کد خبر: ۹۲۷۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷

نیویورک‌تایمز: سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو، دستگاه امنیتی اسرائیل را خشمگین کرده است

همزمان با اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو درباره آتش‌بس غزه، تنش‌های داخلی میان نخست‌وزیر رژیم رژیم صهیونیستی و رؤسای سازمان‌های امنیتی و نظامی این رژیم نیز تشدید شده است.
نیویورک‌تایمز: سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو، دستگاه امنیتی اسرائیل را خشمگین کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به تشدید اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره آتش‌بس غزه، این درگیری‌ها را با تنش‌های داخلی میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر با رؤسای سازمان‌های امنیتی و نظامی اسرائیل مقایسه کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، اختلاف عمومی میان نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده نشان‌دهنده تنش‌های فزاینده میان نتانیاهو و دستگاه‌های امنیتی رژیم اشغالگر است، اختلافی که از رویکرد نتانیاهو نسبت به مذاکرات آتش‌بس با حماس ناشی شده است.

بایدن به‌صورت علنی از بهانه‌تراشی‌های نتانیاهو در مسیر توافق آتش‌بس با حماس انتقاد کرده و مقامات ارشد ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی رژیم اشغالگر نیز به طور خصوصی از این مسئله ابراز نارضایتی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که نتانیاهو با دائماً طرح‌کردن شروط جدید برای توافق، مذاکرات را پیچیده کرده است.

۲ مقام صهیونیست که نخواستند نامشان فاش شود به روزنامه آمریکایی گفتند یکی از موارد اختلاف‌نظر میان نتانیاهو و مقامات امنیتی و نظامی، اصرار دوباره وی به برقراری ایست بازرسی در یک بزرگراه کلیدی در شمال غزه است. این در حالی است که این مسئله یکی از مسائل حساس در مذاکرات آتش‌بس است؛ تا جایی که رژیم صهیونیستی چند ماه قبل برای افزایش احتمال توافق، از این موضع خود تا حدی عقب‌نشینی کرده بود.

افشای اختلاف داخلی در تلویزیون صهیونیستی
این اختلاف داخلی در پی انتشار گزارشی در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، عمومی شد؛ گزارشی که در آن به اختلاف میان نتانیاهو و رؤسای موساد و شین‌بت، سازمان‌های اطلاعاتی رژیم اشغالگر اشاره شده است. بر اساس این گزارش، رؤسای نهادهای امنیتی، نتانیاهو را به سنگ‌اندازی در مسیر توافق متهم کردند و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر نیز توان این سازمان‌ها در میز مذاکره را زیر سؤال برده است.

بااین‌حال، نتانیاهو مسئولیت متوقف‌شدن مذاکرات را به گردن حماس انداخته و تصمیم خود برای اعزام تیم مذاکره‌کننده صهیونیستی به قاهره را نشان‌دهنده تمایل تل‌آویو برای آتش‌بس عنوان کرده است. گرچه او اختلافات داخلی با رؤسای نهادهای امنیتی کابینه خود را انکار نکرده، اما در واکنش به علنی شدن آن با انتشار گزارش شبکه ۱۲، مدعی شده که این مسئله نیز موجب بروز اختلال در روند مذاکرات خواهد شد.

گرچه بسیاری از تحلیلگران و حتی رئیس‌جمهوری آمریکا باور دارد ترور شهید «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس در تهران می‌تواند احتمال حصول توافق آتش‌بس و تبادل اسرار را کاهش دهد، اما مقامات امنیتی رژیم اشغالگر باور دارند اگر نتانیاهو برخی از شروط و خواسته‌های خود را کنار بگذارد، هنوز امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

نتانیاهو به فکر منافع شخصی است
حامیان نتانیاهو سنگ‌اندازی‌های او در مسیر حصول توافق با حماس را اقدامی صحیح دانسته و می‌گویند اگر توافق به نحوی حاصل شود که قدرت نظامی حماس از بین نرود، جنبش مقاومت فلسطین در آینده همچنان تهدیدی جدی برای رژیم اشغالگر خواهد بود. اما فارغ از اینکه تحلیلگران غربی و صهیونیست بارها تأکید کرده‌اند ازبین‌بردن توان نظامی حماس به‌صورت کامل غیرممکن است، بسیاری از منتقدان نتانیاهو اساساً باور دارند مسئله او نه قدرت نظامی حماس، بلکه کاملاً شخصی است.

منتقدان نتانیاهو می‌گویند او حصول توافق با حماس و پایان جنگ را به سود منافع شخصی خود نمی‌داند. از یک سو، شرکای راست افراطی او در کابینه ائتلافی تهدید کرده‌اند در صورت حصول توافقی که نابودی حماس را تضمین نکند، حمایت خود را از او پس خواهند گرفت و کابینه منحل خواهد شد. از سوی دیگر، نتانیاهو می‌داند که در صورت پایان جنگ، محبوبیتی در اراضی اشغالی ندارد و باید به انتخابات زودهنگام تن دهد. این برای او که با چندین پرونده قضایی مواجه است، یعنی نقطه پایان.

بااین‌حال، سران ارتش رژیم اشغالگر خواستار برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا هستند. آن‌ها می‌دانند که نیروهای صهیونیست پس از ۱۰ ماه جنگ در غزه، توان ادامه جنگ را ندارند و این در حالی است که حزب‌الله لبنان در شمال اراضی اشغالی تهدیدی به‌مراتب جدی‌تر از حماس محسوب می‌شود. حزب‌الله از آغاز جنگ غزه تا امروز در حملات خود به نواحی شمالی اراضی اشغالی ده‌ها هزار صهیونیست را وادار به فرار از خانه‌های خود کرده و تأکید می‌کند که تا پایان جنگ غزه، به این حملات ادامه خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین