کد خبر: ۹۲۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

«شوک گرمایی» در ایران

ایران همچنان روی مدار گرمایش زمین حرکت می کند و در شوک، افزایش روند شوک حرکتی گرما قرار دارد. پیش از این شوک گرمایی یک تا دو روز بود، اما این امر امروز به یک هفته تا یک ماه رسیده است که همان هشدار کارشناسان در رابطه با تغییرات اقلیمی است.
«شوک گرمایی» در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

ایران همچنان روی مدار گرمایش زمین حرکت می‌کند و در شوک، افزایش روند شوک حرکتی گرما قرار دارد. پیش از این شوک گرمایی یک تا دو روز بود، اما این امر امروز به یک هفته تا یک ماه رسیده است که همان هشدار کارشناسان در رابطه با تغییرات اقلیمی است. در این رابطه رئیس موسسه تحقیقات آب کشور گفته است: «میانگین هفتگی افزایش دمای هوای ۵۰ درصد استان‌های کشور ۲ درجه و ۳۰ درصد استان‌ها به بیش از ۳ درجه رسیده است و اختلاف دمای یک نقطه کشور با نقطه دیگر بیش از ۴۰ درجه ثبت شده است.»

طبق گزارش سازمان هواشناسی تا امشب (پنج شنبه)، افزایش نسبی دما و ماندگاری توده هوای گرم و از جمعه کاهش نسبی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

اما محمدرضا کاویانپور، رئیس موسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه بر اساس دیدگاه جهانی، گرمایش کره زمین ادامه دارد، افزود: «در روز‌های گذشته اختلاف دمای بین حداقل و حداکثر کشور به بیش از ۴۰ درجه رسیده؛ به عبارت دیگر اختلاف یک نقطه کشور با نقطه دیگر بیش از ۴۰ درجه ثبت شده است. دمای کره زمین در سال‌های اخیر به ویژه از سال ۲۰۲۳ تاکنون که در اوایل سال ۲۰۲۴ قرار داریم، تغییرات قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۲۳ افزایش دمای کره زمین به ۱.۴۸ درجه رسید و این رکورد در سال ۲۰۲۴ شکسته شد، به طوری‌که امسال نسبت به دوره تاریخی گذشته گرم‌ترین سال جهان شناخته شد.»

وی از افزایش قابل ملاحظه دمای کمینه (دمای شب) نسبت به دمای بیشینه (دمای روز) در تابستان امسال خبر داد و اضافه کرد: «دمای شب و روز به سرعت در حال نزدیک شدن به هم است، این در حالی است که در تاریخچه دمایی این مساله بی‌سابقه بوده است. میانگین دمای هوای هفته گذشته کشور ۲.۸ درجه افزایش یافته است، میانگین دمای هوای استان یزد ۵.۴ درجه و خراسان جنوبی ۴.۷ درجه افزایش را به ثبت رسانده است. میانگین هفتگی افزایش دمای هوای ۵۰ درصد استان‌های کشور ۲ درجه و ۳۰ درصد استان‌ها به بیش از ۳ درجه رسید.»

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‎های صورت گرفته، ماندگاری گرمای هوا در هفته جاری و آتی در اکثر نقاط کشور ادامه دارد، اضافه کرد: با توجه به ورود سامانه‌ای از جنب مدیترانه و مونسون و نزدیک شدن آن به ایران انتظار می‌رود در بخش‌هایی از کشور کاهش نسبی دمای هوا رخ دهد. بر این اساس محدوده‌های مرکز به سمت شمال کشور از اواخر هفته جاری آرام آرام کاهش نسبی دمای هوا را تجربه خواهند کرد و، اما محدوده‌های مرکز به سمت جنوب همچنان پایدار گرما را تجربه می‌کنند و این شرایط تا پایان هفته آینده تداوم خواهند داشت.

آماده باش مدیریت بحران

در این شرایط مدیریت بحران پایتخت، درپی هشدار اعلام‌شده مبنی بر تداوم گرما، در حالت آماده‌باش است و توصیه‌های لازم را در این خصوص به دستگاه‌های امدادی و خدماتی ارائه کرده است. حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به هشدار اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی گفت: برابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی و هشدار اعلام شده شاهد گرمای هوا هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص خطر گرمازدگی به‌ویژه در گروه‌های حساس، اطفال و سالمندان هشدار داد و گفت: توصیه اکید مدیریت بحران این است که در روز‌های اعلان هشدار گرما، افراد به ویژه گروه‌های حساس به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت حضور در فضای باز، حتماً برای محافظت پوست و چشم خود در برابر گرما و اشعه مضر خورشید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند. وی در خصوص عدم نگهداری کودکان یا سالمندان در وسیله نقلیه پارک شده و خاموش نیز هشدار داد و گفت: در برخی موارد طی سال‌های گذشته شاهد این بی‌احتیاطی‌ها بوده‌ایم که ضروری است در این زمینه هشدار داده شود و افراد به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین