کد خبر: ۹۲۷۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶

اردوی تیم‌های ایرانی در ترکیه با چاشنی جنجال و درگیری/ دلار‌های بر حاشیه رفته!

ترکیه به کشور محبوب تیم‌های فوتبال ایران تبدیل شده و جالب اینکه هر ۴ مدعی اصلی لیگ برتر بیست‌وچهارم اردوی آماده‌سازی پیش فصل خود را در این کشور برپا کردند که بدون حاشیه هم نبود.
اردوی تیم‌های ایرانی در ترکیه با چاشنی جنجال و درگیری/ دلار‌های بر حاشیه رفته!
آفتاب‌‌نیوز :

تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در حال آماده‌سازی خود برای حضور پر قدرت در فصل ۰۴-۱۴۰۳ هستند و در این میان تعدادی از تیم‌ها تصمیم گرفتند اردوی پیش فصل خود را در خارج از کشور برگزار کنند. جالب اینکه ترکیه، کشور محبوب تیم‌های ایرانی بوده و تاکنون استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و مس رفسنجان راهی این کشور شده و اردویی در ترکیه برپا کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه همین چند سال پیش برگزاری اردوی خارجی برای تیم‌های ایرانی ممنوع شد. این اتفاق اولین بار در اوایل سال ۱۳۹۸ افتاد تا اواخر ۱۴۰۰ ادامه داشت، اما در ادامه فدراسیون فوتبال اعلام کرد که هرگونه اعزام شامل اردو‌های فردی، تیمی و باشگاهی به خارج از کشور نیازمند تأیید شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان است و پس از اخذ مجوز‌های لازم هیچ محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد. بدین ترتیب در یکی دو سال گذشته تعدادی از تیم‌ها اردوی خارجی در برنامه آماده‌سازی خود داشتند و امسال هم که مشخص شد تیم‌های ایرانی از حضور در کمپ‌های ورزشی ترکیه استقبال می‌کنند و اعتقاد دارند حضور در این کمپ‌ها و اردو‌ها به بالاتر رفتن سطح تیم‌ها کمک می‌کند. اما نگاهی به اتفاقات اردوی تیم‌های کشورمان در ترکیه که جزو مدعیان اصلی قهرمانی هم محسوب می‌شوند، نشان می‌دهد که شاید اردو‌های اینچنینی و صرفاً برپایی کمپ در خارج از کشور، چندان هم مفید نباشد.

لغو دیدار تدارکاتی تراکتور در ترکیه با اتفاقی عجیب

یکی از حواشی اردوی تیم‌های ایرانی در کشور ترکیه، به تراکتور مربوط می‌شود. تیمی که با جذب ستاره‌ها و البته استخدام دراگان اسکوچیچ، حالا تی‌تی‌ها بیش از پیش از تیم‌شان انتظار قهرمانی در لیگ برتر بیست‌وچهارم دارند. سرخپوشان تبریزی تمرینات آماده‌سازی پیش فصل‌شان را از ۶ مرداد در شهر آنکارای ترکیه آغاز کردند و طبق برنامه قرار بود شاگردان اسکوچیچ در یکی از دیدار‌های تدارکاتی‌شان در اردوی پیش فصل خود در ترکیه، به مصاف تیم آدانا دمیر اسپور بروند که این بازی با اتفاقی عجیب لغو شد. رسانه رسمی باشگاه تراکتور در این رابطه نوشت: «بر اساس هماهنگی به عمل آمده، قرار بود تراکتور با کیت دوم خود (یاسی) و حریف نیز با لباسی با رنگ متفاوت‌تر بازی کند که متأسفانه حریف اصرار بر پوشیدن پیراهن همرنگ با تراکتور داشت. همچنین تیم داوری و رقیب، لباس جایگزین تراکتور که همراه تیم بود را هم نپذیرفت و به همین دلیل این بازی برگزار نشد.».

اما باشگاه ترکیه‌ای نظر متفاوتی نسبت به تراکتوری‌ها دارد. باشگاه آدانا دمیر اسپور رعایت نشدن قوانین از سوی تراکتور را دلیل اصلی لغو این دیدار دوستانه اعلام کرد. در اطلاعیه این باشگاه آمد: «بازی دوستانه‌ای که قرار بود با نماینده ایران یعنی تراکتور برگزار شود به دلیل رعایت نکردن قوانین بازی از سوی حریف (تأخیر در زمان مسابقه و عدم آوردن پیراهن طبق قوانین) لغو شد.»

سپاهان و دیدار دوستانه‌ای که نیمه‌تمام ماند

ژوزه مورایس و شاگردانش امشب در دیدار دور اول پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا ۲۰۲۴ میزبان شباب‌الاهلی امارات هستند. به همین دلیل اردوی خارجی سپاهانی‌ها زودتر از دیگر تیم‌های ایرانی برپا شد و آن‌ها از ۲۸ تیر در کمپ تمرینی ارزروم ترکیه تمرینات خود را آغاز کردند. طلایی‌پوشان اصفهانی نسبت به دیگر تیم‌های ایرانی، بیشترین تعداد بازی تدارکاتی را در اردوی ترکیه داشتند و به نظر می‌رسد با برنامه و هماهنگی مناسبی راهی این کشور شدند، اما در اردوی سپاهان هم همه چیز عادی و کامل پیش نرفت.

سپاهانی‌ها در نخستین دیدار تدارکاتی خود به مصاف هاتای اسپور رفتند که به تساوی یک - یک رضایت دادند، آن‌ها در دومین دیدار دوستانه ۲ بر یک برابر استانبول اسپور به برتری دست یافتند و در سومین مسابقه دوستانه‌شان در ترکیه مقابل سیواس اسپور به تساوی یک - یک بسنده کردند. چهارمین دیدار دوستانه سپاهان در اردوی ترکیه، اما به بیشتر از ۴۰ دقیقه نرسید. در حالی شاگردان مورایس تا دقیقه ۳۷ با ۳ گل از حریف خود پیش بودند، به دلیل احتمال مصدومیت بازیکنان با درخواست کادرفنی و تأیید داور مسابقه، این بازی نیمه‌تمام ماند.

بازی تدارکاتی پرسپولیس؛ جنجالی و شگفت انگیز

عصر دوشنبه باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که این تیم در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم بیکوز اسپور ترکیه رفته است. عکس‌هایی از این دیدار در رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس منتشر و در خبر مربوط به آن نوشته شد که شاگردان خوان کارلوس گاریدو با نتیجه ۵ بر ۲ برابر حریف به برتری دست یافته‌اند. ساعاتی بعد، اما باشگاه بیکوز اسپور انجام چنین دیداری را تکذیب و با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که تیم فوتبال این باشگاه با هیچ تیم ایرانی بازی نکرده است.

درادامه بررسی‌ها نشان داد که اتفاقی عجیب و شگفت‌انگیز افتاده و سرخپوشان پایتخت با تیم آکادمی JK مصاف داده‌اند. بدین ترتیب مشخص شد که حریف واقعی پرسپولیس در این دیدار تدارکاتی، یک تیم آماتور بوده و باشگاه هم پس از جنجال خبری که به پا شد، موضوع را تأیید کرد. باشگاه پرسپولیس در نیمه شب اطلاعیه‌ای صادر و در خصوص اشتباه به وجود آمده توضیح داد و در پایان آن نوشت: «از اشتباه پیش آمده متأسفیم و حق قانونی باشگاه در این زمینه را به جدیت پیگیری می‌کنیم.»

شرایط عادی برای استقلال بدون بازی با تیم بزرگ

آبی‌پوشان پایتخت اردوی خود را در شهر ارزروم ترکیه برپا کردند. کاروان استقلال پس از پشت سرگذاشتن اردویی ۸ روزه به تهران بازگشت و شاگردان جواد نکونام پس از چند روز استراحت، تمرینات خود را در پایتخت از سر می‌گیرند. استقلالی‌ها در اردوی ترکیه ۲ دیدار دوستانه برابر استانبول اسپور و العروبه عربستان برگزار کردند که بازی نخست با تساوی یک - یک به پایان رسید و در دیدار دوم، آبی پوشان ۳ بر ۲ پیروز شدند. در اردوی خارجی استقلال برخلاف ۳ تیم بزرگ دیگر، اتفاق عجیب و خاصی نیفتاد و به نظر می‌رسد آبی‌ها اردویی در شرایط عادی را پشت سرگذاشتند، گرچه هیچکدام از بازی‌های تدارکاتی این تیم هم مقابل تیمی بزرگ و نامدار نبود.

البته مس رفسنجان هم در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برند و قرار است اردوی این تیم تا ۲۰ مرداد ماه ادامه داشته باشد. شاگردان محرم نویدکیا در این اردو دیداری تدارکاتی مقابل تیم شباب بلوزداد، نایب قهرمان فصل گذشته لیگ الجزایر داشته که با تساوی بدون گل به پایان رسیده است.

لزوم توجه به «دلال‌های بازی»

به دنبال خبر عجیبی که درباره بازی تدارکاتی دیروز پرسپولیس در اردوی ترکیه منتشر شد، امروز تعدادی از رسانه‌ها به تیم آماتوری که مقابل سرخ‌ها قرار گرفته بود، متمرکز شدند و بدین ترتیب مشخص شد که تیم فوتبال آکادمی JK ترکیه (JK academy football) در سال‌های اخیر سابقه بازی دوستانه با گل‌گهر و سپاهان را هم دارد و مقابل هر سه تیم کشورمان شکست خورده است. حال سؤال مهم این است که چرا باید چنین تیم آماتوری با سه تیم بزرگ و مدعی از لیگ برتر فوتبال ایران بازی دوستانه انجام دهد؟ به نظر می‌رسد نقش دلال‌های بازی (مچ ایجنت‌ها) را نمی‌توان نادیده گرفت. دلال‌هایی که احتمالا با قرارداد‌های دلاری، چنین تیم‌های آماتوری را در اردو‌های خارج از کشور (به طور خاص کشور ترکیه) به مصاف تیم‌های ایرانی می‌فرستند و سؤ استفاده‌های قابل توجهی از این موضوع می‌کنند. در واقع اتفاق آزار دهنده و ناراحت کننده‌ای است که تیم‌های بزرگ کشورمان، کلی هزینه کنند و به واسطه بازی با تیمی آماتور یا دیگر حواشی بعضاً عجیب، آبرو و شأن فوتبال‌مان هم اینچنین دچار خدشه شود. واقعیت این است که اگر نخواهیم بگوییم با چنین رویکردی در برگزاری اردو‌های خارجی کلی ارز بر باد رفته، حداقل ماجرا این است که دلار‌ها بر حاشیه رفته! هزینه دلاری که متاسفانه دستاورد آن حاشیه و جنجال بوده است.

افسوس که در چنین مواقعی باید بیش از پیش حسرت خلأ زیر ساخت و امکانات در فوتبال‌مان را بخوریم. در کشوری که به دلیل شرایط آب و هوایی متنوع و مناسب در تمام فصول سال، می‌توان کمپ‌های تمرینی استانداردی در بعضی از شهر‌ها داشت که مورد استفاده تیم‌های ایران قرار گیرد، اما خبری از مسئول دلسوز و کارآمد در فوتبال‌مان نیست که حداقل همین یک مشکل را حل کند...

منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین