کد خبر: ۹۲۷۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴

در آستانه شکستن رکورد تاریخی گرما/ مرداد، گرم‌ترین ماه تاریخ می‌شود؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه مردادماه در حال تبدیل به گرم‌ترین ماه تاریخ است، گفت: احتمال دارد که رکورد گرما در تهران در ساعات پیش‌رو شکسته شود.
در آستانه شکستن رکورد تاریخی گرما/ مرداد، گرم‌ترین ماه تاریخ می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

احد وظیفه با اشاره به آخرین وضعیت گرما در کشور اظهار داشت: مردادماه در حال تبدیل به گرم‌ترین ماه تاریخ است و ناهنجاری دمایی از ۲.۶ درجه گذشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: احتمال دارد که رکورد گرما در تهران در ساعات پیش‌رو شکسته شود.

وی گفت: ثبت رسمی دما از سال ۱۳۲۳ به صورت شبکه در ایران سابقه دارد و وقتی حرف از رکوردشکنی می‌شود، یعنی این دما از سال ۱۳۲۳ بی‌سابقه است.

وظیفه بیان کرد: میانگین دمایی هفته سوم مرداد در طی چهل سال گذشته با ناهنجاری دمایی قابل ملاحظه‌ای هم در کمینه دما هم در بیشینه دما مواجه است.

مطابق اطلاعات سازمان هواشناسی کشور، دمای در استان تهران از ۴۳ درجه گذشت و پیش‌بینی می‌شود، دما به ۴۵ درجه نیز برسد.

پیش از این رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفته بود: نکته مهم افزایش دمای این است که بیشترین ناهنجاری مثبت دما یا بیشترین افزایش در دمای کمینه رخ داده است؛ یعنی ما صبح‌ها را با هوای گرم‌تر شروع کرده‌ایم.

وی افزود: برآورد‌های ما نشان می‌دهد که دمای کشور طی ۵۰ سال اخیر با آهنگ ۰.۴ درجه در هر دهه افزایش یافته است که عدد بسیار بزرگی است. این مقدار حتی از میانگین افزایش دمای جهانی نیز بیشتر است.

وظیفه با بیان اینکه افزایش دما یک موضوع جهانی است که با شدت و ضعف در تمامی مناطق زمین روی داده است، خاطرنشان کرد: در گذشته در همین تهران برای تابستان‌ها نیاز به استفاده از کولر نبود؛ اما اکنون به دلیل افزایش دمای جهانی، توسعه شهر‌ها و فعالیت‌های انسانی و... هوای پایتخت گرم‌تر شده است.

تهران گرم‌تر می‌شود

اداره کل هواشناسی استان تهران نیز عصر چهارشنبه اعلام کرد: براساس الگو‌های همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی آسمان استان تهران طی پنج روز آینده، صاف تا قسمتی ابری همراه با غبار رقیق، در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد و در ارتفاعات گاهی همراه با رگبار پراکنده باران پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، از امروز تا جمعه در ساعات بعدازظهر تا شب در نیمه جنوبی و بخش‌های غربی استان، گاهی وزش باد شدید و خیزش موقت گرد و خاک با احتمال انتقال موقت گرد و خاک از استان‌های همجوار، افزایش بعضی آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است؛ همچنین از امروز تا پنجشنبه، افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم و از جمعه کاهش نسبی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

ورامین گرمترین نقطه استان تهران

همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین را با بیشینه دمای ۴۴ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد.

آسمان تهران فردا (۱۸ مردادماه) صاف تا کمی ابری و وزش باد از بعدازظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۹ و حداکثر دمای ۴۳ درجه سانتیگراد و طی جمعه (۱۹ مردادماه) صاف تا کمی ابری و وزش باد گاهی وزش باد شدید و احتمال گردوخاک با حداقل دمای ۲۹ و حداکثر دمای ۴۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین