کد خبر: ۹۲۷۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸

واردات چوب یا نابودی جنگل‌های داخلی؟

حفظ صنعت چوب در ایران به قیمت نابودی جنگل‌ها است! همین یک جمله گویای واقعیت ترسناکی است که عدم توجه به آن، منابع ارزشمند جنگلی را در معرض انقراض قرار خواهد داد. اگرچه طی سال‌های اخیر با حمایت‌های دولت، استفاده از تجهیزات به‌روزتر، تأمین برخی مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت چوب و ... تمهیداتی مبنی بر خودکفایی در تولید چوب مورد نیاز بازار داخلی اتخاذ گردیده و اجرایی شده‌است اما دغدغه اصلی همچنان پابرجا است؛ تولید چوب در ایران به چه قیمتی انجام می‌شود؟!
واردات چوب یا نابودی جنگل‌های داخلی؟
آفتاب‌‌نیوز :

واقعیت این است که ایران از نظر فراوانی جنگل‌ها و مراتع سبز در مضیقه است، اما با این وجود همچنان خبر می‌رسد که سالانه بیش از ده‌ها هکتار از منابع جنگلی به خصوص در نواحی شمالی کشور به دلایل گوناگون اعم از آتش‌سوزی، برداشت برای صنایع چوب‌سازی، تعدیل آب‌وهوا، جاده‌سازی، تغییر اقلیم و ... نابود می‌شود پس در این وانفسا رویکرد واردات چوب، ایمن‌ترین و هوشمندانه‌ترین راهکار برای تأمین نیاز‌های بازار داخلی و رسیدن به توسعه پایدار در این حوزه است.

پیرو همین ضرورت، بازرگانان و شرکت‌های فعال در این صنعت، به منظور حفظ اکوسیستم کشور و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان اقدام به واردات چوب از شرکای تجاری ایران اعم از روسیه، چین، ترکیه، مالزی و ... نموده‌اند. در این میان هلدینگ پرسال به عنوان یکی از برترین تامین کنندگان فرآورده‌های چوبی در کشور با رویکرد حمایت از منابع آبی و صیانت از جنگل‌ها از سال ۱۳۸۵ تاکنون، به کمک تیمی مجرب از کارشناسان حوزه چوب و با اتکا به دانش روز توانسته‌است گامی مثبت و مؤثر در زمینه تأمین و واردات چوب روسی، راش، پلای وود وارداتی، توسکا، یولکا، ساسنا، تخته چندلا و ترموود برداشته و مسئولیت اجتماعی خود را به بهترین نحو به انجام برساند.

دلایل ضرورت واردات چوب در ایران

عدم تعادل بین تقاضا و عرضه: طبق آمار منتشر شده توسط معاون امور سازمان جنگل‌ها و مراتع؛ نیاز سالانه کشور به چوب حدود ۱۳ میلیون مترمکعب است که تنها ۵.۵ میلیون مترمکعب از آن در داخل تولید می‌شود. همچنین طبق بند ۳۸ قانون برنامه ششم از سال ۹۶، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور غیر قانونی اعلام شده‌است، از این‌رو عدم توازن عرضه و تقاضا نیاز به واردات چوب را ضرورت بخشیده‌است.

محدودیت‌های منابع طبیعی: منابع ناچیز جنگلی، کمبود آب کافی، سطح اندک زراعت چوب و مواردی از این دست باعث شده تا نیاز به واردات فرآورده‌های سلولزی در ایران بیش از پیش احساس شود.

نیاز صنایع گوناگون: چوب نه تنها ابزاری برای ساخت مصنوعات چوبی، مبلمان، کمد، آلات موسیقی و ... است بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی نیز از جایگاه ویژه‌ای در صنعت برخوردار است، بنابراین نیاز به واردات چوب برای تأمین چوب مورد نیاز این صنایع امری ناگزیر است.

تنوع تولیدات: واقعیت این است که برخی از تولیدات چوبی داخل کشور کیفیت و تنوع لازم برای استفاده در صنایع وابسته به این متریال ارزشمند را ندارند، به همین علت واردات چوب می‌تواند نقش مؤثری در ارتقاء کیفی مصنوعات چوبی داشته و تنوع لازم در بازار مصرف‌کنندگان را ایجاد نماید.

۴ چوب وارداتی پرطرفدار در ایران

چوب روسی: منظور از چوب روسی مجموعه‌ای از محصولات جنگلی (الوار‌های درخت کاج و صنوبر) است که به طور خاص از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. این چوب‌ها دارای کیفیت و تنوع بالایی هستند که چوب نراد، یولکا و ساسنا جزو محبوب‌ترین آن‌ها است. برای استعلام قیمت و خرید چوب روسی با کیفیت تضمین شده می‌توانید از طریق شماره تلفن پنج رقمی ۷۹۸۸۵_۰۲۱ و یا وبسایت پرسال به آدرس www.persolco.com با کارشناسان فروش این مجموعه در ارتباط باشید.

چوب ماهون: یک نوع چوب گران قیمت با رنگ صورتی تا قهوه‌ای متمایل به قرمز است که قابلیت ضربه‌پذیری، پرداخت و فرم‌دهی بالایی دارد. از این چوب بیشتر در کار‌های هنری، روکش کردن سازه‌های مختلف و ساخت مصنوعات چوبی سفارشی استفاده می‌کنند.

چوب گردو آفرقایی و آمریکایی: چوب گردو یکی از محبوب‌ترین انواع چوب است که در بازار نمونه‌های داخلی و خارجی آن وجود دارد. چوب گردو آفریقایی کیفیت بالایی داشته و فاقد هر نوع گره و ترک است، به همین دلیل کاربرد فراوانی در صنعت نجاری دارد، اما چوب گردو آمریکایی بیشتر برای ساخت وسایل چوبی مرتبط با دکوراسیون داخلی به کار برده می‌شود. چوب گردو آمریکایی دارای تراکم، رنگ‌پذیری و استحکام بالایی است.

چوب راش: چوب راش نیز دیگر محصول چوبی است که انواع ایرانی، آلمانی، ترکیه‌ای، کانادایی و گرجستانی آن را می‌توانید در بازار چوب پیدا کنید که نوع آلمانی آن بیشترین کیفیت را دارد.

موانع واردات چوب در ایران

علی‌رغم نیاز مبرم کشور به چوب و مشتقات آن و با توجه به عدم توازن بین عرضه و تقاضا، نسبت واردات چوب در ایران بسیار ناچیز است، زیرا عواملی، چون نوسانات ارزی، محدودیت‌های مقرراتی، مالیات و تعرفه‌های گمرکی بالا، نداشتن تجهیزات لازم برای حمل‌و‌نقل ایمن، مشکلات مربوط به قرنطینه چوب و ... همگی دست به دست هم داده‌اند تا حوزه واردات چوب با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده و در نهایت توجیه اقتصادی و تجاری برای بازرگانان نداشته‌باشد. امید است که با برنامه‌ریزی مناسب، ارتباطات حسنه با تامین کنندگان جهانی چوب و مدیریت صحیح ریسک‌ها بتوان در آینده‌ای نزدیک موانع پیش روی این صنعت را از میان برداشته و تصمیمات درستی راجع به پایداری جنگل‌ها و رفع نیاز‌های چوبی بازار داخلی ایران اتخاذ گردد.

منبع: روزنامه هم میهن 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین