کد خبر: ۹۲۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
تبلیغات

جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند. کمتر از ۵ دقیقه مطالعه مطلب کاربردی پیش روی‌تان کافی است تا با کابوس همیشگی سارقان خودرو آشنا شوید!
جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

آمار سرقت خودرو روزبه‌روز در حال افزایش است؛ از ۶۹ هزار سرقت در سال ۱۳۹۶، این تعداد به ۲۳۴ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده است که ارقام نگران‌کننده‌ای به ویژه برای صاحبان وسایل نقلیه است. به همین دلیل بسیاری از افراد به سیستم‌های ضدسرقت روی می‌آورند. میان انواع و اقسام این سیستم‌ها، یکی از موثرترین ابزار‌ها برای حفظ امنیت ماشین جی پی اس است که مزایای بسیاری دارد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند. کمتر از ۵ دقیقه مطالعه مطلب کاربردی پیش روی‌تان کافی است تا با کابوس همیشگی سارقان خودرو آشنا شوید!

جی پی اس؛ ابزاری ارزشمند برای نظارت دائمی بر انواع خودرو

سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا جی پی اس یک سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره است که از شبکه‌ای متشکل از حداقل ۲۴ ماهواره در مدار زمین تشکیل شده است. این ماهواره‌ها سیگنال‌هایی را ارسال می‌کنند که توسط گیرنده‌های ردیاب خودرو دریافت شده تا مکان دقیق ماشین شناسایی شود. این فناوری ابتدا برای مصارف نظامی توسعه داده شد، اما از آن زمان به‌طورگسترده برای کاربرد‌های غیرنظامی از جمله ردیابی وسایل نقلیه نیز در دسترس قرار گرفت. جی پی اس خودرو معمولا از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • گیرنده GPS: جزء اصلی است که سیگنال‌های ماهواره‌های GPS را دریافت کرده و موقعیت دستگاه را محاسبه می‌کند.
  • آنتن: دریافت مناسب سیگنال‌های ماهواره‌ای را برای افزایش دقت فرایند ردیابی تضمین می‌کند.
  • منبع تغذیه: می‌تواند باتری داخلی باشد یا به منبع تغذیه خودرو متصل شود.
  • پردازشگر داده: سیگنال‌های ماهواره را تفسیر کرده و داده‌های مربوط به موقعیت مکانی را پردازش می‌کند.
  • ماژول ارتباطی: داده‌های موقعیت مکانی را از طریق شبکه‌های سلولی یا سایر کانال‌های ارتباطی به سرور مرکزی یا دستگاه کاربر منتقل می‌کند.

در بخش بعد دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم که چطور اجزای فوق هماهنگ با هم کار می‌کنند و این هماهنگی منجربه چه کارکرد‌هایی در سیستم‌های ردیاب خودرو شده است.

جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد جی پی اس خودرو؛ از ردیابی لحظه‌ای تا انواع سیستم‌های هشدار و شنود

گیرنده GPS موجود در دستگاه ردیاب با محاسبه مدت زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال‌های چندین ماهواره به گیرنده برسد، مکان خود را تعیین می‌کند. گیرنده با اندازه‌گیری تاخیر زمانی حداقل از چهار ماهواره می‌تواند موقعیت سه بعدی خود (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع) را با دقت بالایی محاسبه کند. این فرآیند به‌عنوان تریلاتاسیون شناخته می‌شود. اما این ردیابی چه کارکرد‌هایی در سیستم جی پی اس ماشین دارد؟ در ادامه کاربرد جی پی اس خودرو و در واقع مزایای نصب این ابزار ارزشمند روی وسایل نقلیه را می‌خوانید.

جی پی اس در هر لحظه موقعیت مکانی خودرو را برایتان ارسال می‌کند

یکی از عملکرد‌های اصلی جی پی اس برای خودرو‌ها ردیابی بلادرنگ است. به‌این‌ترتیب ردیاب به‌صورت مداوم موقعیت خودرو را آنالیز کرده و داده‌ها را به سرور مرکزی یا مستقیما به گوشی تلفن شما ارسال می‌کند؛ بنابراین در صورتی که ماشین به سرقت برود، با وجود ارسال موقعیت مکانی مداوم از طرف ردیاب، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید ماشین را پیدا کنید. چنین مزیتی به تنهایی ارزشش را دارد که بابت قیمت ردیاب سیمکارتی خودرو هزینه کنید. اما مزایای جی پی اس فقط این نیست.

داده‌های موقعیت مکانی در حافظه جی پی اس خودرو ثبت می‌شود

بسیاری از ردیاب‌های خودرو مجهز به قابلیت ثبت داده‌ها هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌های موقعیت مکانی را حتی زمانی که پوشش سلولی وجود ندارد، ذخیره کنند. پس از اتصال مجدد دستگاه به شبکه، داده‌های ذخیره شده به سرور منتقل می‌شود. این ویژگی تضمین می‌کند که کاربران به تاریخچه کاملی از حرکات خودرو دسترسی دارند.

جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند؟

برخی جی پی اس‌های خودرو به سیستم‌های هشدار مجهز هستند

در بعضی از جی پی اس‌های مدرن قابلیت تنظیم هشدار در شرایط خاص وجود دارد. نمونه‌ای از این سیستم‌های هشدار جی پی اس خودرو عبارتند از:

  • تعیین محدوده جغرافیایی: با این ویژگی می‌توانید مرز‌هایی در جی پی اس تعیین کنید تا در صورت عبور ماشین از منطقه مجاز تعریف‌شده یا هنگام ورود و خروج او به این منطقه، هشداری در تلفن همراه‌تان دریافت کنید.
  • هشدار سرعت مجاز: در صورت تجاوز سرعت خودرو از حد مجاز به کاربر اطلاع می‌دهد. این قابلیت به ویژه برای والدین فرزندانی که به‌تازگی گواهینامه گرفته‌اند، کاربردی است.
  • هشدار‌های دستکاری جی پی اس: در‌صورتی‌که کسی تلاش کند ردیاب را از ماشین جدا کرده یا آن را خاموش کند، برای‌تان پیام هشداری ارسال می‌شود. البته ردیاب‌های ماشین کوچک‌تر از آن هستند که کسی به‌راحتی متوجه حضورشان شود.

بعضی جی پی اس‌ها کاربرد‌های دیگری فراتر از ردیابی دارند

علاوه‌بر سیستم‌های هشدار، بعضی از جی پی اس‌ها به قابلیت‌های دیگری نیز مجهز هستند که در افزایش ایمنی خودرو تاثیر شگرفی دارند. برای مثال برخی ردیاب‌ها سیستم شنود هم دارند. به‌این‌ترتیب در هر لحظه می‌توانید از راه دور صدای داخل کابین ماشین را به وضوح بشنوید. همچنین در برخی جی پی اس‌ها امکان خاموش کردن خودرو از راه دور وجود دارد.

خرید انواع جی پی اس خودرو باکیفیت و با قیمت مناسب از ایران رهیاب

در این مقاله توضیح دادیم جی پی اس چیست و چگونه کار می‌کند. مهم‌ترین نکته برای خرید جی پی اس، تهیه این ابزار ضدسرقت از فروشگاه‌های معتبری است که ردیاب‌های باکیفیتی را عرضه می‌کنند. در این زمینه پیشنهاد ما فروشگاه ایران رهیاب است که با سال‌ها سابقه درخشان به‌عنوان اولین مرکز پخش و فروش ردیاب خودرو و ردیاب شخصی و ردیاب آهنربایی در ایران فعالیت دارد. شما می‌توانید انواع و اقسام جی پی اس خودرو را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب از فروشگاه ایران رهیاب سفارش دهید و هر کجای ایران که باشید، درب منزل تحویل بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین