کد خبر: ۹۲۷۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰

زوال عقلی زودرس در کمین است!

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میزان زوال عقل زودرس در بزرگسالان زیر ۶۵ سال به طور غیر منتظره‌ای بالا است، با یافته‌های به ویژه قابل توجه برای آلزایمر، داده‌های قبلی در مورد شیوع این بیماری را به چالش می‌کشد.
زوال عقلی زودرس در کمین است!
آفتاب‌‌نیوز :

یک مطالعه گسترده اخیر که توسط دانشگاه فنلاند شرقی، دانشگاه اولو و مرکز عصبی فنلاند انجام شده است، زوال عقل اولیه را در میان جمعیت در سن کار در فنلاند مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه در میان بزرگترین نوع خود در سراسر جهان است. نتایج به تازگی در مجله عصب شناسی، مجله پزشکی رسمی آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شده است.

داده‌های اپیدمیولوژیک فعلی در مورد زوال عقل اولیه کمیاب است و بر اساس گروه‌های مطالعه کوچک است و هیچ داده‌ای از فنلاند در دسترس نیست. برای مطالعه حاضر، محققان سوابق داده‌های بیمار بیمارستان‌های دانشگاه کوپیو و اولو را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل کردند و تمام بیماران در سن کار مبتلا به زوال عقل را در این دوره زمانی بررسی کردند. هر دو مورد، که تعداد موارد جدید است، و شیوع، که تعداد کل افراد تحت تاثیر قرار گرفته است، مورد بررسی قرار گرفت. نمودار‌های بیمار در مجموع ۱۲۴۹۰ نفر با استفاده از معیار‌های یکنواخت بررسی و به گروه‌های تشخیصی طبقه بندی شدند. این دو بیمارستان عملا تمام موارد زوال عقل زودرس را در استان‌های مربوطه تشخیص می‌دهند که این داده‌ها را بسیار قوی می‌کند.

شیوع زوال عقل زودرس بالاتر از آنچه قبلا گزارش شده است.

این مطالعه میزان بروز زوال عقل زودرس را بالاتر از آنچه قبلا در مطالعات بین المللی گزارش شده بود، مشاهده کرد. در گروه سنی ۳۰ تا ۶۴ سال، شیوع زوال عقل در اوایل شروع ۲۰.۵ مورد در هر ۱۰۰، ۰۰۰ سال و ۳۳.۷ مورد در هر ۱۰۰، ۰۰۰ سال در گروه سنی ۴۵ تا ۶۴ سال بود. بیماری آلزایمر شایع‌ترین زیرنوع (۴۸ ٪) بود، و پس از آن اختلالات طیف زوال عقل جلویی (۲۳ ٪) و اختلالات طیف بدن لویی (۶ ٪) بود. این اعداد بالاتر از نشریات کوچکتر قبلی از کشور‌های دیگر است.

پروفسور Eino Solje از دانشگاه فنلاند شرقی، مطالعه pi گفت: نرخ بروز بالاتر مشاهده شده در مطالعه ما ممکن است به روش ما نسبت داده شود، که به ما اجازه داد تقریبا تمام موارد EOD را از مناطق مورد مطالعه ثبت کنیم. علاوه بر این، افزایش آگاهی از زوال عقل در میان مردم و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در فنلاند نیز ممکن است به تعداد زیادی از موارد تشخیص داده شده کمک کند.

سوله گفت: یک نقطه قوت مطالعه حاضر این است که تمام تشخیص‌ها به صورت پس از بررسی و دستی از نمودار‌های بیمار بررسی شده اند، که اجازه می‌دهد تشخیص‌های نادرست حذف شود و همچنین در نظر گرفتن تشخیص‌هایی که در طول دوره پیگیری تغییر کرده اند.

محققان دریافتند که در جمعیت در سن کار، شیوع بیماری آلزایمر به طور مداوم افزایش یافته است، در حالی که شیوع سایر زوال عقل بدون تغییر باقی مانده است.

جوانا کروگر، PI از مطالعه در دانشگاه اولو گفت: شیوع بیماری آلزایمر تقریبا دو برابر شد. این را نمی‌توان به سادگی با تشخیص بهتر و جستجوی زودتر درمان توضیح داد، زیرا ما شاهد افزایش شیوع سایر زوال عقل نبودیم.

مطالعه حاضر اولین مطالعه از یک پروژه گسترده است که داده‌های فوق العاده گسترده‌ای از بیماران واقعی را با ثبت‌های مختلف ترکیب می‌کند.

این پروژه شامل همکاری منحصر به فرد بین دانشگاه اولو و دانشگاه فنلاند شرقی و همچنین در رشته‌های مختلف علمی است که شامل، به عنوان مثال، محققان پزشکی و حقوق است.

پروفسور میکو آلتونن از دانشکده حقوق دانشگاه فنلاند شرقی گفت: ترکیب داده‌های گسترده بیمار با ثبت‌های مختلف، استاندارد بالاتری از علم را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ما در حال حاضر شاهد این هستیم که داده‌های نمودار‌های بیمار با دقت تجزیه و تحلیل شده نتایج بسیار متفاوتی نسبت به داده‌های مبتنی بر رجیستری به دست می‌آورند.

این پروژه نیز به روشی جدید هدایت می‌شود. تحقیقات توسط شرکت‌هایی که همچنین فرصت گفتگو در کمیته هدایت علمی پروژه را تحت هماهنگی مرکز عصبی فنلاند دارند، تأمین می‌شود.

Eero Rissanen، مدیر مرکز عصبی فنلاند گفت: این مدل امکان استفاده از منابع بخش خصوصی را در اجرای پروژه‌های علمی که به نفع همه است، فراهم می‌کند. با هماهنگی همکاری مرکز عصبی فنلاند بین طرف‌های مختلف، محققان می‌توانند بهتر وقت خود را برای حل مشکلات علمی اختصاص دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین