کد خبر: ۹۲۷۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹

نگویید در ضد سرقت؛ بگویید در فانتزی

به نظر می‌رسد برای مقابله با سرقت به چند روش دیگر هم نیاز داریم.
نگویید در ضد سرقت؛ بگویید در فانتزی
آفتاب‌‌نیوز :

«با یک دیلم، بدون سر و صدا در رو اینجوری کردن و وارد خونه شدن...» این‌ها چندخط ابتدایی توییت پربازدید کاربری است که می‌گوید بین ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در ضدسرقت سه واحد در ساختمان محل سکونتش را که در محله امنی قرار دارد، به سادگی آب‌خوردن شکسته و وارد خانه شده‌اند.

او نوشته که دزد‌ها با دستگاه طلایاب یک‌راست سراغ کشوی طلا‌ها رفته و خیلی تمیز، طلا‌های این کاربر را سرقت کرده‌اند. «البته در دو واحد دیگر، طلایی نبوده و دزد‌ها دست خالی رفته‌اند.» همین توییت جنجالی نزدیک به ۴۰۰ هزار بار در شبکه ایکس دیده شده و برای بسیاری از افراد این سوال را به وجود آورده که آیا در‌های ضدسرقت، واقعاً ضدسرقت‌اند یا همه این‌ها فقط تبلیغات است؟

یک فعال حوزه صنایع فلزی و آهنگری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «در‌های ضدسرقتی که به عنوان در واحد نصب می‌شوند، معمولا فقط اسما در ضدسرقت‌اند و کیفیت و بازدارندگی لازم را ندارند؛ روی این در‌ها یک در آکاردئونی هم نصب می‌شود تا کار را برای سارقان سخت کند. به جای در ضدسرقت، درستش این است که بگویند در‌های دولایه فانتزی؛ البته کیفیت بالای این در‌ها باعث شده قیمت آن بالای ۲۰ میلیون باشد که البته این قیمت منهای هزینه یراق‌آلات و قفل‌هاست.» 

 تجربه ناخوشایند این کاربر واکنش‌های زیادی در پی داشت. کاربر دیگری نوشته: «در ضدسرقت را هم باید قفل کنی وگرنه همین‌طوری ببندی با یه کارت عابربانک هم باز میشه»، اما اینطور که از جواب‌ها پیداست، حتی دو واحد دیگر همان ساختمان در ضدسرقتشان را قفل کرده بودند، با این‌حال، بازهم سارقان در را شکسته بودند. پس چه باید کرد؟ 

اینطور که معلوم است، باید تلاش کرد کار سارقان برای ورود به منزل را سخت و چندلایه کرد. مثلا به‌جز استفاده از در ضدسرقت، از حفاظ آکاردئونی با قفل کتابی استفاده کرد یا سنسور‌های دزدگیر تکانشی به کار گرفت.

حتی روش‌های سنتی گذاشتن کفش جلوی در یا روشن گذاشتن چراغ هم در مواقعی جواب می‌دهد. درمورد در‌های ضدسرقت مهم‌تر از ساختار خود در، چارچوب‌ها و قفل‌های آن است که محکم و چند لایه باشند. در بهترین حالت چارچوب در ضدسرقت، هنگام ساخت ساختمان در بتن قرار می‌گیرد و در از چهار جهت قفل‌های فولادی دارد.

کاربر دیگری در واکنش به این توییت پربازدید نوشت: «این در‌ها ضدسرقت نیستند، کاهش سرعت هستند و صرفا زمان تخریب رو طولانی‌تر می‌کنند.»

یک خبرنگار حوادث به این کاربر جواب داده: «طلایاب تصور اشتباهی است. در این همه سال خبرنگاری حوادث، دزدی با طلایاب ندیدم. اونا دقیقا می‌دونن طلا‌ها توی خونه کجاست و سراغ این نقاط احتمالی میرن و همیشه با دست پر و پیمون بیرون میان.»

منبع: روزنامه هفت صبح

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین