کد خبر: ۹۲۷۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴

چرا مقایسه متغیر‌های اقتصادی در دولت روحانی و رئیسی صحیح نیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد به مقایسه متغیرهای کلان اقتصادی در دولت حسن روحانی و ابراهیم رئیسی پرداخته است.
چرا مقایسه متغیر‌های اقتصادی در دولت روحانی و رئیسی صحیح نیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه دنیای اقتصاد به مقایسه متغیر‌های کلان اقتصادی در دولت حسن روحانی و ابراهیم رئیسی پرداخته است.

در این مطلب می‌خوانید:

اخیرا فایلی از سوی مسوولان دولت سیزدهم منتشر شده که در آن متغیر‌های کلان اقتصادی در این سه سال با سال آخر آقای روحانی مقایسه شده است و در این مقایسه مشاهده می‌شود اکثر متغیر‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.

 اکثر متغیر‌های کلان اقتصادی (به جز تورم) روند مثبتی در سه سال گذشته داشته‌اند، اما در عین اذعان به بهبود متغیر‌های اقتصاد کلان در سه سال دولت مرحوم رئیسی، باید به دو نکته اشاره کرد تا قضاوت درست‌تری پیدا کرد. نکته اول آن است که نباید عملکرد این سه سال را با سال۱۳۹۹ مقایسه کرد؛ زیرا سال ۱۳۹۹ از جهات متعدد سال خاصی است و مقایسه با آن سال، مقایسه منصفانه و صحیحی نیست! دست‌کم سال۱۳۹۹ سالی است که کرونا به اقتصاد اصابت کرد و نه تنها ایران بلکه جهان در وضعیت ویژه‌ای قرار داشت.

به‌تدریج اقتصاد به شرایط عادی و متعارفی رسید. سال۱۳۹۹ سالی است که نه تنها تحریم شدید بوده، بلکه قیمت نفت، گاز، فولاد و پتروشیمی در جهان در وضعیت نامناسبی قرار داشتند. نکته دوم آن است که یک تفاوت مهم در این سه سال و سه سال پایانی دولت آقای روحانی وجود دارد و آن تفاوت در میزان فروش نفت است. در سه سال پایانی دولت آقای روحانی نه تنها فروش نفت روند نزولی داشت، بلکه قیمت نفت هم روند کاهشی پیدا کرده بود. به همین دلیل دولت مظلوم آقای روحانی با تنگنای ارزی بسیار شدیدی روبه‌رو بود. در مقابل در سه سال دولت آقای رئیسی نه تنها فروش نفت روند صعودی داشت، بلکه قیمت نفت هم در شرایط مناسبی قرار داشت؛ به‌نحوی‌که درآمد نفت ایران در سال۱۴۰۱ بنا بر آمار‌های رسمی با سال۱۳۹۶ که تحریم برقرار نبود، تقریبا مشابه بود! در نتیجه مقایسه دوران عسرت و تنگنای ارزی با دوران وفور درآمد ارزی مقایسه درستی نیست! کاملا روشن است که وقتی درآمد ارزی افزایش می‌یابد، اکثر متغیر‌های کلان اقتصادی وضعیت مناسبی پیدا می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین