کد خبر: ۹۲۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶

قطعی برق، صنعت و اقتصاد کشور را زمین‌گیر کرد

ناترازی برق، مشکل جدی صنعت برق کشور است که با گرم‌شدن هوا و خاموشی‌های مکرر برق صنایع خسارات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند؛ کارشناسان معتقدند که خسارت قطعی برق به صنایع حدود ۵ میلیارد دلار است.
قطعی برق، صنعت و اقتصاد کشور را زمین‌گیر کرد
آفتاب‌‌نیوز :

گرمای بی‌سابقه هوا در ایران و اغلب کشور‌های دنیا عامل اصلی رشد مصرف برق است که به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود.

ا‌واخر هفته قبل برای بیست و هشتمین بار میزان تقاضای مصرف برق کشور از حداکثر تقاضای مصرف برق سال گذشته عبور کرد و در شانزدهمین روز مرداد نیز نصاب جدید و بی‌سابقه ۷۹ هزار و ۷۰۷ مگاواتی در میزان اوج بار شبکه سراسری برق کشور به وقوع پیوست.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر تامین برق ٦ هزار مگاواتی که به تقاضای مصرف اضافه شده است، نیاز به احداث ٩ هزار مگاوات نیروگاه دارد که احداث این میزان نیروگاه و شبکه‌های مرتبط با آن نیازمند سرمایه ٩ میلیارد دلاری و تامین سوخت بوده و از طرفی زمان‌بر است.

همچنین مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره خسارتی که قطع برق به صنایع مهمی، چون فولاد و پتروشیمی و دیگر صنایع کشور وارد می‌کند، گفته که چالش ناترازی برق مشکل جدی صنعت برق کشور است که با شروع موج گرما خود را نشان می‌دهد.

خسارت ۵ میلیارد دلاری قطعی برق به صنایع

وی خسارت قطعی برق به صنایع را ۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرده که قطع برق، صنعت کشور را زمین‌گیر کرده است بر همین اساس آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، تبدیل به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحد‌های صنعتی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه خسارات قطعی برق به تولید قابل جبران نیست، توضیح داده که باید کشور به سمت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها پیش برود. 

لاهوتی اضافه شدن ۳۰ هزار مگاوات برق به رقم موجود را ضروری دانسته و گفته که در حال حاضر ظرفیت تولیدی برق نیروگاه‌ها ۹۳ هزار مگاوات است که این رقم باید به ۱۳۰ هزار مگاوات می‌رسید.

قطعی برق، تامین دستمزد کارگران را با با مشکل مواجه می‌کند 

در همین زمینه حسین افضلی، کارشناس صنعت برق در گفتگو با میزان با اشاره به قطعی برق صنایع در فصل گرم سال، اظهار کرد: مشخصا قطعی برق صنایع کاهش تولید را به همراه دارد و با اُفت تولید اگر سرمایه‌گذار و کارخانه‌دار آورده‌ای نداشته باشد تامین دستمزد کارگران با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود: کاهش تولید کارخانه‌ها و صنایع به واسطه قطعی برق به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود و نمی‌تواند راهکار خوبی برای مقابله با ناترازی برق باشد.

کارشناس صنعت برق با تاکید بر اینکه تعطیلی کارخانه‌ها سرمایه‌گذار را متضرر می‌کند، گفت: این تعطیلی در نهایت به ضرر کارگران تمام می‌شود چراکه کاهش تولید و آورده کارخانه‌دار ارتباط مستقیم با دستمزد کارگران آن کارخانه یا واحد تولیدی دارد.

افضلی با بیان اینکه رفع مشکل ناترازی برق در ایام گرم سال عزم همگانی می‌طلبد، عنوان کرد: ساخت نیروگاه جدید راهی برای جبران کمبود برق در روز‌های گرم سال است، اما به دلیل هزینه بالای ساخت و نگهداری با موانع بسیاری روبه‌رو است.

وی ادامه داد: استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر یکی دیگر از راه‌های افزایش تولید برق در ایام اوج مصرف برق است، اما باتوجه به اینکه استفاده از نیرو‌های تجدیدپذیر نیازمند تامین تجهیزات است و اغلب این تجهیزات وارداتی بوده این اقدام نیز با موانعی مواجه است.

کارشناس صنعت برق تصریح کرد: با گذشت زمان به‌جهت اینکه هرسال مصرف برق با رشد قابل توجهی روبه‌رو می‌شود قطعا نیاز است تا به‌طور پیوسته تولید برق افزایش یابد.

افضلی بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت برق را با کمک مردم قابل حل دانست و افزود: با صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف برق می‌توان خاموشی صنایع را در روز‌های گرم سال کاهش داد.

وی با اشاره به روند افزایشی استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف از جمله کولر‌های گازی گفت: این کولر‌ها چندبرابر کولر‌های آبی مصرف برق دارند وباتوجه به اینکه سالانه تعداد بالایی کولرگازی جدید وارد مدار می‌شود بخش قابل توجهی از مصرف برق متعلق به آنهاست.

به گفته این کارشناس صنعت برق در برخی از کشور‌های دنیا نصب تجهیزات کنترلی بر روی وسایل سرمایشی و خاموش‌کردن این دستگاه‌ها از راه دور راه‌حلی برای کنترل مصرف برق است که با این روش بخش قابل توجهی از مصرف برق کاهش می‌یابد، اما باتوجه به اینکه اقداماتی از این دست نیاز به برخی تجهیزات و زیرساخت‌ها دارد عملی‌کردن آن با مشکلاتی روبه‌رو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین