کد خبر: ۹۲۸۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲

حسن یزدانی ؛ مهمترین کتف آسیب‌دیده ورزش ایران!

حسن یزدانی با کتف مصدومش در ۲۹ سالگی چالش عجیبی را تجربه می‌کند، آیا او انگیزه کافی برای ادامه دادن این مسیر سخت را دارد؟
حسن یزدانی ؛ مهمترین کتف آسیب‌دیده ورزش ایران!
آفتاب‌‌نیوز :

دقیقا ۲۸۷ روز یا ۹ ماه و ۱۴ روز قبل بود که حسن یزدانی در بیمارستان بهمن تهران کتف آسیب دیده خود را به تیغ جراحان سپرد. حتی انتشار این خبر هم برای علاقه‌مندان به کشتی شوکه کننده بود، چون در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی آثاری از آسیب دیدگی روی کتف حسن دیده نمی‌شد.

بررسی اولیه: ۶ ماه دوری از میادین!

همان روز بعد از جراحی ۶ ساعته پزشک معالج حسن یزدانی گفت که او ۵ تا ۶ ماه دیگر می‌تواند به تشک کشتی برگردد و مرور فن کند. با این حال در پیش بودن المپیک ۲۰۲۴ پاریس و چرخه‌ای که فدراسیون کشتی برای انتخاب کشتی‌گیران تعریف کرده بود، کار را پیچیده می‌کرد. البته که حسن یزدانی فدراسیون کشتی و کادرفنی را در جریان عمل جراحی خود قرار داده بود و حتی با آن‌ها مشورت هم کرده بود. برنامه‌ریزی‌ها طوری بود که بعد از عید نوروز ۱۴۰۳ حسن یزدانی روی تشک باشد و انتخابی‌اش هم طبق برنامه قبل از المپیک برگزار شود.

دبیر: هر کسی کتف عمل کرده، برنگشته است!

برخلاف آنچه تصور می‌شد، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، وقتی اولین بار بعد از جراحی یزدانی مقابل خبرنگاران قرار گرفت، واکنشی منفی به این اتفاق نشان داد و گفت: "تجربه من می‌گوید هر کشتی‌گیری کتفش را عمل کرده، نتوانسته به کشتی برگردد! در ۲۰، ۲۵ سالی که من دیدم، اینطور بوده. به حسن یزدانی هم این‌ها را گفتم. حتی به او گفتم هر کجای دنیا که می‌خواهی عمل کنی، من تو را می‌فرستم. خودم هم درگیر همین کتف شدم و زود کنار رفتم. اگر زانو یا کمر بود، فرق داشت، اما کتف برای کشتی‌گیر سخت است. "

واکنش‌های تند به صحبت‌های دبیر

مدت زیادی نگذشته بود که باز هم شاهد واکنش تند پدر حسن یزدانی به صحبت‌های علیرضا دبیر بودیم، اتفاقی که قبلا هم سابقه داشت. از سوی دیگر همت مسلمی، مربی سازنده حسن یزدانی هم صحبت‌های مشابه پدر یزدانی را مطرح کرد و گفت که حسن یزدانی قطعا می‌تواند به المپیک برسد. البته که خیلی‌ها اعتقاد داشتند صحبت‌های علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی در روحیه یزدانی تاثیر منفی داشته، اما خود حسن همچنان سکوت کرده بود. البته که او از همان روز اول زیر نظر پزشک و بدنساز و فیزیوتراپ برنامه تمرینی خود را پیش می‌برد.

انتخابی حسن و کامران داغ شد!

بعد از اینکه هادی وفایی‌پور، نفر اول وزن ۸۶ کیلوگرم کشور، نتوانست در مسابقات آسیایی طبق چرخه انتخابی قهرمان شود و رقیب حسن یزدانی در انتخابی این وزن لقب بگیرد، صحبت‌ها در خصوص بازگشت کامران قاسمپور به ۸۶ کیلوگرم داغ شد. کامران که در ۹۷ کیلو به بن‌بست خورده بود، با نظر کادرفنی تمرینات خود را برای ۸۶ کیلو در پیش گرفت و از سوی دیگر هم حسن یزدانی چند مرحله به اردو دعوت شد، اما ترجیح می‌داد تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد و حتی زمانی که روی تشک هم رفته بود، تمریناتش را در شهر خود پیگیری کند.

محک حسن در مجارستان و منتفی شدن انتخابی 

حسن یزدانی با نظر کادرفنی به تورنمنت مجارستان در خردادماه اعزام شد و در حالی که خیلی از رقبای قدرتمندش خبری نبود، کشتی‌های مطمئنی گرفت تا نشان دهد کتف او مهیای المپیک است. قهرمانی حسن در مجارستان به نوعی انتخابی او با کامران را منتفی کرد! البته که مربیان و اطرافیان حسن قبل از آن هم اعتقاد داشتند او نباید طبق چرخه‌ای که خود فدراسیون ترسیم کرده، با کامران قاسمپور کشتی بگیرد.

شکست تیلور و خیال راحت از طلای المپیک!
در همین حین که حسن یزدانی با قهرمانی در مجارستان حضورش در المپیک را قطعی کرده بود و پروژه فدراسیون برای انتخابی کامران و حسن تقریبا شکست خورده بود، دیوید تیلور هم در انتخابی کشتی آزاد آمریکا شکست عجیبی را مقابل آرون بروکس داشت و به المپیک نرسید! وقتی خبر رسید که تیلور به المپیک نمی‌رود، خیال حسن، کادرفنی و حتی فدراسیون برای اینکه یزدانی می‌تواند با دردسر کمتری طلای المپیک را بگیرد، راحت‌تر شد.

همه چیز خوب بود، تا فینال

خیلی‌ها منتظر بودند وضعیت کتف حسن یزدانی را در فشار المپیک هم ببینند. در مبارزه اول، دوم و سوم و حتی زمانی که حریف یونانی‌اش او را کول‌انداز کرد، هیچ فشار و دردی روی کتف حسن دیده نمی‌شد. صحبتی هم از دیروز در خصوص تشدید آسیب‌دیدگی او مطرح نبود و تا فینال همه چیز خوب پیش رفت. درست در زمانی که همه خیالشان از طلای حسن راحت بود، او در همان ثانیه‌های اول کتفش از جا درآمد! حالا اینکه حریف بلغار به عمد و با برنامه دست حسن را در ثانیه‌های اول کشید و روی کتف او فشار آورد یا اینکه اتفاقی این ماجرا رخ داده را نمی‌توان با قطعیت گفت، اما بدترین و شوک بزرگ به حسن، مربیان، خانواده و مردم همین درآمدن کتف از جایش بود. آن هم در فینال.

حسن سعی کرد کار نیمه تمام خود را با همان کتف آسیب دیده هم تمام کند، اما در طول مبارزه به گفته مربیان و پزشکان کتفش پنج بار از جا درآمد و نفس کشیدن را هم برایش سخت کرده بود، چه برسد به کشتی گرفتن.

آینده حسن ۲۹ ساله و کتفی که یاری نکرد!

حالا حسن یزدانی با کوله‌باری از افتخارات و بیش از ۱۰ مدال جهانی و المپیک، در ۲۹ سالگی با یک چالش سخت مواجه است. او یا باید راه علیرضا دبیر را در پیش بگیرد که بعد از شکست در المپیک آتن در اوج جوانی به خاطر کتف مصدومش مجبور به خداحافظی شد یا اینکه بماند، مبارزه کند و دستش را از نو بسازد. فرصت برای حسن یزدانی وجود دارد و او حتی می‌تواند یک سال قید حضور در تیم ملی و مسابقات جهانی را بزند تا کتفش را به صورت کامل ترمیم کند. همه چیز بستگی به انگیزه‌های درونی حسن دارد. باید نشست و دید.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین