کد خبر: ۹۲۸۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸

چطور طلا رو از بدل تشخیص بدیم؟

 تا زمانی که طلا بخشی از فرهنگ بشری بوده، ارزشمند بوده و بسیار مورد توجه بوده است، و به همین دلیل همواره کسانی بوده‌اند که سعی کرده‌اند نسخه بدلی آن بسازند. برای جلوگیری از خطر از دست دادن سرمایه خود برای چیزی که واقعی نیست، توصیه می‌کنیم همیشه طلای خود را از یک فروشنده معتبر مانند طلاسی خریداری کنید. 
چطور طلا رو از بدل تشخیص بدیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

جواهرات اغلب یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای فروش بدل است، اما شمش‌های تقلبی نیز وجود دارد، و ممکن است در برخی مواقع در صورت خرید از فروشندگان نامعتبر، با آن مواجه شوید. دانستن اینکه چگونه بفهمید طلا واقعی است می‌تواند شما را از دردسر و مهمتر از همه از دست دادن سرمایه خود نجات دهد. خوشبختانه، به دلیل خواص منحصر به فرد طلا، ساختن نسخه‌های تقلبی دقیق بسیار دشوار است و چند آزمایش آسان وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا بفهمید آیا طلای شما واقعی است یا خیر.

۱- اندازه و وزن آن را تست کنید

این تست در درجه اول برای سکه‌های اعمال می‌شود و به سادگی شامل بررسی اندازه و وزن سکه شما می‌شود. سکه‌های طلا با مجموعه‌ای از مشخصات ساخته می‌شوند که می‌تواند برای آزمایش اصالت طلای خود به عنوان مرجع مورد استفاده قرار بگیرد. طلا یکی از متراکم‌ترین فلزات روی کره زمین است، با خواص فیزیکی که کپی کردن آن فوق العاده سخت است. این بدان معناست که هر فلزی که برای کپی کردن یک سکه طلا استفاده می‌شود، احتمالاً فشرده‌تر خواهد بود و برای تکرار وزن مشخصی از طلا، مقدار بیشتری از آن لازم است. دانستن وزن، قطر و ضخامت مشخص شده سکه‌های طلا به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی نسخه بدلی را شناسایی کنید.

۲- تست آهنربا

این تست بسیار آسان دیگری است که می‌توانید با حداقل تجهیزات مورد نیاز در خانه انجام دهید. برخلاف اکثر فلزات، طلا مغناطیسی نیست و یک سکه، شمش طلای واقعی، یا قطعه جواهر به آهنربا نمی‌چسبد. شما می‌توانید این را در خانه با هر آهنربای نسبتا قوی امتحان کنید.

سعی کنید سکه طلای خود را با آهنربا بردارید. اگر توانستید، مشخص است که سکه، شمش یا جواهرات شما از یک یا چند فلز دیگر ساخته شده‌اند یا حداقل حاوی آن هستند. با این حال باید مراقب این روش بود، زیرا طلا تنها فلز غیر مغناطیسی نیست و یک سکه تقلبی به خوبی می‌تواند این آزمایش را پشت سر بگذارد.

برعکس، همیشه مهم است که خلوص طلایی که در حال آزمایش هستید را در نظر داشته باشید. اکثر سکه‌ها و شمش‌ها طلای ۹۹۹.۹ خالص هستند و بنابراین نباید مغناطیسی باشند. با این حال، ورود فلزات دیگر در سکه‌ها می‌تواند به معنای مغناطیسی بودن سکه باشد. جواهرات تقریباً همیشه به جای خالص بودن، آلیاژ طلا هستند، بنابراین می‌توانند فلزات بیشتری نسبت به طلا داشته باشند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای اطمینان از تست آهنربا در کنار یک یا چند آزمایش دیگر ذکر شده در این مقاله استفاده کنید و هر یافته را فقط به عنوان راهنمای اولیه در نظر بگیرید.

۳- تست طلا با صدای آن

تست «طلا با صدای آن»، همانطور که معمولاً شناخته شده است، به ما امکان می‌دهد تا با گوش دادن به صدایی که هنگام ضربه زدن به یک سکه ایجاد می‌شود، تشخیص دهیم که آیا یک سکه از طلای واقعی یا تقلبی ساخته شده است. فلزات گرانبها در هنگام ضربه زدن صدای زنگ بلندی ایجاد می‌کنند، برخلاف فلزات پایه، که صدای مربوط به آن‌ها ضعیف‌تر و بسیار کوتاه‌تر است. تعادل سکه در انتهای انگشت و ضربه زدن با سکه دیگر باید صدای بلندی را ایجاد کند و تفاوت سکه از طلای خالص و سکه‌ای که از فلز غیر گرانبها ساخته شده است باید آشکار شود.

۴- تست سرامیک

کشیدن طلای خود روی یک بشقاب سرامیکی یک راه سریع و بدون عارضه دیگر برای آزمایش طلای شماست. به سادگی طلای خود را روی یک صفحه سرامیکی بدون لعاب با اعمال کمی فشار بکشید. اگر بعد از انجام این کار می‌توانید رد طلا را روی سرامیک ببینید، پس طلا واقعی است. اما اگر رد آن سیاه باشد، طلا بدل است.

چطور طلا رو از بدل تشخیص بدیم؟

۵- آزمایش اسید نیتریک

ساده‌ترین این آزمایش‌ها، تا حدی به این دلیل که در انجام این کار خطر آسیب دائمی به فلز خود را دارید، مگر اینکه، البته، طلای خالص باشد. ایده اصلی پشت این آزمایش این است که طلا در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم است و بنابراین طلای خالص تحت تأثیر اسید قرار نمی‌گیرد. قدرت‌های مختلف اسید برای آزمایش عیار‌های مختلف در دسترس است، بنابراین طلایی که به اسید واکنش نشان نمی‌دهد حداقل به همان میزانی است که رتبه‌بندی عیار آن نشان داده است. برعکس، اگر اسیدی را که برای طلای ۲۲ عیار مشخص شده روی طلای ۲۴ عیار خود بمالید، می‌دانید که طلای شما در بهترین حالت طلای ۲۲ عیار است و شاید اصلاً طلا نباشد.

در آزمایش اسید نیتریک، اصالت طلا بر اساس رنگی است که تولید می‌کند. جواهرات طلای خود را روی یک بشقاب استیل قرار دهید. استفاده از عینک محافظ را فراموش نکنید، زیرا این آزمایش می‌تواند بخار اسیدی تولید کند. سپس چند قطره اسید نیتریک روی جواهرات بگذارید. اگر فلز سبز شد، فلز پایه است. اما اگر به رنگ طلایی تبدیل شود، برنج با روکش طلا است. اگر واکنش شیری نشان داد، نقره استرلینگ با روکش طلا است. هیچ پاسخی به این معنی است که شما طلای واقعی را دارید.

چطور طلا رو از بدل تشخیص بدیم؟

جمع‌بندی

راه‌های زیادی برای تشخیص اصل بودن طلای شما وجود دارد. در مورد جواهرات، شما متوجه خواهید شد که طلای تقلبی هر چه بیشتر آن را بپوشید، اثری بر روی پوست شما می‌گذارد. گاز گرفتن طلا یک تکنیک قدیمی است، نرمی طلای ۲۴ عیار به این معنی است که دندان‌های شما رد‌های خفیفی از خود به جای می‌گذارند. طلای ۲۴ عیار، بیشترین میزان خلوص طلا است که از سنگ طلا به دست می‌آید. البته، این مطمئن‌ترین یا دقیق‌ترین روش نیست و ما مطمئناً آن را توصیه نمی‌کنیم.

در واقع، بهترین راه برای دانستن واقعی بودن طلای شما این است که در وهله اول، با خرید از یک فروشنده معتبر مانند طلاسی است. شما می‌توانید طلای آب شده آنلاین را از این پلتفرم خریداری کنید و حتی با سرمایه‌ای اندک در طلا سرمایه‌گذاری کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین