کد خبر: ۹۲۷۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹

یزدانی به تختی رسید

کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد با قطعی کردن مدال نقره المپیک خود در پاریس به رکورد ۶۴ ساله جهان پهلوان تختی رسید.
یزدانی به تختی رسید
آفتاب‌‌نیوز :

رقابت‌های ۲ وزن نخست پیکار‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک پاریس از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه صبح امروز به وقت محلی (۱۳ به وقت تهران) آغاز و در پایان مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها حسن یزدانی نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان موفق به حضور در فینال کشتی آزاد المپیک شد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم ۱۶ کشتی‌گیر حضور داشتند که حسن یزدانی در مبارزه نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل الکساندر لاورنس از استرالیا به پیروزی رسید. او در دور بعد هم با نتیجه ۹ بر ۴ از سد داورن کوراگلیف، قهرمان روسی‌الاصل اروپا از یونان گذشت و راهی یک‌چهارم نهایی شد.

یزدانی در نیمه‌نهایی مسابقات کشتی آزاد المپیک پاریس کار سختی برابر مایلس امینه نداشت و با شکست دارنده مدال‌های برنز جهان و المپیک، مدال نقره المپیک خود را قطعی کرد.

وی با حضور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد شمار مدال‌های المپیک خود را به عدد سه رساند. پیش از این کاپیتان تیم کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو مدال طلای وزن ۷۴ و در المپیک توکیو مدال نقره وزن ۸۶ کیلوگرم را کسب کرده بود.

یزدانی با حضور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک به رکورد تاریخی جهان پهلوان غلامرضا تختی رسید. تختی در چهار دوره المپیک موفق به کسب یک مدال طلا و ۲ نقره شده بود. تختی در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۶۰ رُم مدال نقره و در المپیک ۱۹۵۶ملبورن مدال طلا کسب کرد.

در ۶۴ سال گذشته هیچ قهرمانی از کشتی ایران نتوانسته بود به رکورد جاودانه تختی دست پیدا کند.

البته یزدانی با صعود به فینال چند هدف مهم‌تر نیز در دستور کار دارد. او با کسب نشان طلای المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌تواند از رکورد ۱۶ ساله هادی ساعی نیز عبور کند. ساعی با ۲ مدال طلا (۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن) و یک برنز (۲۰۰۰ سیدنی) پرافتخارترین المپین تاریخ ایران به شمار می‌رود. ساعی از سال ۲۰۰۸ این عنوان ارزشمند را یدک می‌کشد.

همچنین کسب نشان طلا در پاریس می‌تواند یزدانی را به تنها گوش‌شکسته ایرانی تبدیل کند که موفق به ضرب ۲ نشان طلای ادوار المپیک شده است. در ورزش ایران تنها حسین رضازاده در وزنه‌برداری و هادی ساعی در تکواندو این افتخار بزرگ را به نام خود ثبت کردند.

همچنین یزدانی با صعود به فینال به نخستین کشتی‌گیر ایرانی تبدیل شد که شمار مدال‌های جهانی و المپیک خود را دورقمی می‌کند. یزدانی سه مدال رنگارنگ المپیک و هفت مدال کشتی قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. یزدانی در هفت دوره حضور در مسابقات جهانی سه طلا، سه نقره و یک برنز کسب کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین