزادان و کودکان به حساسیت‌ها و بیماری‌هایی مانند آسم نیز رو به افزایش است.

وی افزود: از طرفی شیر مادر سرشار از مواد مغذی است، بویژه در دو سه روز اول که اصطلاحا به آن «آغوز» می‌گویند و این شیر اولیه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

فاخری گفت: آغوز سیستم ایمنی نوزاد را در همان دو سه روز اول تقویت کرده و بدن نوزاد را برای مقابله با بیماریهای عفونی آماده می‌کند.

این متخصص زنان و زایمان گفت: همچنین شیر مادر به رشد و تکامل بهتر نوزادان کمک کرده و این نوزادان در مقایسه با نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند از رشد و سلامت جسمانی بهتری برخوردارند.

فاخری گفت: علاوه بر این، میزان ابتلا به بیماریهای تنفسی، خودایمنی و انواع حساسیت‌ها در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند، نسبت به سایر نوزادان بسیار کمتر است.‌

وی افزود: در کنار این فواید یکی از مهمترین اثرات شیر مادر ایجاد وابستگی عاطفی میان مادر و فرزند است و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند به لحاظ عاطفی ارتباط قوی‌تری با مادران خود دارند.

این متخصص زنان و زایمان به فواید شیردهی برای مادران هم اشاره و تصریح کرد: شیردهی یک عامل محافظت کننده در برابر ابتلا به سرطان سینه است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته فرزندآوری بیشتر و شیردهی عوامل محفاظت کننده از مادران در برابر ابتلا به سرطان سینه هستند، بنابراین توصیه می‌شود که حتی مادرانی که شیر کمی دارند باز هم در کنار شیرخشک حتما به نوزاد خود شیر بدهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین