کد خبر: ۹۲۷۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴

بهترین محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش چیست؟

بهترین محافظت در برابر UV در فضای باز با استفاده از لباس حاصل می‌شود. یک کلاه با لبه پهن حفاظت در برابرUV را برای چشم‌ها، گوش‌ها، صورت و پشت گردن را تامین می‌کند.
بهترین محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) عمدتاً قابل اجتناب است. افزایش میزان بروز سرطان‌های پوست در دهه‌های گذشته به شدت با قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش شغلی و تفریحی مرتبط است. مواجهه بیش از حد با UV به عنوان علت اصلی اثرات مضر بر روی پوست، چشم و سیستم ایمنی شناخته شده است. در برخی فرهنگ‌ها، برنزه شدن ممکن است از نظر زیبایی مطلوب باشد و خود را به‌عنوان نمادی از جذابیت و تندرستی تثبیت کرده است؛ اما هیچ موضوع بهداشتی درباره برنزه شدن وجود ندارد. این برنزه شدن ناشی از مقاومت پوست شما برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. با محافظت مناسب، چهار مورد از هر پنج مورد سرطان پوست قابل پیشگیری است و اتخاذ اقدامات احتیاطی ساده می‌تواند همه چیز را تغییر دهد.

چگونه می‌توانم با خیال راحت از آفتاب لذت ببرم؟

فعالیت‌های خارج از منزل فواید جسمی و روانی زیادی دارد؛ این فواید باید با محافظت از پوست در برابر اثرات نامطلوب شناخته‌شده اشعه UV متعادل شوند. برای حفاظت مناسب در برابر نورخورشید می‌توان زمان مواجهه با آفتاب ظهر را محدود کرد، تشعشعات  UV نورخورشید دو ساعت قبل تا دو ساعت پس از ظهر قوی‌ترین هستند. تا حد امکان، قرار گرفتن در معرض UV را در این ساعات، بویژه در ماه‌های بهار و تابستان، محدود کنید. شما می‌توانید. با خیال راحت در ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر بیرون از منزل باشید و خطر آفتاب سوختگی بسیار کاهش می‌یابد.

به شاخص UV دقت کنید

شاخص (UVI) UV اندازه‌گیری میزان اشعه UV است. مقادیر این شاخص از صفر به بالا متغیر است، هرچه UVI بیشتر باشد، احتمال آسیب به پوست و چشم بیشتر می‌شود و زمان کمتری برای آسیب رساندن مورد نیاز است. این ابتکار مهم به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را در فضای باز به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UV جلوگیری شود. در حالی که همیشه باید اقدامات احتیاطی را در برابر مواجهه بیش از حد انجام دهید، برای اتخاذ اقدامات ایمنی در برابر اشعه  UV در زمانی که شاخص UV برابر سه یا بالاتر است، دقت ویژه‌ای داشته باشید. مقادیر شاخص  UV برای منطقه یا مکان خاص شما ممکن است وجود داشته باشد، به‌عنوان مثال، در وب سایت‌های خدمات هواشناسی و در اپلیکیشن‌های هواشناسی یا در SunSmart ،Global UV App که زمان‌های حفاظت در برابر نورخورشید را نیز نشان می‌دهد.

هوشمندانه از سایه استفاده کنید

زمانی که اشعه UV شدیدترین است، به‌دنبال سایه باشید. به خاطر داشته باشید که مکان‌های سایه‌دار از قبیل درختان، چترها یا سایبان‌ها، محافظت کامل در برابر UV را تأمین نمی‌کنند. فراموش نکنید که شما هنوز در معرض UV ناشی از تشعشع پراکنده و بازتابش‌ها (انعکاس‌ها) هستید، بویژه در مکان برفی یا در مناطقی با سطوح روشن مانند سطوح آب، سواحل شنی، یا ساختمان‌های سفید.

وسایل حفاظتی بپوشید

بهترین محافظت در برابر UV در فضای باز، لباس است؛ یک کلاه با لبه پهن حفاظت در برابر UV را برای چشم‌ها، گوش‌ها، صورت و پشت گردن را تامین می‌کند. لباس‌های کیپ بافته‌شده از پوست محافظت می‌کنند و عینک آفتابی به سبک wraparound که ۱۰۰ درصد حفاظت در برابر UV-A و UV-B را تامین می‌کند، آسیب‌های چشمی ناشی از مواجهه با نورخورشید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

از کرم‌های ضد آفتاب با طیف گسترده برای نواحی پوستی که با لباس پوشانده نمی‌شوند، استفاده کنید. حفاظت در برابر نورخورشید به بهترین وجه از طریق در سایه ماندن و پوشیدن لباس، به جای استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به دست می‌آید. کرم‌های ضد آفتاب نباید برای طولانی کردن زمان سپری شده در نور خورشید استفاده شوند. این کرم‌ها با اینکه می‌توانند شروع آفتاب سوختگی را به تأخیر بیندازند، اما نمی‌توانند به‌طور کامل اشعه UV را مسدود کنند. استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده (حفاظت UV-A و UV-B با حداقل SPF ۳) توصیه می‌شود. هر دو ساعت یک‌بار، بویژه پس از تعریق، شنا، بازی یا ورزش در فضاهای باز مجدداً استفاده کنید.

از دستگاه‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید

دستگاه‌های برنزه‌کننده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان بالایی از اشعه UV ساطع می‌کنند. ارتباط واضحی بین استفاده از دستگاه برنزه‌کننده و سرطان پوست وجود دارد. اثرات مفید استفاده از دستگاه برنزه‌کننده از قبیل تولید ویتامین D با اثرات مضر آن، مغلوب می‌شود. بنابراین بهتر است از برنزه‌کننده‌ها به‌طور کامل اجتناب شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین