کد خبر: ۹۲۷۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰

اقدامات دولت پزشکیان برای تقویت جایگاه مطبوعات

دولت چهاردهم می‌تواند و باید برای تقویت جایگاه مطبوعات یک مجموعه از اقدامات عملی را انجام بدهد. به نظرم صاحب‌نظران این حوزه نقش مهمی در پیگیری و اجرایی کردن این مهم دارند.
اقدامات دولت پزشکیان برای تقویت جایگاه مطبوعات
آفتاب‌‌نیوز :

دولت چهاردهم می‌تواند و باید برای تقویت جایگاه مطبوعات یک مجموعه از اقدامات عملی را انجام بدهد. به نظرم صاحب‌نظران این حوزه نقش مهمی در پیگیری و اجرایی کردن این مهم دارند. می‌توانند با هم‌فکری و هم‌افزایی بسته‌هایی قابل اجرا را در ابعاد حقوقی و معیشتی به دولت پیشنهاد بدهند. از پیگیری جهت تصحیح قوانین قضایی مانند بررسی و بازبینی قوانین به منظور جرم زدایی از فعالیت‌های حرفه‌ای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گرفته تا تغییر در ساختار و نحوه‌ی انتخاب اعضای هیات منصفه و قضات دادگاه‌های مطبوعات و رسیدگى به جرایم رسانه اى. از امنیت شغلی خبرنگاران گرفته تا تامین ضرورت‌های معیشتی آنان مثل مسکن و ... این‌ها مسائل مهمی هستند که می‌توان قدم به قدم برای بهبود آن پیش رفت.

روز «خبرنگار» را به شما و همه‌ی دوستان همکارم در رسانه‌ها تبریک عرض می‌کنم. فرقی هم ندارد چه گرایشی دارند. مهم این است که فعالیت در زمینه‌ی تهیه‌ی خبر و اطلاع‌رسانی یک خیر عمومی است. البته به شرط آنکه همراه با انصاف، صداقت و دقت باشد.

بعضی وقت‌ها آدم فکر می‌کند بعضی واژه‌ها یا مناسبت‌ها کلیشه‌ای شده‌اند و دیگر کارکرد و جایگاه اصلی خود را ندارد. مثل همین «روز خبرنگار» یا مثل روز‌های «کارگر»، «پرستار»، «دانشجو» و ...، اما به نظرم می‌شود مثبت هم نگاه کرد. این‌که ذکر سالیانه‌ی یک مناسبت حداقل این نتیجه را دارد که یادآور می‌شود «چه باید باشد»، ولی «چه است»؛ لذا اهمیت دارد که نگذاریم این ارزش‌ها رو به فراموشی برود.

«روز خبرنگار» دچار همین شرح حال است. آنچه باید باشد با آنچه است فاصله‌ی زیادی دارد، چه از نظر جایگاهی و چه از نظر وضعیت شاغلان در آن، همه هم در هر جایگاهی که هستند از استاندارد‌ها و باید‌ها می‌گویند، ولی وقت عمل که می‌رسد، خودشان بیش از دیگران باید‌ها را زیر پا می‌گذارند.

اما جای تقدیر فراوان دارد که با وجود چنین شرایط نامناسبی جمع بزرگی چراغ روزنامه‌نگاری را روشن و پرفروغ نگهداشته‌اند.

پزشکیان با شعار جامعه‌ی قدرتمند- دولت توانمند قدم در این مسیر گذاشته است. یکی از مولفه‌های جامعه‌ی توانمند گردش آزاد اطلاعات و نظارت دقیق مردم بر امور حکمرانی و تاثیرگذاری است. یکی از مهمترین ابزار‌های تحقق این امر رسانه‌های مستقل و حرفه‌ای هستند؛ لذا نمی‌شود در راهبرد رسیدن به آن هدف به جایگاه رسانه و اهالی آن بی‌توجه بود. امیدوارم با مستقر شدن دولت چهاردهم به تدریج به تقویت این نهاد بسیار مهم از جامعه‌ی مدنی ایران کمک شود.

دستور آقای رئیس‌جمهور را در مورد بازپس‌گیری تمامی شکایت‌های دولت از رسانه‌ها را واجد توجه می‌دانم. امنیت حرفه‌ای و نیز شغلی خبرنگاران نقش بسزایی در شکل‌دهی به رسانه‌های مستقل و حرفه‌ای دارد. فرهنگ تحمل و تعامل باید در دستور کار کسانی که صاحب قدرت هستند قرار گیرد. باید با اشتباه و خطا در این حوزه با رواداری بیشتر برخورد کرد تا شجاعت و جسارت در نقد و مطالبه‌گری از جامعه‌ی خبری گرفته نشود. نقش مهمی که دولت می‌تواند ایفا کند مذاکره و تعامل با قوه‌ی قضائیه برای پیگیری وضعیت حقوقی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بازداشتی یا زندانی و ایجاد زمینه‌ی لازم برای آزادی کسانی است که به دلیل فعالیت حرفه‌ای در زندان‌ها هستند، است. البته از آن طرف هم باید دقت کرد که پروژه‌بگیری آسیب جدی به این استقلال حرفه‌ای می‌زند و باید با آن مقابله کرد.

دولت چهاردهم می‌تواند و باید برای تقویت جایگاه مطبوعات یک مجموعه از اقدامات عملی را انجام بدهد. به نظرم صاحب‌نظران این حوزه نقش مهمی در پیگیری و اجرایی کردن این مهم دارند. می‌توانند با هم‌فکری و هم‌افزایی بسته‌هایی قابل اجرا را در ابعاد حقوقی و معیشتی به دولت پیشنهاد بدهند. از پیگیری جهت تصحیح قوانین قضایی مانند بررسی و بازبینی قوانین به منظور جرم زدایی از فعالیت‌های حرفه‌ای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گرفته تا تغییر در ساختار و نحوه‌ی انتخاب اعضای هیات منصفه و قضات دادگاه‌های مطبوعات و رسیدگى به جرایم رسانه اى. از امنیت شغلی خبرنگاران گرفته تا تامین ضرورت‌های معیشتی آنان مثل مسکن و ... این‌ها مسائل مهمی هستند که می‌توان قدم به قدم برای بهبود آن پیش رفت. البته برای رسیدن به این اهداف، تنها دولت کافی نیست. باید همه‌ی ارکان کمک کنند تا بسیاری از این عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌های ریشه‌دار برطرف شود. از بازگشایی و تقویت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به عنوان تنها تشکل مستقل و سراسری روزنامه‌نگارى ایران گرفته تا واگذاری امور صنفی و تصدی‌گری روزنامه‌نگاران به تشکل‌های مستقل و دموکراتیک همه و همه مسائل اساسی و ملزومات تقویت این نهاد مدنی است.

رضا سالیانی، عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین