مهدی چمران روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره گسترش بلندمرتبه سازی و حرکت به سوی شهری مدرن، گفت: به عنوان معمارشهرساز، با بلندمرتبهسازی که تراکم آن از میانگین تراکم ساختمانهای سطح شهر بیشتر باشد، اصلا موافق نیستم؛ تنها به این شرط موافقم که در مساحت بلندمرتبههایی که ساختهایم فضای سبز ایجاد کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر بلندمرتبه سازی با رعایت فواصل مناسب در نقاط خاصی که در طرح تفضیلی و طرح جامع پیش بینی کرده ایم ساخته شود، ایراد ندارد.
چمران گفت: ایجاد ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه باید مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته باشد و ۷ معاون وزیر در مورد آن نظر دهند و شهرداری نمیتواند مجوز آنها را صادر کند.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: بلندمرتبهسازی ضوابطی دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی هنوز تصویب نشده است. ما ضوابط را به این شورا دادیم و گفتند که ما مشخص میکنیم که بلندمرتبهها در چه بخشهایی ساخته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است و هنوز بلندمرتبه سازی در پایتخت مصوبه ندارد.
وی با بیان اینکه بلند مرتبههایی که نزدیک و مشرف یکدیگر ساخته شدهاند از نظر شهرسازی کار غلطی است، افزود: قوانینی در شهرسازی داریم که فواصل مناسب در بلندمرتبه سازی باید رعایت شود. یعنی بلندمرتبههایی که کنار هم ساخته میشوند، به دلیل دید به یکدیگر و سایهای که روی هم دارند، از لحاظ قوانین شهرسازی مشکل دارند و باید با فاصله مشخصی ساخته شوند.
چمران در پاسخ به سوال دیگری درباره صرف هزینه توسعه مترو در سایر بخشهای حمل و نقل شهری، گفت: در حال حاضر سهم مترو از بودجه حمل و نقل ۴۰ درصد است و از آنجا که مترو حمل و نقل «انبوه بر» و «پاک» است باید توسعه یابدچراکه اگر اینطور نشود خیابانهای پایتخت که کم عرض هستند دچار مشکل میشوند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: ۷ خط مترو نیاز تهران را مرتفع نمیکند و این نیاز مربوط سالهای قبل بوده و با توجه به ظرفیت فعلی تهران نیاز به خطوط بیشتری احساس میشود که باید چند خط دیگر به خطوط فعلی اضافه شود به همین دلیل ما در شورا سهم ۲۰ درصدی مترو را ۴۰ درصد کردیم.
چمران تاکید کرد: سهم اتوبوسرانی هم اگر به ۳۰ درصد برسد خوب است، اما مترو باید ۴۰ درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص دهد.
وی یادآور شد: برای جمعیت جدید تهران احداث چهار خط پیش بینی شده ضروری است و البته خطوط اکسپرس نیز پیش بینی شده که در آینده بررسی خواهد شد.