کد خبر: ۹۲۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
رییس بانک مرکزی خبر داد؛

تصمیم بانک مرکزی برای کمک به بدهکاران به بانک‌ها

تزریق نقدینگی به سیستم بانکی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس کل بانک مرکزی گفت: «مطالبات معوق بانکها به معنای ورشکستگی سیستم بانکی نیست و برای هیچ بانکی آژیر قرمز به صدا درنیامده است».

به گزارش گروه اقتصاد و صنعت آفتاب،‌ محمود بهمنی در گفت‌وگویی با  ایلنا درباره آنچه که وضعیت نامناسب بانک‌ها در میزان مطالبات معوق و بدهی به بانک مرکزی اعلام شده‏، اظهار داشت: «مطالبات معوق و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اصلاً به معنای ورشکستگی نیست زیرا بانک‌ها برای مطالبات معوق پشتوانه وثایق را در اختیار دارند که می‌توانند آن را به اجرا بگذارند».

وی افزود: «کسانی که وام دریافت کرده‌اند و به سیستم بانکی بدهکار هستند به دلیل آنکه با یکسری مشکلات اقتصادی ناشی از شرایط رکود و اثرات بحران مالی اقتصادی دنیاروبرو هستند‏ بانک مرکزی تصمیم گرفته تا به کسانی که قادر به پرداخت بدهی‌های معوق خود نیستند کمک کند».

وی با بیان اینکه این کمک‌ها تا زمانی است که واحدهای تولیدی که گرفتار رکود هستند، راه بیفتند، ‏تصریح کرد: «به همین دلیل تصمیم تزریق نقدینگی به سیستم بانکی در دستور کار قرار دارد».

بهمنی در پاسخ به این سؤال که درصورتی که در فرصت استمهال بدهی‌ها مطالبات بانک‌ها پرداخت نشود‏ چه تدابیری اتخاذ خواهد شد‏؟ عنوان کرد: «ما نمی‌خواهیم خانه‌ها یا کارخانه‌های کسانی که تسهیلات دریافت کرده‌اند را تملیک کنیم بلکه هدف بانک مرکزی کمک به واحدهای تولیدی است تا بتوانند بدهی‌های خود را بپردازند».

وی درخصوص افزایش حجم بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی نیز گفت: «درباره بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی درحال حاضر مشکل خاصی نداریم و برای هیچ بانکی نیز آژیر قرمز به صدا درنیامده است».

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا درصورت افزایش سرمایه بانک‌ها نقدینگی جدیدی که وارد سیستم بانکی می‌شود‏ برای اقتصاد کشور مشکل‌ساز نخواهد شد، اظهار داشت: «هدف از طرح افزایش سرمایه بانک‌ها تزریق نقدینگی جدید به سیستم بانکی است البته اگر دولت بدهی‌های خود را به سیستم بانکی پرداخت کند هم خوب است اما اگر بتوانیم نقدینگی را وارد سیستم بانکی کنیم می‌توانیم نقدینگی را به صنعت و تولید تزریق کنیم».

وی اضافه کرد: «اما در مقابل اگر تجدید عرضه کنیم فقط سرمایه بالا رفته است و نقدینگی وارد سیستم نشده است که به داد بخش‌های اقتصادی برسد لذا تاکید بانک مرکزی بر افزایش سرمایه است که صورت بگیرد».

بهمنی یادآور شد: «درباره افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی هم تاکید می‌کنیم که بانک مرکزی از افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی استقبال می‌کند».

رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی با تزریق نقدینگی جدید به دنبال اجرای سیاست‌های انبساطی است‏ با ذکر مثالی در خصوصی بحران مالی اخیر دنیا، گفت: «آمریکا برای عبور از بحران یک هزار و 100 میلیارد دلار به اقتصاد خود تزریق کرد کشور ما نیز در شرایط رکود ناچار است که این تزریق را انجام بدهد تا صنعت و تولید راه بیفتد».

وی افزود: «درست است که سیاست انقباضی تورم را کم می‌کند اما دیدید که اجرای این سیاست در طی دوسال گذشته برای تولید مشکل ایجاد کرد».

رییس کل بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: «افزایش تورم تا حدودی قابل توجه است‏، رابطه نقدینگی و تورم باید در جایی یکدیگر را قطع کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۲
0
0
تسهيلات پرداخت شده به طور صوري تمديد مي شود چون بانك ها نمي خواهند آمار مطالبات معوق بالا رود.اگر 10 در صد سپرده گذاران اقدام به دريافت سپرده خود كنند بانك از بازپرداخت عاجز است.وثايق هم خريداري ندارد حتي به 20 در صد ارزيابي شده.بانك ها ورشكسته ا



ن




ننند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۳
0
0
مشخص نشده كساني كه به بانك ها بدهكارند بايد چكار كنند و به كجا مراجعه نمايند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین