کد خبر: ۹۲۶۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

عدم اعتماد آمریکایی‌ها به سرویس مخفی، بعد از سوءقصد علیه ترامپ

نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، اکثر آمریکایی‌ها نسبت به توانایی سازمان «سرویس مخفی» در انجام ماموریت خود برای حفظ امنیت شخصیت‌ها و سیاستمداران مهم از جمله نامزدهای ریاست جمهوری کشورشان در پی سوءقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ، تردید پیدا کرده‌اند.
عدم اعتماد آمریکایی‌ها به سرویس مخفی، بعد از سوءقصد علیه ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

طبق نتایج این نظرسنجی که از سوی مرکز افکارسنجی «نورک» به سفارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اجرا شد، از هر ۱۰ آمریکایی فقط سه نفر «به شدت»‌ یا «بسیار» از این که سرویس مخفی بتواند قبل از انتخابات نوامبر امسال امنیت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا را در برابر خشونت تامین کند، اطمینان دارند.

این مطالعه همچنین دریافت که از هر ۱۰ آمریکایی هفت نفر بر این عقیده‌اند که سرویس مخفی دست‌کم در سطحی متوسط از بابت سوءقصد نافرجام علیه «دونالد ترامپ» نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا مسئولیت دارد.

دونالد ترامپ روز ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر) در حین سخنرانی در یک تجمع انتخاباتی در شهر «باتلر» در ایالت پنسیلوانیا هدف شلیک‌های پیاپی مرد مسلحی که به فاصله حدود ۱۴۰ متری او رسیده بود، قرار گرفت و صرفا از ناحیه گوش جراحت سطحی برداشت و جان سالم به در برد.

نظرسنجی مذکور در پی استعفای «کیمبرلی چیتل» مدیر سرویس مخفی آمریکا بعد از جلسه پرسش و پاسخ تند در کنگره و فرار از ارائه پاسخ‌های صریح که جلسه را پرتنش کرد و سیاستمداران دموکرات و جمهوری‌خواه را به طرح استعفای او وادار کرد، انجام شد.

«رونالد رو» مدیر موقت جدید سرویس مخفی چند روز پیش گفت بعد از حمله ۱۳ ژوئیه به ترامپ در باتلر «شرمسار» شده و خطای این سازمان در عدم تامین امنیت در پشت بامی که مورد استفاده عامل این حمله قرار گرفت، غیرقابل دفاع است. مدیر موقت جدید سرویس مخفی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه اذعان کرد که سازمان او اعتماد مردم آمریکا را از دست داده است.

طبق نظرسنجی مذکور نیمی از بزرگسالان آمریکایی معتقدند شکاف سیاسی در ایالات متحده «به میزان زیادی» در تلاش برای سوءقصد نقش داشته است.

این در حالی است که در همین نظرسنجی از هر ۱۰ پاسخگو حدود چهار نفر می‌گویند سرویس مخفی در سطح بالایی از بابت این تلاش برای ترور مسئولیت دارد، در حالی که همین میزان نیز گفتند به باور آنها در دسترس بودن سلاح‌های گرم در سطحی گسترده در ایالات متحده نقش زیادی در رقم زدن این ترور داشته است.

دموکرات‌ها به میزان خیلی بیشتری نسبت به جمهوریخواهان در دسترس بودن سلاح‌های گرم را مقصر خوانده‌اند، در حالی که جمهوریخواهان به میزان خیلی بیشتری نسبت به دموکرات‌ها خطای سرویس مخفی را مقصر این حادثه قلمداد کرده‌اند.

هشت روز بعد از این سوءقصد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تسلیم فشارهای هم‌حزبی‌های خود از بابت عملکرد فاجعه‌بارش در اولین مناظره ریاست جمهوری با دونالد ترامپ شده و انصرافش را از رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ اعلام و از جانشین شدن «کامالا هریس» در این رقابت حمایت کرد.

در این نظرسنجی همچنین حدود یک‌سوم آمریکایی‌ها شدیدا یا بسیار اطمینان دارند که وزارت امنیت داخلی این کشور که ناظر بر سازمان سرویس مخفی است، دست به یک تحقیقات کامل و منصفانه درباره سوءقصد علیه ترامپ بزند، در حالی که حدود یک‌سوم تا حدی به آن اطمینان داشته و حدود سه نفر از هر ۱۰ پاسخگو اطمینان چندانی به آن نداشته یا ابدا هیچ اطمینانی نداشته‌اند.

نظرسنجی مذکور با پرسش از ۱۱۴۳ پاسخگوی بزرگسال در بازه زمانی ۲۵-۲۹ ژوئیه با ضریب خطای مثبت یا منفی ۴.۱ درصد انجام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین