کد خبر: ۹۲۸۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸

توصیه‌های بهداشتی مهم به زائران اربعین

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری توصیه‌های بهداشتی لازم در جهت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها و ارتقای سلامت زائران اربعین را تشریح کرد.
توصیه‌های بهداشتی مهم به زائران اربعین
آفتاب‌‌نیوز :

سمیه جوادی در خصوص توصیه‌های بهداشتی پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: همه ساله مرکز بهداشت در حوزه مدیریت سلامت محیط و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با همکاری اورژانس پیش‌بیمارستانی و حوادث، توصیه‌هایی بهداشتی به زائران اربعین ارائه می‌دهد که موجب پیشگیری، مبارزه با بیماری‌ها و ارتقای سلامت می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: توصیه می‌شود افرادی که توانایی حضور و تحمل مشقت‌ها را ندارند از رفتن به این سفر پرهیز کنند چراکه ممکن است این سفر برای برخی افراد خطرآفرین باشد، به عنوان مثال بیماران دیالیزی، سرطانی و کسانی‌که حسایت‌های حاد و خاص دارند از انجام این سفر خودداری کنند.

جوادی بیان کرد: افراد توانایی خود را در انجام این سفر بسنجند و مشکلات خود را به رابطین سلامت اطلاع دهند، همچنین در طول مسیر به علت وجود فصل گرما، گرمازدگی در کودکان و سالمندان بسیار شایع است.

وی با بیان اینکه برای افزایش مقاوت بدن، انتخاب کوله‌پشتی سبک و همراه بردن داروهای ضروری و مجاز مهم است، تصریح کرد: تنظیم خوراک و عدم پرخوری و کم‌خوری موجب حفظ سلامت بدن و افزایش توان بدن در طول مسیر خواهد شد.

جوادی با بیان اینکه غذاهایی مانند تخم‌مرغ و غذاهای گرم بیشتر از دو ساعت در فضای باز قابل استفاده نیستند، بیان کرد: پیاده‌روی و استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و منابع غذایی از منابع گوناگون، کاهش مقامت بدن را به همراه دارد، لذا رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر ضرورت بیشتری دارد و باید حساسیت بیشتری نسبت به آن نشان داد.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیماری تب دنگی معضل جدید این روزهاست، گفت: این پشه در طول روز گزش دارد که عموما پیاده‌روی اربعین در طی روز انجام می‌شود لذا ضروری است لباس‌های رنگ روشن و پوشیده استفاده شود، استفاده از جوراب برای جلوگیری از نیش حشرات نیز اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه بیماری سرخک در کشور عراق شایع است، افزود: افرادی که به نحوی واکسیانسیونشان مبهم است از این سفر اجتناب کنند چون ممکن است مبتلا به بیماری سرخک شوند.

جوادی با توجه به تراکم جمعیت در اربعین، گفت: استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها موثر است، بر این اساس بهتر است تا زائران به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته و روزانه یک ماسک را استفاده کنند.

وی با بیان اینکه‌همراه داشتن چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و هر وسیله کمک توانبخشی برای زائران ضروری است، عنوان کرد: زائران حتماً مایع دستشویی یا صابون را در کوله‌پشتی خود قرار دهند و مرتب به شست‌وشوی دست‌ها اقدام کنند، چرا که شست‌وشوی دست‌ها با مایع دستشویی از سرماخوردگی و ابتلا به بیماری‌های مختلف چون اسهال و استفراغ جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: افراد در پیاده‌روی از کفش با پاشنه نرم استفاده کنند تا از این طریق فشار زیادی به کمر وارد نشود، از همین رو بهتر اسـت کفش را از مدتی قبل بپوشند تا شـکل پا را به خود بگیرد.

جوادی گفت: در مسیر حرکت زائران هوا سرد یا آفتابی است، لذا بهتر است دست و صورت در معرض باد و آفتاب قرار نگیرد و حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده شود.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: افرادی که دچار بیماری دیابت هستند به طور مرتب پای خود را چک کنند، این افراد در  مسیر سخت پیاده‌روی باید از ایجاد زخم روی پای خود جلوگیری کنند چرا که عفونت پا در این افراد باعث زمین‌گیر شدن می‌شود و زائر از ادامه مسیر باز می‌ماند.

یکی از مشکلات رایج میان زائران اربعین حسینی، ایجاد تاول‌های پوستی در پاها است

مهدی شمسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با توجه به تراکم جمعیت در پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها موثر است، افرادی که دارو مصرف می‌کنند بیش از مقدار نیاز داروهای خود را همراه داشته باشند، همچنین نسخه داروهای مصرفی را در دسترس داشته باشند تا در تهیه آن با مشکل مواجه نشوند.

رئیس اورژانس و مدیر حوادث علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: زائران نسبت به مصرف آب و غذای خود حساسیت زیادی داشته باشند، چراکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند، بنابراین از ظروف شخصی خود برای نوشیدن آب و غذا استفاده کنند.

وی عنوان کرد: باتوجه به گرمای طاقت فرسای هوا توجه ویژه‌ای به گرمازدگی شود، حرکت از سایه، نوشیدن مایعات کافی، پوشیدن لباس مناسب، استراحت در مکان‌های خنک می‌تواند کمک کننده باشد.

شمسی‌پور گفت: یکی از مشکلات رایج میان زائران اربعین حسینی، ایجاد تاول‌های پوستی در پاها است که اغلب به دلیل استفاده نادرست از جوراب‌های نازک رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند پوشیدن جوراب نازک به دلیل سبکی و خنکی بهتر است، افزود: این باور غلط می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد، جوراب‌های نازک نه تنها موجب تاول پاها می‌شود، بلکه با افزایش اصطکاک ممکن است به بروز مشکلات بیشتری منجر شود.

شمسی‌پور تاکید کرد: زائران باید حتماً از جوراب‌های ضخیم و مناسب که توانایی جذب تعریق و کاهش اصطکاک را دارند، استفاده کنند تا بتوانند این سفر معنوی را با سلامت بیشتری به پایان برسانند.

وی در ادامه به توصیه‌های بهداشتی دیگری برای زائران اربعین اشاره کرد و گفت: برای حفظ سلامت در طول سفر، زائران باید به‌طور مداوم آب بنوشند تا از کم‌آبی بدن‌شان جلوگیری شود، همچنین استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی مناسب و کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر تابش مستقیم آفتاب ضروری است.

 شمسی‌پور به اهمیت استفاده از کفش‌های مناسب و راحت که از پاها به‌خوبی محافظت می‌کنند، تاکید کرد و گفت: زائران باید ضمن توجه به بهداشت فردی، جهت حفظ انرژی و پیشگیری از آسیب‌های جسمی در طول مسیر به صورت منظم، استراحت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین