کد خبر: ۹۲۷۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲

مخالفت السنوار با استقرار نیرو‌های چندملیتی در غزه

رسانه چاپ امارات از مخالفت «یحیی السنوار» رهبر جدید حماس با استقرار نیروهای چندملیتی در غزه و همچنین اصرار بر آزادی اسرای فلسطینی خبر داد.
مخالفت السنوار با استقرار نیرو‌های چندملیتی در غزه
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه اماراتی خبر داده «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس پیام مکتوب و صوتی به میانجی‌گران مصری ارسال و بر حقوق مردم فلسطین در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی پافشاری کرده است.

روزنامه «نشنال» شامگاه پنجشنبه و در گزارش اختصاصی به نقل از منابع نزدیک به میانجی‌گران و مذاکرات آتش‌بس بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی نوشت: «یحیی السنوار، رهبر جدید حماس، موضع سازش‌ناپذیری را در مورد تعدادی از نکات مورد مناقشه که مانع دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه می‌شود را به میانجی‌گران مصری منتقل کرده است.»

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی زبان که در امارات متحده عربی منتشر می‌شود، رئیس دفتر سیاسی جدید حماس، با «مدیریت غزه توسط تشکیلات خودگردان پس از پایان یافتن جنگ» و «اعزام نیرو‌های چندملیتی به غزه» مخالف است.

درحالی‌که امارات خواستار استقرار نیرو‌های چندملیتی در غزه «برای ایجاد امنیت پس از انعقاد توافق آتش‌بس» شده است، طبق گزارش یک رسانه اسرائیلی، چند کشور عربی با این ایده مخالفت کرده‌اند.

وبگاه تایمز اسرائیل گزارش داد کشور‌های اردن، قطر و عربستان سعودی درخواست‌ها برای کمک به نیروی حافظ صلح در غزه پس از جنگ را رد کردند.

یک منبع آگاه به نشنال گفت: «یکی از اولویت‌های سنوار، آزادی گروگان‌های فلسطینی است که زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند. او همچنین خواستار آزادی مروان برغوثی و احمد سعدات است.»

مروان برغوثی سیاستمدار و فرمانده نظامی فلسطینی عضو جنبش فتح است که از سال ۲۰۰۲ در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برد. او به پنج مرتبه حبس ابد محکوم شده و در سال ۲۰۰۶ با قرار گرفتن در صدر فهرست انتخاباتی جنبش فتح به مجلس قانون‌گذاری فلسطین راه یافت و در سال ۲۰۰۹ به عضویت شورای رهبری فتح انتخاب شد. تحلیل‌گران سیاسی او را محبوب‌ترین شخصیت سیاسی فلسطین می‌دانند.

برغوثی در میان همه گروه‌های فلسطینی و شمار زیادی از یهودیان محبوبیت دارد و به باور تحلیلگر نشنال، او می‌تواند رئیس بعدی تشکیلات خودگردان و رهبر جنبش فتح باشد.

 احمد سعدات، دبیرکل جبهه مردمی فلسطین و مغز متفکر عملیات ترور «رحبعام زئیفی» وزیر صهیونیست در سال ۲۰۰۱ است که رژیم صهیونیستی حاضر نشد در توافق تبادل «گلعاد شالیت» سرباز ارتش رژیم صهیونیستی با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی، او را آزاد کند. سعدات همانند البرغوثی شخصیت مردمی مهمی در جامعه فلسطین محسوب می‌شود.

نشنال در ادامه گزارش خود نوشت: «نظرات رهبر تازه حماس از زمان انتصاب غافلگیرانه او، به صورت مکتوب و صوتی به میانجی‌گران ارائه شده است. پیام‌های او به میانجی‌گران مصری از طریق خلیل الحیه، دستیار نزدیک و معتمد السنوار ارسال شده است.»

این روزنامه اماراتی در پایان گزارش کرد: «به‌رغم اینکه ماه‌ها قبل از آغاز جنگ، السنوار در انظار عمومی دیده نشده بود، همواره در روند مذاکرات نقش کلیدی ایفا کرده است. او از حمایت کامل حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی برخوردار است و این بدان معناست که السنوار تمایلی به دادن امتیاز نخواهد داشت.»

گزارش نشنال از پافشاری سنوار روی حقوق فلسطینیان در حالی است که پیشتر یکی از رهبران ارشد حماس، به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در روند آتش‌بس اشاره کرده بود.

«اسامه حمدان» یکی از رهبران حماس در گفتگو اخیر خود با خبرگزاری ترکی «آناتولی» گفت: «موضوع مذاکره با تصمیمات رهبری مدیریت می‌شد و السنوار از روند مذاکرات دور نبود، بلکه در جزئیات آن حضور داشت. روند مذاکرات ادامه خواهد داشت و مشکل این روند تغییری نیست که در جنبش حماس رخ داده، بلکه در اسرائیل و (نخست وزیر اسرائیل) «بنیامین نتانیاهو» و در آمریکا است که صادقانه در میانجیگری و تلاشش برای فشار در جهت تحقق آتش‌بس عمل نکرد.»

او افزود: اسرائیلی‌ها وقتی درباره موضوع مذاکره صحبت می‌کنند باید خیلی تجدید نظر کنند، زیرا منطق مذاکره‌ای که جنبش حماس از آن آغاز به کار کرده، توقف تجاوز به مردم ما و رفتن به سمت تبادل اسرا بوده، در حالی که اسرائیلی‌ها تلاش کردند اسرایشان را بدون بهایی و کشتار مردم ما در جریان نسل کشی بازگردانند.

این رهبر حماس توضیح داد که جنبش حماس به تلاش برای آتش‌بس، خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از نوار غزه، پایان دادن به محاصره، بازسازی مجدد نوار غزه و سپس فرآیند تبادل اسرا متعهد باقی خواهد ماند.

او خاطرنشان کرد: «یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش حماس «مسیر را در این راستا ادامه خواهد داد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین