کد خبر: ۹۲۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

فواید دوش آب سرد: ذهن و بدنتان را تقویت کنید

تصور کنید: صبح است، می‌خواهید دوش بگیرید و روزتان را شروع کنید، اما به‌جای اینکه آب گرم را باز کنید، با جریانی ناگهانی از آب سرد بدنتان را شگفت‌زده می‌کنید. شاید ناراحت‌کننده به نظر برسد؛ اما گرفتن دوش آب سرد، خدمت بزرگی به بدن و ذهنتان می‌کند.
فواید دوش آب سرد: ذهن و بدنتان را تقویت کنید
آفتاب‌‌نیوز :

قرارگرفتن در معرض آب سرد، حالتان را خوب می‌کند. طرفداران دوش آب سرد عقیده دارند دوش آب سرد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و علم نیز ثابت کرده که فواید زیر را دارد:

تقویت سیستم ایمنی

طبق پژوهش‌ها یک سرمای ناگهانی و زیاد مثل دوش آب سرد می‌تواند کمکتان کند کمتر دچار سرماخوردگی شوید. محققان هلندی دریافتند افرادی که در پایان حمام، ۳۰ تا ۹۰ ثانیه زیر دوش آب سرد می‌رفتند در مقایسه با کسانی که فقط با آب گرم (دمای راحت) دوش می‌گرفتند، ۲۹ درصد کمتر احتمال داشت دچار سرماخوردگی شوند.

دوش آب سرد و ناگهانی باعث فعال‌شدن لوکوسیت‌ها می‌شود. لوکوسیت‌ها گلبول‌های سفیدی هستند که با عفونت مبارزه می‌کنند.

کمک به گردش خون

آیا دوش آب سرد می‌تواند برای قلب و سیستم گردش خون نیز مفید باشد؟ وقتی آب سرد بدنتان را در بر می‌گیرد، باعث تنگ و باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود و این اتفاق باعث افزایش کوتاه‌مدت فشارخون می‌شود. اما با گرم‌شدن بدن رگ‌ها باز شده و جریان انتقال خون و اکسیژن به تمام بافت‌های بدن افزایش پیدا می‌کند.

باید بدانید که دوش آب سرد ممکن است برای هر کسی اثر متفاوتی داشته باشد. اگر بیماری یا مشکلی در سلامتی‌تان دارید پیش از اینکه دوش آب سرد را امتحان کنید با پزشکتان مشورت کنید. برای شروع از دوش آب سرد بااحتیاط و آزمون‌وخطا استفاده کنید و آن را به‌عنوان یک شیوه مکمل در نظر بگیرید

این انقباض رگ‌ها و متعاقباً منبسط و باز شدن آن‌ها می‌تواند منجر به گردش خون بهتر در بدنتان شود. یک سری مطالعات نشان داده‌اند این شرایط می‌تواند به‌مرورزمان به کنترل فشارخون کمک نماید. همچنین آب سرد دارای اثر ضدالتهاب است که می‌تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد.

اما اگر فشارخون کنترل نشده یا مشکل قلبی دارید باید قبل از امتحان‌کردن دوش آب سرد با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است همان افزایش چند لحظه‌ای فشارخون و بالارفتن ضربان قلب ناشی از دوش آب سرد برای شما خطرناک باشد.
ضمناً بدنتان را کم‌کم به دوش آب سرد عادت دهید. دوش آب گرم را با یک آبکشی کوتاه با آب سرد تمام کنید و کم‌کم و به‌مرورزمان مدت قرارگرفتن زیر دوش آب سرد را افزایش دهید. با این رویکرد به بدنتان فرصت می‌دهید تا خودش را با سرما تطبیق دهد.

تقویت متابولیسم و چربی‌سوزی

یک دلیل دیگر برای توصیه به دوش آب سرد، افزایش سرعت متابولیسم در زمان استراحت است. هر چند این اثر اندک است؛ اما قرارگرفتن در معرض سرما، بدن را وادار می‌کند به‌سختی کار کند تا دمای بدن را در حد سالمی حفظ نماید و برای این هدف، انرژی بیشتری می‌سوزاند. قراردادن بدن در معرض سرما باعث فعال‌شدن سلول‌های چربی قهوه‌ای نیز می‌شود که کمتر کارآمد بوده و انرژی بیشتری می‌سوزانند؛ بنابراین شما کالری بیشتری می‌سوزانید. هر چند انسان بزرگسال چربی قهوه‌ای کمی دارد؛ اما باز هم در اطراف گردن و ترقوه خود چربی قهوه‌ای دارید که با سرما فعال می‌شوند.

کاهش التهاب و ریکاوری عضلات

یک فایده دیگر دوش آب سرد، کمک به کاهش التهاب و تسکین درد عضلات بعد از ورزش است. مروری بر ۹ مطالعه دریافته که رهاکردن بدن در آب با دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد باعث کاهش التهاب و درد عضلات می‌شود. ضمناً آب سرد به ریکاوری بهتر عضلات کمک می‌کند که باعث می‌شود در جلسه تمرین بعدی عملکرد بهتری داشته باشید. البته هنوز پاسخ این سؤال مشخص نشده که: چگونه دوش آب سرد بر رشد عضلات در واکنش به تمرینات قدرتی اثر می‌گذارد؟

بهترشدن حس و حال

رفتن زیر دوش آب سرد حس و حالتان را نیز عالی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند بدن را ناگهان در معرض آب سرد قراردادن باعث ترشح هورمون‌های مربوط به حال خوب در مغز می‌شود. یکی از توجیهاتی که وجود دارد می‌گوید گیرنده‌های قوی سرما در پوست وجود دارند که وقتی بدن را در معرض سرما قرار می‌دهید به مغز سیگنال می‌فرستند. ضمناً سرما می‌تواند سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کرده و سطح اندورفین بتا و نورآدرنالین را در خون بالا ببرد و ازاین‌جهت اثر ضدافسردگی بگذارد. بعضی از کارشناسان عقیده دارند گرفتن دوش آب سرد یک یا دو بار در هفته می‌تواند برای افرادی که افسردگی دارند مفید باشد.

بیداری و هشیاری

دوش آب سرد می‌تواند خواب را از سرتان بپراند و بدون اینکه مثل کافئین شما را بی‌قرار و عصبی کند، بیدار و هشیارتان کند. ازآنجایی‌که آب سرد، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند، شما را کاملاً بیدار می‌کند. حتی می‌توانید دوش آب سرد را جایگزین قهوه صبحتان کنید.

زیبا و درخشان شدن پوست

وقتی زیر دوش آب سرد می‌روید، رگ‌هایتان منقبض می‌شوند و جریان خون محدود می‌شود. اما وقتی از زیر دوش بیرون می‌آیید پوستتان در معرض گرما قرار می‌گیرد و باز می‌شود و در نتیجه پوستتان درخششی خاص پیدا می‌کند و شاداب به نظر می‌رسید.

هشدار‌ها و ملاحظات

باید بدانید که دوش آب سرد ممکن است برای هر کسی اثر متفاوتی داشته باشد. اگر بیماری یا مشکلی در سلامتی‌تان دارید پیش از اینکه دوش آب سرد را امتحان کنید با پزشکتان مشورت کنید. برای شروع از دوش آب سرد بااحتیاط و آزمون‌وخطا استفاده کنید و آن را به‌عنوان یک شیوه مکمل در نظر بگیرید، نه جایگزینی برای یک سبک زندگی سالم که متشکل از رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب و استراحت کافی است. اگر دچار آبریزش بینی و زکام هستید نباید دوش آب سرد بگیرید. علاوه براین خوب است بدانید که دوش سرد بلافاصله پس از صرف غذا برای افراد دچار اختلالات گوارشی و مشکل در هضم غذا، مضر است.

سرما را بپذیرید!

از سرما فرار نکنید و دوش آب سرد را امتحان کنید! با چند لحظه شروع کنید و کم‌کم آن را بیشتر کنید و تداوم را فراموش نکنید تا خیلی زود ببینید که دوش آب سرد چقدر می‌تواند حالتان را خوب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین