کد خبر: ۹۲۶۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶

ورزشکاران مراقب این اشعه مضر باشند

یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به افزایش میزان تابش اشعه فرابنفش با افزایش بی سابقه گرمای هوا گفت: ورزشکاران بهتر است برای در امان ماندن از خطرات این اشعه مضر، از ورزش کردن در فضای باز در ساعات ۱۱ صبح تا ۱۷ عصر پرهیز کنند.
ورزشکاران مراقب این اشعه مضر باشند
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مصطفی اکبری با اشاره به افزایش بی سابقه گرمای هوا در جهان و به تبع در کشورمان، اظهارکرد: با توجه به افزایش گرمای هوا، میزان اشعه UV یا همان فرابنفش افزایش پیدا کرده است. 

وی افزود: اشعه فرابنفش، اشعه‌ای است که با چشم دیده نمی‌شود، اما قدرت نفوذ بیشتری از نور معمولی دارد و می‌تواند برای چشم ها و پوست بدن خطرناک باشد. 

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: هرچند که این اشعه معمولا در برخورد با لایه ازن خنثی می‌شود، اما متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای و آسیبی که این لایه دیده، میزان اشعه فرابنفش بیشتری به زمین می‌رسد. 

وی تاکید کرد: با توجه به آسیب‌هایی که این اشعه برای بدن  دارد، به ورزشکاران توصیه می‌کنیم، ورزش خود را حتما به ساعات ابتدایی صبح یا عصر موکول کنند و از ورزش کردن در زمان اوج گرمای هوا یعنی از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۷ عصر که میزان اشعه فرابنفش بیشتری به زمین می‌رسد، پرهیز کنند. 

اکبری ادامه داد: برخورد طولانی مدت این اشعه با چشم‌ها، به شبکیه چشم آسیب وارد می‌کند و در موارد شدید ممکن است باعث بروز علائمی مانند قرمزی و خارش چشم و به تدریج تاری دید و ضعف در بینایی شود و در صورت تداوم طولانی مدت می‌تواند کوری دائمی را به همراه داشته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر ورزشکاری مجبور شد که در ساعاتی غیر از زمان صبح یا عصر به ورزش بپردازد، بهتر است حتما از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنند و به هیچ عنوان از عینک‌های غیراستاندارد استفاده نشود، چراکه عینک‌های غیراستاندارد نمی توانند جلوی آسیب تشعشعات فرابنفش به چشم‌ها را بگیرند. 

این متخصص آسیب های ورزشی بااشاره به مضرات این اشعه برای پوست نیز گفت: اگر اشعه فرابنفش به پوست بدن زیاد بتابد، می تواند منجربه بروز سرطان پوست شود، لذا نباید بیش از پنج تا شش ساعت در معرض این اشعه قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه این اشعه برای پوست‌های روشن‌ خطرناک‌تر است، عنوان کرد: ایجاد آفتاب سوختگی، قرمزی و لکه روی پوست از علائم قرار گرفتن طولانی مدت پوست در جلوی این اشعه است. 

اکبری در پایان اعلام کرد: اگر ورزشکاری مجبور به ورزش کردن در ساعات ۱۱ تا ۱۷ شد، حتما در کنار استفاده از عینک استاندارد، برای مراقبت از پوست خود باید از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده کند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین