کد خبر: ۹۲۸۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷

جنگ ترکیه و آلمان بر‌سر کباب ترکی بالا گرفت

دولت‌های ترکیه، آلمان و کمیسیون اروپا، ماه‌هاست که وارد این مناقشه شدند.
جنگ ترکیه و آلمان بر‌سر کباب ترکی بالا گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

آیا به زودی قوانین تهیه گوشت کباب ترکی که در ترکیه و آلمان با نام «دونر» شناخته می‌شود در اروپا یکسان‌سازی می‌شود؟ اگر مراحل تهیه دونر در اوپا قاعده‌مند شو‌د، برای مغازه‌ها و مشتریان به چه معنایی خواهد بود؟ مناقشه‌ای که ازچند ماه پیش بین آلمان و اتحادیه تولیدکنندگان دونر کباب ترکیه به راه فتاده، قرار است پاسخ به این سوال‌ها را مشخص کند. 

ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۲ درخواستی را برای ثبت کباب ترکی به عنوان مالکیت معنوی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرد. بر اساس این درخواست، در کل اتحادیه اروپا فقط تولیدکنندگانی که مطابق با روش ثبت‌شده از سوی اتحادیه دونر کبابی‌های ترکیه به تهیه آن اقدام می‌کنند، اجازه خواهند داشت دونر را به مشتریان عرضه کنند. وزارت کشاورزی آلمان، مستقر در بن، ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) مخالفت خود را با این درخواست ترکیه ارائه کرده است.

این وزارتخانه آلمانی به رسانه‌ها گفته بر اساس نگرانی‌ها و مواضع تولیدکنندگان آلمانی این اعتراض را ارائه کرده و افزوده این مخالفت موضع تولیدکنندگان در آلمان است. در پی این ابراز مخالفت رسمی، مناقشه‌ای به راه افتاده که آغازگر یک دوره شش ماهه حل اختلاف شده است.

 در پی مشاوره با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری در مورد مالکیت معنوی دونر کباب به پایان خواهد رسید. در نتیجه شروع این مناقشه، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و تولیدکنندگان گوشت در آلمان ابراز نگرانی کرده و گفتند از اقدام‌های دولت فدرال برای مخالفت با این درخواست ترکیه حمایت می‌کنند.

• ثبت معنوی دونر کباب در اتحادیه اروپا چه پیامد‌هایی خواهد داشت؟

ترکیه به دنبال دریافت برچسب «حفاظت از دستپخت سنتی» است، مشابه آنچه به پیتزا ناپولی ایتالیا و ژامبون سیرانو اسپانیایی اعطا شده است. علی‌رغم آنکه این برچسب بالاترین سطح حفاظت معنوی برای غذا در اروپا را ارائه نمی‌دهد، با این حال، هدف درخواست ترکیه از ثبت دونر در اروپا حصول اطمینان از آن است تا پخت دونر تنها به تولیدکنندگانی که به روش‌ها و مشخصات ثبت شده پایبند هستند، محدود شود.

در صورت موافقت برش‌های گوشت گاو و بره «به صورت افقی با ضخامت ۳تا ۵ میلی‌متر بریده می‌شوند» و تنها در این صورت می‌توانند به عنوان دونر برچسب‌گذاری شوند. در همین‌باره برش‌های مرغ هم باید ۱ تا ۲ سانتی‌متر ضخامت داشته باشند. به علاوه، کباب‌های ترکی ارائه شده در اروپا باید فقط از گوشت ران گوساله شش ماهه و گوشت گردن گوسفند شش ماهه و گوشت مرغ تهیه شوند.

همچنین تعیین خواهد شد مواد کباب با چه ادویه‌هایی مزه‌دار شوند و چه مدت زمانی در چاشنی خوابانده شوند. ارائه این جزئیات فنی علت اصلی اصطکاک بین تولیدکنندگان آلمانی و ترکیه‌ای در مورد محبوب‌ترین غذای خیابانی آلمان است. به هر حال، اگر کمیسیون اتحادیه اروپا دونر کباب را مانند پیتزای ناپل ایتالیا و ژامبون سرانوی اسپانیا به رسمیت بشناسد، تهیه کباب ترکی به روش فعلی در سراسر کشور‌های عضو این اتحادیه ممنوع خواهد شد.

• وزیر ترک‌تبار آلمان مخالف مالکیت معنوی ترکیه بر کباب ترکی

در حال حاضر کمیسیون اروپا مخالفت‌های رسمی با درخواست فوق‌الذکر ترکیه را بررسی می‌کند. قرار است این مناقشه با راه‌حلی آشتی‌جویانه حل و فصل شود. از جمله مخالفان بزرگ این درخواست ترکیه، جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی آلمان است که تباری ترکیه‌ای دارد. او در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کباب ترکی جزئی از آلمان است. اینکه این کباب در آلمان چگونه تهیه می‌شود و چگونه میل می‌شود باید هر کسی برای خوش تصمیم بگیرد. این مسئله نیازی به دستور آنکارا ندارد.»

منبع: هفت صبح 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین