کد خبر: ۹۲۸۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲

هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۵/۲۳؛ هشدار بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق

سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی طی امروز تا شنبه هفته آینده برای برخی مناطق هشدار سطح نارنجی بارش‌های سیل‌آسا صادر کرد.
هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۵/۲۳؛ هشدار بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق واقع در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات اردبیل، گلستان و خراسان شمالی و فردا چهارشنبه در برخی مناطق ساحلی دریای خزر و خراسان شمالی رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه در برخی مناطق ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی و جمعه علاوه بر این مناطق در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه‌های استان‌های البرز، تهران و سمنان رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

شنبه هفته آینده در سواحل دریای خزر و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز تشدید شده و در مناطقی از شمال غرب و مرکز نیز رگبار پراکنده روی می‌دهد.

طی ۵ روز آینده به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان و جنوب شرق فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۵ روز آینده در برخی مناطق واقع در شمال شرق، شرق و جنوب شرق و روز‌های پنجشنبه و جمعه در مناطقی از مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، غرب و جنوب غرب در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک روی می‌دهد. دریای عمان و تنگه هرمز امروز و فردا و دریای خزر روز‌های پنجشنبه و جمعه مواج است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۳: جنوب سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، نیمه شرقی فارس، جنوب و غرب یزد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۴: جنوب سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، شمال آذربایجان غربی، شمال شرق آذربایجان شرقی و ارتفاعات استان‌های گلستان، خراسان شمالی، سمنان و شمال شرق تهران.

پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۵: جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب غرب کرمان، شمال هرمزگان، شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات و دامنه استان‌های سمنان، تهران، البرز و قزوین.

جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۲۶: جنوب سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات و دامنه استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۷: جنوب سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، شمال و غرب هرمزگان، نیمه شرقی فارس، جنوب و غرب یزد، نیمه غربی اصفهان، مرکزی، نوار شرقی همدان، جنوب قم، نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۳

نوع مخاطره: رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۳: جنوب غرب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان، شرق و جنوب شرق فارس، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات و دامنه در نیمه جنوبی اردبیل.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیلها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در کنار روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌رو‌ها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین