کد خبر: ۹۲۶۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

تابستان را بدون آفتاب سوختگی بگذرانید

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید یکی از مهم ترین عوامل خطر برای ابتلا به سرطان پوست است لذا برای حفاظت از پوست در برابر این آسیب ها رعایت چند نکته ساده اما مهم ضروری است.
تابستان را بدون آفتاب سوختگی بگذرانید
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فرزام بیدارپور، ضمن تاکید بر خطرات ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، به اهمیت محافظت از پوست اشاره و اظهار کرد: قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان پوست، پیری زودرس و آسیب به چشم را به شدت افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مواجهه بیش از حد با UV به عنوان علت اصلی اثرات مضر بر روی پوست، چشم و سیستم ایمنی شناخته شده است، افزود: برنزه شدن که بسیاری آن را نشانه زیبایی می دانند در واقع واکنش دفاعی پوست در برابر آسیب UV است و به هیچ وجه نشانه سلامتی نیست.

اقدامات حفاظتی مناسب در برابر نورخورشید

دکتر بیدارپور به محدود کردن زمان قرار گیری در معرض آفتاب پرداخت و تصریح کرد: زمان مواجهه در آفتاب ظهر را محدود کنید، به ویژه در ساعات اوج تابش خورشید (معمولا بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) که تشعشعات خورشیدی قوی تر هستند، تا حد امکان، قرار گرفتن در معرض UV را در این ساعات، به ویژه در فصل تابستان، محدود کنید در واقع شما می توانید با خیال راحت در ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر بیرون از منزل باشید در این راستا خطر آفتاب سوختگی بسیار کاهش می یابد.

وسایل حفاظتی بپوشید

وی به پوشیدن لباس محافظ اشاره و اضافه کرد: بهترین محافظت در برابر آفتاب در فضای باز با استفاده از لباس حاصل می شود، یک کلاه با لبه پهن حفاظت در برابرخورشید را برای چشم‌ها، گوش‌ها، صورت و پشت گردن تامین می‌کند.

ضرورت استفاده از عینک آفتابی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در ادامه به ضرورت استفاده از عینک آفتابی پرداخت و افزود: عینک آفتابی به سبک wraparound که ۱۰۰ درصد حفاظت در برابر A-UV و B-UV را تامین می کند، آسیب‌های چشمی ناشی از مواجهه با نورخورشید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

دکتر بیدار پور با تاکید بر اینکه از کرم‌های ضد آفتاب با طیف گسترده برای نواحی پوستی که نمی توانند با لباس پوشانده شوند، استفاده کنید، گفت: کرم های ضد آفتاب نباید برای طولانی کردن زمان سپری شده در نورخورشید استفاده شوند. این کرم ها با این که می توانند شروع آفتاب سوختگی را به تأخیر بیندازند، اما نمی توانند به طور کامل اشعه UV را مسدود کنند.

وی افزود: هر دو ساعت یکبار، به ویژه پس از تعریق، شنا، بازی یا ورزش در فضاهای باز، مجدد باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

از دستگاه های برنزه کننده خودداری کنید

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه کرد: دستگاه های برنزه کننده به گونه ای طراحی شده‌اند که میزان بالایی از اشعه UV ساطع می‌کنند. ارتباط واضحی بین استفاده از دستگاه برنزه کننده و سرطان پوست وجود دارد.

دکتر بیدار پور در این خصوص اظهار کرد: اثرات مفید استفاده از دستگاه برنزه کننده، از قبیل تولید ویتامینD، با اثرات مضر آن، مغلوب می‌گردد، لذا بهتر است از برنزه کننده ها به طور کامل اجتناب شود.

کودکان در برابر نورخورشید مراقبت شوند

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: کودکان معمولا از اثرات مضر UV آگاه نیستند، این وظیفه والدین آنها است که از فرزند خود در برابر آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت حفاظت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین