کد خبر: ۹۲۸۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹

رکود بازار مسکن فراتر از انتظار بود

رکود شدیدتر از پیش‌بینی‌ها در بازار مسکن تهران ادامه دارد، اما نرخ اجاره‌بها در مقایسه با سال گذشته اندکی آرام‌تر شده است.
رکود بازار مسکن فراتر از انتظار بود
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، اعلام کرد که برخلاف پیش‌بینی‌ها، رکود در بازار مسکن شدیدتر شده و زمان‌بر است تا اعتماد سرمایه‌گذاران به بخش مسکن بازگردد. وی همچنین افزود که رشد اجاره‌بها در سال جاری در برخی مناطق به ۵۰ درصد رسیده و تنها تکمیل نهضت ملی مسکن می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

ادامه رکود در بازار مسکن تهران و آرامش نسبی در اجاره‌بها

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، در نشست خبری امروز (شنبه) اعلام کرد که انتظار می‌رفت در سال جاری پس از چند سال رکود، بازار مسکن شاهد رونق باشد، اما برخلاف این پیش‌بینی‌ها، رکود شدیدتری به بازار حاکم شده است. وی توضیح داد که افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید مردم به گونه‌ای است که برای اقشار ضعیف زمان لازم برای خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال می‌رسد.

چشم‌انداز خروج از رکود و وضعیت اجاره‌بها

گودرزی با اشاره به شرایط رکود اقتصادی بیان کرد که بازار مسکن نیازمند زمان است تا اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند و احتمالاً این روند تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت. با این حال، وی اعلام کرد که وضعیت اجاره‌بها نسبت به مردادماه سال گذشته آرام‌تر است و همچون گذشته از جنجال و هیاهو خبری نیست. گودرزی رشد اجاره‌بها تا پایان سال را نتیجه سیاست‌های دولت چهاردهم دانست و ابراز امیدواری کرد که تکمیل نهضت ملی مسکن می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و نرخ اجاره‌بها کمک کند.

تأثیر تکمیل واحد‌های نیمه‌تمام بر قیمت‌ها

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در این نشست به تکمیل بیش از هفت هزار واحد نیمه‌تمام در پردیس اشاره کرد و گفت که این اقدام موجب کاهش قیمت آپارتمان‌ها در این منطقه از سه میلیارد تومان به ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان شده است. وی تأکید کرد که ادامه این روند در سایر مناطق می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار مسکن و اجاره‌بها داشته باشد.

رکورد رشد اجاره‌بها در منطقه ۵ تهران

گودرزی اعلام کرد که متوسط رشد اجاره‌بها در سال جاری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است، اما در منطقه ۵ تهران این رشد به ۵۰ درصد رسیده است. وی با بیان اینکه با قانون افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها موافق است، اظهار داشت که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون هنوز فراهم نشده است، اما از سال آینده در بستر سامانه «کاتب» قابلیت اجرا خواهد داشت.

سامانه کاتب و نظارت بر بازار اجاره

گودرزی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «کاتب»، این سامانه را به عنوان یک سامانه مادر معرفی کرد که شفافیت بیشتری را در بازار اجاره‌بها فراهم خواهد کرد. وی افزود که در این سامانه، اطلاعات کامل افراد ثبت شده و قابلیت ارتباط با سایر دستگاه‌ها وجود دارد. گودرزی همچنین به راه‌اندازی سامانه «خودنویس» اشاره کرد و تفاوت آن با سامانه «کاتب» را در راحتی استفاده و سطح دسترسی مشاوران املاک دانست.

مبارزه با مشاوران املاک غیرمجاز و نظارت بر بازار مسکن

گودرزی در پایان اعلام کرد که تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵۰۰ واحد مشاور املاک غیرمجاز شناسایی شده‌اند و تأکید کرد که با مشاوران املاک غیرمجاز باید برخورد جدی صورت گیرد. وی همچنین به تأثیر حضور اتباع خارجی بر افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و تأکید کرد که با اتباع غیرمجاز نباید هیچ قراردادی منعقد شود و تمامی قرارداد‌های مربوط به اتباع مجاز باید به اتحادیه ارائه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین