کد خبر: ۹۲۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳

طرح مقابله با فود اینفلوئنسر‌ها و تیسترها/ دولت چین این شکم‌های آهنین را دوست ندارد

دولت چین به تازگی سخت گیری علیه فود اینفلوئنسرها و تیسترهای غذا در رسانه های اجتماعی را با طرح این موضوع که آنان باعث تشویق مردم به اسراف و دور ریختن غذا می شوند را تشدید کرده است.
طرح مقابله با فود اینفلوئنسر‌ها و تیسترها/ دولت چین این شکم‌های آهنین را دوست ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

دولت چین مقابله با موک بانگ‌ها را در دستورکار قرار داده است. موک بانگ به اینفلوئنسر‌هایی گفته می‌شود که دنبال کنندگان شان در رسانه‌های اجتماعی را به سفارش دادن و خوردن وعده‌های غذایی در بشقاب‌های بزرگ و حجیم دعوت می‌کنند وعده‌هایی که اغلب خود آنان نیز نمی‌توانند آن را به اتمام برسانند و غذا خوردن را نیمه کاره رها می‌کنند.

در ویدئویی منتتشر شده در ماه مه زن جوانی در حالی که ده‌ها سیخ چوبی مملو از گوشت را بین دندان هایش می‌گرفت ردی از سس را روی دهان اش برجای می‌گذاشت. پس از چند ساعت سرعت غذا خوردن او کند شده و در نهایت تسلیم شد. در نهایت او از پیشخدمت می‌خواهد که غذای باقی مانده از جمله یک کاسه برنج که نصف آن باقی مانده را از جلویش بردارد. او آه می‌کشد و می‌گوید:"من واقعا سیر هستم فکر نمی‌کنم شکمم فضای بی پایانی داشته باشد".

در حالی که نمایش‌های این چنینی از حرص و طمع مانند این باعث شده تا اینفوئنسری همانند او ۳۰۰ هزار دنبال کننده در یوتیوب داشته باشد، اما به نظر می‌رسد این موضوع دولت چین را عصبانی کرده است.

دولت چین روز جمعه از کارزار تازه سرکوب اینفلوئنسر‌ها و پخش کنندگان زنده تصاویر غذا خوردن خبر داد و ۳۱ دستورالعمل را برای رفتار آنان صادر کرد که شامل هشدار در مورد ضایعات مواد غذایی و اسراف در زمینه غذا خوردن بود.

مقررات اداره شهرداری پکن برای تنظیم بازار هم چنین ویدئو‌های با مضامین "پول پرستی" و "زیبایی شناسی غیر عادی" را هدف قرار داده که اشاره‌ای به تلاش مداوم چین برای مهار ترویج فرهنگ "زنانه" در میان مردان است. هنوز مشخص نیست که این مقررات چه تاثیری بر هزاران به اصطلاح موک بانگ خواهد گذاشت افرادی که به صورت زنده مقادیر زیادی غذا را خورده و تصاویر آن را پخش می‌کنند تا با تشویق و تحسین مخاطبان آنلاین شان مواجه شوند.

تصمیم حزب کمونیست چین برای مقابله با ۱۵.۸ میلیون پخش کننده زنده و اینفلوئنسر حرفه‌ای آن کشور با رکود اقتصادی مداوم مرتبط است. نمایش ثروت در چین پیش‌تر ممنوع شده بود از جمله آن می‌توان به مسدود شدن حساب کاربری "وانگ هونگ کوانکسینگ" ملقب به "کیم کارداشیان چین" اشاره کرد که به جواهرات خود با ارزش ۱.۴ میلیون دلار می‌بالید.

"شی جین پینگ" رئیس جمهور چین کنترل دولت بر "افراط‌های فرهنگی" را اقدامی قابل درک در زمان کاهش رشد اقتصادی، نرخ بیکاری بالای جوانان و بازار آشفته امکلاک می‌داند و آن را تشدید کرده است. موک بانگ‌ها که چالش‌هایی را از سوی مخاطبان خود برای خوردن وعده‌های غذایی در بشقاب‌های بزرگ می‌پذیرند با پیام‌های حزب کمونیست درباره جلوگیری از تولید زباله بیش از حد مخالف هستند.

بر اساس نتیجه یک نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۲۰ توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین سالانه حداقل ۳۴ میلیون تن غذا تنها در رستوران‌های چین دور ریخته می‌شوند. در کل زنجیره تامین بریتانیا این رقم ۱۰ میلیون است.

حزب کمونیست چین پیش‌تر تلاش کرده بود که فعالیت موک بانگ‌ها را محدود کند. برای مثال، دولت چین در سال ۲۰۲۱ میلادی قانون ضد ضایعات مواد غذایی را وضع کرد که جریمه‌ای تا مبلغ ۱۰۰۰۰۰ یوان (حدود ۱۰۹۳۷ پوند) را برای بلاگر‌های مواد غذایی در نظر می‌گرفت با این هدف که آنان را از ساخت و توزیع ویدئو‌های پرخوری آنلاین باز دارد.

در حالی که این مقررات از تعداد موک بانگ‌هایی که با پرخوری تا سر حد مرگ به خود آسیب می‌زنند کاسته، اما هنوز بسیاری از موک بانگ‌ها مقادیر بسیار زیادی غذا سفارش می‌دهند. برخی از آنان برای احتیاط و جلوگیری از برخورد دولت در ویدئو اشاره می‌کنند که ورزش زیادی نیز انجام می‌دهند و یا زیرنویس همراه با هشدار را زیر ویدئو قرار می‌دهند با این مضمون که "هدر دادن غذا مجاز نیست لطفا سالم بمانید".

مخاطبان موک بانگ‌ها معمولا شکم آهنین و اندام ظریف ستاره‌های مورد علاقه شان را ستایش می‌کنند با این وجود، برخی از نظردهندگان رویکرد انتقادی شی در قبال موک بانگ‌ها را قبول دارند و می‌گویند لاغر ماندن در حین خوردن چنین مقدار زیادی غذا غیرممکن است. آنان می‌گویند موک بانگ‌ها بخش زیادی از غذا را دور ریخته و هدر می‌دهند.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین