کد خبر: ۹۲۷۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸

چه‌کسی وزیر ارشاد دولت چهاردهم خواهد شد؟

ساختمان قدیمی بهارستان به‌زودی مدیر جدیدی خواهد داشت. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم آخرین روز‌های حضورش در این ساختمان را سپری می‌کند. این تنها اتفاقی است که در قطعیتش تردیدی وجود ندارد، وگرنه در مورد شخص وزیر ارشاد دولت چهاردهم تنها بازاری که همچنان داغ است گمانه‌زنی است.
چه‌کسی وزیر ارشاد دولت چهاردهم خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

از روزی که انتخابات به پایان رسیده انبوهی از اسامی برای سکان‌داری عرصه فرهنگ مطرح شده است، از اسامی آشنا تا نام‌های کمتر شنیده‌شده و فهرست‌هایی که بار‌ها به‌روز شده‌اند. در نهایت، نام چند گزینه پرامید باقی مانده که البته آن‌ها هم با، اما و اگر‌های بسیار مواجه هستند. خروجی کارگروهی که قرار بود بازوی مشورتی رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا باشد هم چند روز پیش منتشر شد و کارگروه فرهنگ اسامی این ۳نفر را به‌عنوان گزینه‌های نهایی منتشر کرد: احمد مسجدجامعی، سیدعباس صالحی و مجتبی حسینی. پیش از این نام‌هایی، چون رضا صالحی امیری، علیرضا تابش، حسین انتظامی، محمدمهدی عسگرپور، حجت‌الله ایوبی و محمدمهدی حیدریان نیز مطرح شده بودند، گزینه‌هایی که اغلب سابقه مدیریت در حوزه سینما در کارنامه‌شان به چشم می‌خورد.

احمد مسجد جامعی

سن: ۶۸سال

پیشینه: وزیر ارشاد دولت‌های هفتم و هشتم، قائم‌مقام وزیر و معاون فرهنگی وزارت ارشاد در دولت هفتم، ۳دوره عضو شورای شهر تهران، رئیس شورای شهر تهران (۱۳۹۲-۱۳۹۳)

میان گزینه‌های وزارت، هیچ فردی به اندازه احمد مسجدجامعی سابقه مدیریت فرهنگی و حضور در وزارت ارشاد را ندارد. مسجدجامعی که از سال۱۳۷۰ به‌عنوان معاون وزیر در ساختمان بهارستان حضور داشته، سابقه‌ای طولانی در ارشاد دارد. وقتی سال۱۳۷۹ جای عطاءالله مهاجرانی را به‌عنوان وزیر گرفت، یک دهه سابقه مدیریت در وزارتخانه داشت. نام احمد مسجدجامعی از همان روز اول در فهرست گزینه‌های وزارت ارشاد به چشم می‌خورد. او مدیری باتجربه و میانه‌رو است که همیشه در اردوی اصلاح‌طلبان حاضر بوده. اما و اگر‌هایی که در مورد مسجد جامعی وجود دارد در درجه اول سن اوست. یکی از وعده‌های مسعود پزشکیان در انتخاب اعضای کابینه توجه به مدیران جوان بود و حالا که برخی از اعضای بلندپایه کابینه مثل معاون اول واجد این ویژگی نبوده‌اند، خیلی‌ها انتظار دارند رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا به وعده‌اش عمل کند. به همین دلیل شاید مسجدجامعی در نهایت به‌دلیل سن بالایش، به ساختمان بهارستان راه نیابد. البته نکته دیگری هم در مورد مسجدجامعی وجود دارد. ۱۹سال از آخرین روز‌های حضور او در ساختمان بهارستان به‌عنوان وزیر می‌گذرد و در طول نزدیک به ۲دهه، همه‌چیز از جامعه هنری و وزارتخانه و فضای فرهنگی تغییرات بسیار کرده است. از این منظر هم شاید مسجدجامعی با چالش‌هایی مواجه شود که سال۱۳۸۴ که وزارتخانه را ترک کرد، بسیاری‌شان اصلا موضوعیت نداشتند.

سید عباس صالحی

سن: ۶۱ سال

پیشینه: رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و نماینده، ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات.


مدیر فرهنگی میانه رویی که ابتدای دولت اول روحانی برای کاهش برخی حساسیت‌ها و به واسطه چهره موجهش از قم به تهران آمد و با حضور در پست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد چهره شد. سید عباس صالحی سال ۱۳۹۵ و پس از استعفای علی جنتی، بر مسند وزارت ارشاد نشست و تا حد زیادی توانست حاشیه‌هایی که در دوران وزارت علی جنتی ایجاد شده بود را به عنوان فردی میانه رو و مورد اعتماد نظام، مهار کند. صالحی در دولت دوم روحانی هم در این منسب حضور داشت. پس از درگذشت محمود دعایی، رهبر معظم انقلاب، سید عباس صالحی را به عنوان نماینده، ولی فقیه در موسسه اطلاعات منصوب کرد. این چهره فرهنگی که تحصیلات حوزوی نیز دارد و سال‌ها در مشهد و قم، به فعالیت فرهنگی پرداخته در این سال ها، در موسسه اطلاعات حضور داشته و مبدع تغییراتی هم در این موسسه مطبوعاتی دیرپا بوده است. نام سید عباس صالحی به عنوان چهره‌ای که هم با اصلاح طلبان میانه خوبی دارد و هم مورد اعتماد اصول گرایان است، در اغلب گمانه زنی‌ها برای وزارت ارشاد به چشم می‌خورد. چند روز پیش گفته شد، صالحی ترجیح می‌دهد ماموریتش در موسسه اطلاعات را پیش ببرد و علاقه‌ای به حضور مجدد در ساختمان میدان بهارستان ندارد. با این همه و در نهایت نام او در فهرست نهایی کارگروه فرهنگ قرار گرفت. نامی که به هر حال با دولت روحانی گره خورده است.

سید مجتبی حسینی

سن: ۴۶ سال

پیشینه: هنرمند برگزیده جشنواره‌های خوشنویسی امام علی (ع) و فجر، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، دبیر فرهنگستان زبان و ادب پارسی.


چهره‌ای که توسط شورای راهبردی دولت چهاردهم مطرح شد و البته در فهرست گزینه‌های کارگروه فرهنگ نیز قرار داشت، در روز‌های اخیر به عنوان گزینه‌ای جدی برای تصدی پست وزارت ارشاد مطرح شده است. سید مجتبی حسینی نسبت به دیگر گزینه ها، کم تجربه‌تر است و مهم‌ترین سمتش حضور در معاونت هنری ارشاد در دوره وزارت سید عباس صالحی بوده است. امتیاز او البته جوانی است. امتیازی که دیگر گزینه‌های جدی وزارت از آن بهره‌مند نیستند. در روز‌های اخیر انتقاد‌هایی نسبت به حضور احتمالی حسینی در وزارت ارشاد از سوی طیف‌های مختلف مطرح شده است. از رسانه ها‌ی جناح‌های مختلف گرفته تا برخی از سینماگران که سید مجتبی حسینی را گزینه‌ای نه چندان مناسب برای پست حساس وزیر ارشاد دانسته اند. از سوی دیگر، اما برخی به این نکته اشاره کرده اند که سید مجتبی حسینی مدیر فرهنگی جوان و خوش فکری است و می‌تواند با حضورش به چابک سازی در وزارت ارشاد یاری برساند.

حسین انتظامی

سن: ۵۷ سال

پیشینه: مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی، مؤسس و مدیرعامل مؤسسه مطبوعاتی جام جم، مدیرعامل مؤسسه همشهری، سخنگوی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در دوران ریاست علی لاریجانی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت اول حسن روحانی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم روحانی.


نام حسین انتظامی در روز‌های رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. سؤالاتی که این مدیر باتجربه فرهنگی، که به‌عنوان یکی از کارشناسان مقابل نامزد‌های ریاست‌جمهوری قرار گرفته بود، مطرح کرد، شهرتی را برایش به ارمغان آورد که مسبوق‌به‌سابقه نبود. اینگونه بود که انتظامی با خاستگاه نزدیک به اصولگرایان و البته سابقه مدیریت در دولت دوم روحانی، برای برخی اصلاح‌طلبان به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای وزارت ارشاد مطرح شد. مدیریت رسانه مهم‌ترین پیشینه حسین انتظامی است؛ رئیس سابق سازمان سینمایی بیشتر سال‌های فعالیتش را در حوزه مدیریت رسانه گذرانده است و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی محسوب می‌شود و هم‌اکنون هم رئیس شورای سیاستگذاری و مدیر خبرآنلاین است؛ پیشینه‌ای که از انتظامی چهره مدیری آشنا با رساله را ترسیم می‌کند که سابق مدیریت بر سینمای ایران را نیز دارد. البته همین مورد آخر باعث شده که انتظامی منتقدانی در میان سینمایی‌ها داشته باشد. این نکته را هم باید لحاظ کرد که تقریبا همه گزینه‌هایی که سابقه مدیریت سینما را در کارنامه دارند، این‌روز‌ها از سوی گروهی که بیشتر تهیه‌کننده هستند نواخته می‌شوند.

محمدمهدی حیدریان

سن: ۶۳ سال

پیشینه: مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در دهه۶۰، مدیرعامل سیمافیلم، مدیر شبکه جهانی جام جم، معاون سینمایی در دولت دوم خاتمی، رئیس سازمان سینمایی در دولت‌های اول و دوم روحانی، مشاور وزیر ارشاد در دولت دوم روحانی.


یکی از قدیمی‌ترین مدیران فرهنگی که هنوز و همچنان نامش در میان گزینه‌های وزارت ارشاد به چشم می‌خورد. محمدمهدی حیدریان در چند دوره مختلف و در حوزه‌های متفاوت به مدیریت فرهنگی پرداخته است. از مدیریت اداره نظارت و ارزشیابی در دوران حضور خاتمی در وزارت ارشاد تا سال‌های بعد که علی لاریجانی وزیر ارشاد شد و حیدریان را در سمتش حفظ کرد و وقتی به صداوسیما رفت، او را با خود تلویزیون برد. حیدریان در طول سال‌های طولانی حضورش در عرصه مدیریت فرهنگی با هردو طیف چپ و راست کار کرده؛ ولی خاستگاهش در جناح اصلاح‌طلبان تعریف می‌شود. از حیدریان به‌عنوان مدیری بانفوذ یاد می‌شود که در سال‌هایی که دولت اصلاحات در حوزه سینما دچار چالش‌هایی شده بود، به میدان آمد تا از حساسیت‌ها بکاهد. حیدریان به‌عنوان مدیری بازمانده از دهه۶۰، همچنان از نام‌های تکرارشونده برای مدیریت فرهنگی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین