کد خبر: ۹۲۶۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵

زلنسکی تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین را تایید کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز (یکشنبه) تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» که مدت‌ها مورد انتظار این کشور بود را تایید و اعلام کرد که خلبانان اوکراینی پرواز با این جنگنده‌های ساخت آمریکا را برای عملیات‌هایی در داخل این کشور آغاز کرده‌اند.
زلنسکی تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین را تایید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس‌جمهوری اوکراین بعد از گذشت ۲۹ ماه از آغاز جنگ در این کشور با روسیه با خلبانان نظامی در یک پایگاه هوایی دیدار و استفاده از جنگنده‌های «اف-۱۶» که کی‌یف مدت‌هاست برای آن لابی کرده، را تایید کرد.

ولودیمیر زلنسکی در این پایگاه هوایی در کنار ۲ جت، در حالی که ۲ جنگنده دیگر در بالای سرش پرواز می‌کرد، گفت: اف-۱۶‌ها در اوکراین هستند. ما موفق شدیم. من به دوستان‌مان افتخار می‌کنم که بر این جت‌ها تسلط یافتند و پیش از این، به‌کارگیری آن‌ها برای کشورمان را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تحویل این جت‌ها به اوکراین، نقطه عطفی برای این کشور پس از ماه‌ها انتظار است، هرچند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده‌ها در دسترس هستند و چه تاثیری بر تقویت دفاع هوایی کی‌یف و بر میدان نبرد خواهند داشت. همچنین روسیه پایگاه‌هایی که ممکن است جنگنده‌های اف-۱۶ را در خود جای دهد، هدف قرار داده و قول داده است که آن‌ها را سرنگون کند تا تاثیری بر جنگ نداشته باشند.

زلنسکی در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرد که اوکراین هنوز به اندازه کافی جنگنده‌های اف-۱۶ و همچنین خلبانان آموزش‌دیده کافی برای استفاده از آن‌ها را ندارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین ادامه داد: نکته مثبت این است که ما منتظر اف-۱۶‌های بیشتر هستیم و بسیاری از دوستان ما اکنون در حال آموزش [درباره نحوه کار با این جنگنده‌های ساخت آمریکا]هستند.

زلنسکی افزود که همچنین امیدوار است از طریق گفتگو در بستر «شورای اوکراین و ناتو»، با کشور‌های همسایه متحد برای کمک به رهگیری موشک‌های روسیه که به سمت اوکراین پرتاب می‌شوند، لابی کند.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری «بلومبرگ» چهارشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۳ گزارش داده بود که اوکراین اولین جنگنده‌های اف-۱۶ درخواستی را از متحدانش دریافت کرده است، ولی گفته می‌شود تعداد آن‌ها اندک است.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پنجشنبه هفته گذشته گفت: تحویل احتمالی جنگنده‌های اف‌۱۶ به اوکراین، نوشدارو و قرص جادویی برای این کشور در مناقشه کنونی نخواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین