در سالهای اخیر صحبتهای زیادی در مورد افرادی شده- که با رشد و افزایش استفاده از هوش مصنوعی بیکار خواهند شد. در این زمینه بخش هوش مصنوعی دانشگاه نکسفورد دست به معرفی مشاغلی زده که هوش مصنوعی و اتوماسیون بیشترین آسیب را به آنها وارد خواهد کرد.
به گفته نویسندگان این گزارش؛ اتوماسیون یا خودکاری در میان مشاغل مختلف بیشترین آسیب را به احتمال زیاد به مشاغلی خواهد زد که با خدمات مشتری سروکار دارند؛ یا مشاغلی که بیشتر بر پایه تعاملات انسانی با مشتری- از طریق تلفن یا در برخورد مستقیم- پیش میروند. در واقع پیشبینی میشود که با افزایش استفاده از هوش مصنوعی دیگر چنین مشاغلی وجود نخواهد داشت و پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریان- که نیازی به هوش هیجانی یا اجتماعی بالایی ندارد- بر عهده هوش مصنوعی گذاشته خواهد شد!
کارمندان و حتی مدیران بخش پذیرش- یا همان رسپشن- دیگر کسانی هستند که به احتمال زیاد تحت تاثیر رشد و افزایش استفاده از هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. اتفاقی که البته قدمهای اول آن هم برداشته شده و بیشتر شرکتها در سراسر جهان در حال حاضر از روباتها در پذیرش خود استفاده میکنند.
حسابداران و حسابرسان، فروشندگان، محققان و تحلیلگران، انبارداران و دیگر حرفههای مرتبط با انبارداری و صندوقدارها دیگر کارمندانی هستند که به زودی زود در اثر افزایش استفاده از هوش مصنوعی کار خود را از دست خواهند داد- یا مجبور به تغییر شغل خواهند شد.