کد خبر: ۹۲۸۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

هشدار پلیس به صاحبان کسب و کار‌های مرتبط با موتورسیکلت

رئیس پلیس راهور فراجا به صاحبان کسب و کار‌های مرتبط با موتورسیکلت و تبلیغات در جهت پیشگیری از ترویج رفتار‌های خطرناک و غیرقانونی هشدار داد.
هشدار پلیس به صاحبان کسب و کار‌های مرتبط با موتورسیکلت
آفتاب‌‌نیوز :

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در یادداشتی درباره شرکت‌های تولید و تبلیغ موتورسیکلت طی یادداشتی نوشت: تلویزیون را روشن می‌کنید و شاهد پخش آگهی تبلیغاتی یک شرکت فروش موتورسیکلت هستید. در این آگهی، فردی از دیگری می‌پرسد: شما چطوری اینقدر زود رسیدید؟ و طرف مقابل که موتورسیکلت خریده پاسخ می‌دهد:، چون دیگر هیچ سدی سر راه من نیست! (که اشاره‌ای پنهان به عدم رعایت آئین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی در تردد‌های شهری دارد).

گوشی خود را در دست می‌گیرید تا نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازید. تبلیغاتی می‌بینید که یکی از چند پیک موتوری حمل غذا ویدئویی ساخته که در آن، یک موتورسوار فاصله اجاق آشپزخانه تا زنگ منزل سفارش‌دهنده را با پرواز و مانور‌های عجیب و غریب خیابانی طی می‌کند و….

تمام این تبلیغات، مولد فرهنگی غلط در نحوه استفاده از موتورسیکلت در معابر پیاده و سواره و خطوط مجاز و غیرمجاز، خصوصاً در شهرها، است که متأسفانه بلای جان مردم اعم از خردسال، کهن‌سالان، زنان و مردان پیاده و سواره شده‌اند. ما می‌پذیریم که بخش قابل‌توجهی از مردم عزیز کشورمان امروزه از موتورسیکلت، مانند سایر نقاط جهان، به‌عنوان وسیله کسب درآمد بهره می‌برند، ولی آیا این بهانه امرار معاش، مجوزی برای عدم رعایت قوانین، به خطر انداختن جان خود و امنیت روانی، جسمی و مالی دیگران و آسیب به چهره شهر‌ها است؟

طبق قوانین، تبلیغات باید به نحوی ارائه شود که مصرف‌کننده را به اشتباه نیندازد و گمراه نسازد. حسن و مزایای کالای فروخته‌شده و به‌کارگیری آن نباید به سهولت تجاوز به حقوق عامه منجر شود و یا شامل ترتیبات قانونی نشدن در یک روند عمومی نباشد. مثلاً ما نمی‌توانیم تبلیغ کنیم که اگر این کالا را بخرید یا نصب کنید، دیگر لازم نیست در نوبت بمانید، یا می‌توانید در هر مکانی وسیله نقلیه خود را پارک کنید و یا آئین‌نامه‌های نحوه تردد را رعایت نکنید. این در واقع فروش حقوق عامه از طریق ترویج بی تکلیفی به منظور نیل به حداکثر فروش و سود، به قیمت بدآموزی اجتماعی است.

اصولاً افراد در پرداختن به تجارت، صنعت و خدمات به منظور کسب سود آزادند، اما نباید از این آزادی در جهت اضرار به دیگران سوءاستفاده کنند.

کارخانجات تولید موتورسیکلت، پیک‌های موتوری و مؤسسات رسانه‌ای و تبلیغاتی باید بدانند که اجرای مسئولیت اجتماعی باعث می‌شود که مؤسسات و شرکت‌ها علاوه بر تعهد به ارزش‌های بلندمدت و پایدار زیست جمعی و محیطی، در ایجاد تغییرات مثبت و بهبود جوامع محلی خود نقش فعال ایفا کنند و در واقع بین اقتصاد خود و پیامد‌های اکوسیستمی آن تعادل ایجاد کنند.

به نظر می‌رسد مؤسسات اعم از تولیدی، خدماتی و تبلیغاتی، به جای تمرکز بر سرعت غیرمجاز و مانور‌های خطرآفرین راکبین که قربانیان و خسارات بسیاری به جامعه تحمیل می‌کند، بهتر است بر مسئولیت مدنی خود تمرکز بیشتری داشته باشند و بر نحوه تردد و کیفیت رانندگی بهره‌برداران خود نظارت (با کمک شبکه‌های مردمی و نرم‌افزار‌های هوشمند) و ارزش بالاتری قائل شوند. زیرا بر اساس قاعده قصور و تقصیر، اضرار به غیر از طریق عدم آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح و نظارت فنی می‌تواند سهمی از مسئولیت‌های کیفری و مدنی را در صورت شکایت زیان‌دیدگان متوجه مؤسسات متخلف کند.

بنده این را به عنوان هشدار اول به صاحبان کسب و کار اعلام می‌کنم: "شما تحت رصد و پایش ما در فضای مجازی و میدان هستید!

به تمامی شرکت‌های تولیدکننده و تبلیغ‌کننده موتورسیکلت هشدار می‌دهیم که باید مسئولیت مدنی و اجتماعی خود را در تبلیغات و عملکرد رعایت کنند. او با انتقاد از تبلیغاتی که باعث ترویج رفتار‌های خطرناک و نقض قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شوند، تاکید کرد که این نوع تبلیغات به افزایش تخلفات و حوادث ترافیکی منجر شده و جان و امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد.

آزادی در تجارت و صنعت نباید به قیمت اضرار به حقوق دیگران تمام شود و مؤسسات تبلیغاتی و تولیدی باید به مسئولیت اجتماعی خود متعهد باشند و از ترویج فرهنگ غلط و بدآموزی خودداری کنند. حسینی همچنین اعلام کرد که پلیس راهور، فعالیت‌های این شرکت‌ها را در فضای مجازی و میدان تحت رصد و پایش دقیق قرار داده و در صورت وقوع تخلفات، مسئولیت کیفری و مدنی آن‌ها قابل پیگیری خواهد بود.

این هشدار به عنوان اولین اعلام عمومی به صاحبان کسب و کار‌های مرتبط با موتورسیکلت و تبلیغات، نشان از عزم جدی پلیس برای مقابله با ترویج رفتار‌های خطرناک و غیرقانونی در جامعه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین