کد خبر: ۹۲۶۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴

سردار آزمون از دوناشینگن به نقش جهان!

پس از ۱۲ سال این برای اولین مرتبه است که سردار آزمون در قامت یک بازیکن باشگاهی پا به ایران می‌گذارد.
سردار آزمون از دوناشینگن به نقش جهان!
آفتاب‌‌نیوز :

پیش از اینکه سردار آزمون در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ با گل استثنایی مقابل قطر روی پاس آندرانیک تیموریان چهره شود و اهالی فوتبال را امیدوار به ظهور یک مهاجم تمام کننده و زهردار در فوتبال ملی ایران کند، او در ۱۷ سالگی ناکامی و غم بزرگی را در اصفهان و در یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر تجربه کرده بود و تصمیم بزرگی گرفته بود.

سردار عضوی از تیم سپاهان بود که در لیگ یازدهم موفق به هت‌تریک در قهرمانی لیگ برتر با زلاتکو کرانچار شد، اما آزمون حتی یک دقیقه هم فرصت بازی به دست نیاورد تا او که از ۱۵ سالگی به عضویت تیم‌های پایه سپاهان درآمده بود، با درخشش در تیم ملی جوانان مورد توجه چند تیم اروپایی از جمله روبین کازان قرار بگیرد و در ۱۷ سالگی به جوان‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران بدل شود.

از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۲ که آزمون در انتقالی خیره‌کننده سرانجام به یک تیم بزرگ اروپایی پیوست، تمام دوران حضور او برای سه تیم بزرگ لیگ برتر روسیه سراسر از درخشش، گلزنی‌های مداوم و افتخارآفرینی بوده است. سردار خیلی زود راه گلزنی در فوتبال روسیه را با روبین کازان پیدا کرد و اولین گل اروپایی او هم برای این تیم در ۲۵ اوت ۲۰۱۳ مقابل مولده به ثمر رسید.

با وجود پیشنهاداتی که آزمون پس از اولین سال حضور در فوتبال روسیه دریافت کرد، قراردادش با روبین کازان تمدید شد و این به معنای ادامه درخشش برای این ستاره جدید فوتبال ایران بود که انگار روسیه کشور دومش شده بود. 

با این حال پس از اینکه درخشش آزمون چشم‌ها را بیشتر از قبل به خود خیره کرد، مقامات روبین کازان نتوانستند جلوی انتقال او بایستند و او در سال ۲۰۱۵ با انتقالی قرضی به روستوف پیوست و تا سال ۲۰۱۷ با وجود دریافت پیشنهادات چشم‌گیر از فوتبال اروپا همچنان در فوتبال روسیه ماند تا دوباره به روبین کازان بازگردد و تا پیش از انتقال به قدرتمندترین تیم روسیه یک فصل دیگر هم برای کازانی‌ها به میدان برود.

در سال ۲۰۱۹ آزمون با قراردادی ۳.۵ ساله به زنیت پیوست و تا پیش از انتقال به بایرلوزکوزن ۴ سال درخشان را با آبی‌پوشان در ورزشگاه گازپروم تجربه کرد.

با وجود تمام مقاومتی که در رفتار سردار برای اجتناب از حضور در تیم‌های بزرگ‌تر فوتبال اروپا دیده می‌شد، سرانجام در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ این اتفاق بزرگ برای او و فوتبال ایران رقم خورد و پس از سال‌ها یک فوتبالیست ایرانی بار دیگر نگاه‌ها را در فوتبال آلمان به خود خیره کرد. با این حال مصدومیت و روز‌های بحرانی لورکوزنی‌ها اجازه ادامه درخشش را از آزمون گرفت و با حضور آلونسو باشگاه آلمانی ترجیح داد او را به باشگاه دیگری قرض بدهد. پس آزمون که برای شروع یک ماجراجویی هیجان‌انگیز به قلب فوتبال در اروپا رفته بود به شکل ناباورانه‌ای از زمین تمرین دوناشینگن توسط آلونسو اخراج شد تا مورد توجه مدیران رم و مورینیو قرار بگیرد و به پایتخت ایتالیا برود.

در رم آزمون هر وقت بازی کرد اثرگذار ظاهر می‌شد، اما در ایتالیا هم مصدومیت و حضور در جام جهانی شانس بازی در مسابقات مهمی را از او گرفت تا با توجه به قیمت بالایی که برای دائمی کردن قرارداد آزمون باید پرداخت می‌شد، ده روسی هم قید جذب دائمی ستاره ایرانی لوزکوزن را بزند.

درنهایت آزمون در روز‌هایی که گفته می‌شد سر از سویا در لالیگا درمی‌آورد، در اتفاقی شوکه کننده به تیم فوتبال الاهلی امارات پیوست که در حال حاضر در ایران حضور دارد و تا ساعاتی دیگر در ورزشگاه نقش جهان میهمان مورایس و شاگردانش می‌شود.

نکته جالب درباره آزمون اینکه او پس از ۱۲ سال بار دیگر به شهری بازگشته که یادآور دوران ناکامی و نیمکت نشینی او است. سردار، اما حالا در قامت یک ستاره توسط مدیران باشگاه اماراتی جذب شده و پائولو سوسا و سایر اعضای کادر فنی باشگاه شباب‌الاهلی به درخشش و گلزنی او چشم دوخته‌اند. از سوی دیگر آزمون هم انگیزه‌های خاص خود را برای درخشش در این مسابقه دارد که تماشای این بازی حساس را هیجان‌انگیزتر می‌کند.

اما در این بین نکته دیگری جلب توجه می‌کند و آن هم حضور آزمون پس از ۱۲ سال در ایران برای همراهی یک تیم باشگاهی است. او همواره عضوی از تیم ملی بوده و در عضویت باشگاه‌های اروپایی قرار داشته تا وقتی حالا پس از سال‌ها بار دیگر در قامت یک بازیکن باشگاهی به ایران بازگشته سر و کارش با سپاهان باشد و تمام نگاه‌ها روز آینده به او و ساق‌هایش خیره شود که البته همچنان توان رقابت در فوتبال اروپا و در بالاترین سطح را داشتند.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین