کد خبر: ۹۲۸۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰

سود اقتصادی فرانسه از المپیک پاریس چه میزان است؟

بلومبرگ در این گزارش به بررسی تأثیر برگزاری المپیک 2024 پاریس بر اقتصاد فرانسه پرداخته است. نظرسنجی انجام‌شده توسط بانک مرکزی فرانسه نشان می‌دهد المپیک پاریس باعث سرعت گرفتن رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه سوم خواهد شد.
سود اقتصادی فرانسه از المپیک پاریس چه میزان است؟
آفتاب‌‌نیوز :

یک نظرسنجی انجام‌شده توسط بانک مرکزی فرانسه نشان می‌دهد المپیک پاریس باعث سرعت گرفتن رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه سوم خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، این بانک اعلام کرده تولید ناخالص داخلی در مسیر افزایش از ۰/۳۵ درصد تا ۰/۴۵ درصد است، در حالیکه رشد در سه‌ماهه نخست و دوم سال ۲۰۲۴ در سطح ۰/۳ درصد بوده است. علت این امر، درآمد حاصل از فروش بلیت برای بازی‌های المپیک و قرارداد‌های مربوط به حق پخش تلویزیونی است. با این حال، تأثیر کلی المپیک بر فعالیت‌ها، هنوز به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

نظرسنجی انجام‌شده از ۸ هزار و ۵۰۰ شرکت که از ۲۲ جولای تا ۵ آگوست (۱ مرداد تا ۱۵ مرداد) نشان می‌دهد نااطمینانی از کسب‌وکار‌های فرانسه پس از آنکه در بحبوحه انتخابات زودهنگام ناگهانی اخیر با افزایش همراه شده بود، اکنون کاهش یافته است.

با این حال، این نااطمینانی در صنعت و بخش‌های خدمات بالاتر از سطحی است که پیش از انحلال مجمع ملی این کشور در ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) توسط امانوئل مکرون -رئیس‌جمهور فرانسه- ثبت شده بود. اولیویر گارنیر، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی فرانسه، به خبرنگاران اعلام کرده است: «هنوز بسیار زود است که ببینیم این عدم اطمینان چگونه بر استخدام و تصمیمات سرمایه‌گذاری تأثیر خواهد گذاشت.»

در جریان کمپین‌های انتخابات فرانسه، سرمایه‌گذاران این احتمال را در نظر گرفته بودند که احزابی که وعده داده اند اصلاحات حمایتی مکرون از تجارت را تغییر دهند، ممکن است به قدرت برسند. رئیس‌جمهور هنوز نخست‌وزیر جدید را انتخاب نکرده تا یک دولت تشکیل دهد. مکرون اعلام کرده دست‌کم تا پایان مسابقات المپیک صبر خواهد کرد و خواستار سازش بین احزاب مختلف برای تشکیل اکثریت شده است.

با رفتن به سوی نااطمینانی سیاسی، دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در وضعیت خوبی قرار دارد و رشد قوی‌تر از انتظار در نیمه نخست ۲۰۲۴ به تثبیت چشم‌انداز بودجه عمومی این کشور کمک کرده است. پیش‌تر در روز جمعه، داده‌های آژانس آمار «اینسی» (Insee) نشان داد نرخ بیکاری فرانسه در سه ماه منتهی به ژوئن به ۷/۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، انتظار داشتند این آمار بدون تغییر در سطح ۷/۵ درصد قرار بگیرد. مکرون «اشتغال کامل» را به عنوان هدف اصلی در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود که در سال ۲۰۲۷ پایان می‌یابد، اعلام کرده است.

فرانسه در مسیر تبدیل شدن به قطب مالی اتحادیه اروپا

شرکت‌های آمازون، فایزر و موسسه خدمات مالی و بانکداری مورگان استنلی در میان شرکت‌هایی قرار دارند که در مسیر تقویت حضور خود در فرانسه هستند. کاخ الیزه در ماه می‌اعلام کرد میزان کلی سرمایه‌گذاری‌های ۲۰۲۴ از مبلغ ۱۳ میلیارد یورو که در سال گذشته میلادی ثبت شد، فراتر خواهد رفت. آمازون قصد دارد ۱/۲ میلیارد یورو در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که شامل تقویت لجستیک این شرکت تجارت الکترونیک در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و رایانش ابری می‌شود؛ تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که حدود ۳ هزار شغل جدید ایجاد خواهند کرد.

در بخش داروسازی نیز فایزر خواهان سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در فرانسه است، در حالیکه آسترازنکا می‌خواهد ۳۶۵ میلیون یورو در شهر دانکرک سرمایه‌گذاری کند.

علاوه بر این، مورگان استنلی خواهان گسترش حضور خود در پایتخت فرانسه است که شامل ایجاد یک قطب تحقیقاتی جهانی می‌شود. این بانک آمریکایی تعداد کارکنان خود در پاریس را از ۱۵۰ نفر در سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۰۰ نفر افزایش داده است. مورگان استنلی ۱۰۰ کارمند را به تمام بخش‌های خود در پاریس اضافه خواهد کرد، از جمله مرکز تحقیق و توسعه که اکنون ۹۰ کارمند دارد و میزان آن می‌تواند به ۱۲۰ نفر افزایش پیدا کند.

همچنین چندین موسسه مالی شامل «فرست ابوظبی بانک» و «بانک زنیت» نیجریه در حال بررسی شرایط برای بازگشایی دفاتر خود در پاریس هستند. این رویه بازتاب‌دهنده جذابیت فزاینده فرانسه به عنوان یک قطب مالی است، به ویژه پس از برگزیت که باعث شد شرکت‌های وال‌استریت به دنبال تثبیت حضور خود در اتحادیه اروپا باشند.

سرمایه‌گذاری‌ها همچنین در بخش‌هایی مانند کارخانه‌های تولید باتری خودرو‌های برقی، کود‌های دارای کربن پایین و مواد معدنی کمیاب انجام خواهد شد که بخش‌های کلیدی در فناوری‌های گوناگون هستند. این پروژه‌ها تعهد فرانسه به انرژی‌های پاک و حفاظت از محیط زیست را نشان می‌دهد.

برنامه متحول‌کننده مکرون برای اتحادیه اروپا

همزمان با دست‌وپنجه نرم کردن اروپا با جنگ روسیه در اوکراین و وخامت ادامه‌دار سیستم تجارت جهانی، مکرون در تلاش بوده همتایان خود در اتحادیه اروپا را ترغیب کند تا از یک برنامه متحول‌کننده از اصلاحات استقبال کنند؛ برنامه‌ای که هدف آن ایجاد اتحاد بیشتر در اتحادیه اروپا و قدرتمندتر کردن اقتصاد این بلوک سیاسی است.

عالی‌ترین مقام اجرایی فرانسه معتقد است این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که اتحادیه اروپا نسبت به حفاظت از منافع خود باهوش‌تر عمل کند، مقررات در بازار واحد این بلوک سیاسی کاهش یابد و از قدرت مالی آن به شکل کامل بهره‌برداری شود؛ اینگونه است که اتحادیه اروپا می‌تواند شانس رقابت اقتصادی قوی‌تر با چین و آمریکا را به دست آورد.

محوریت اصلی برنامه آقای مکرون، آزادسازی قدرت مالی محبوس اروپا است تا از طریق آن موجی از سرمایه‌گذاری به اروپا وارد شود؛ موضوعی که می‌تواند رشد اقتصادی و نوآوری در این قاره را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و ارتش قاره سبز را در برابر تهدید تجاوز روسیه، تقویت کند.

مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرده: «ما فرانسه را انتخاب کرده‌ایم که یک قطب بسیار مهم برای ما در قاره اروپا است. حتی مردم ما بسیار علاقه‌مند به زندگی در این کشور هستند.»

بانک‌های بزرگ منطقه یورو در فرانسه

فرانسه محل حضور چندین بانک بزرگ منطقه یورو است، از جمله گروه بانکداری فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» با ترازنامه ۲/۷ تریلیون یورویی که با تولید ناخالص داخلی چندین کشور برابری می‌کند. بی‌ان‌پی پاریبا به عنوان جی‌پی مورگان قاره سبز شناخته می‌شود. با این حال، ارزش بازار ۸۰ میلیارد یورویی این بانک، در مقایسه با بانک‌های پیشتاز آمریکایی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین