کد خبر: ۹۲۸۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
اوکراین مدعی تصرف هزاران کیلومتر از خاک روسیه شده است

پیشروی اوکراین در خاک روسیه!

اوکراین که پس از آغاز ضدحمله در کورسک روسیه، مدعی تصرف یک هزار کیلومتر از خاک این منطقه شد، اعلام کرد که به پیشروی در خاک روسیه ادامه می‌دهد.
پیشروی اوکراین در خاک روسیه!
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوکراین دیروز دوشنبه مدعی شد که در بزرگترین حمله فرامرزی علیه روسیه، یک هزار کیلومتر مربع از منطقه را در غرب روسیه به تصرف خود در آورده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه باید مجبور به صلح شود.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، در حالی که روسیه یک هفته پس از آغاز حمله غافلگیرکننده همچنان در تلاش است تا تهاجم کی‌یف را دفع کند، الکساندر سیرسکی یکی از فرماندهان ارشد ارتش اوکراین از طریق ویدئویی به ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور در مورد پیشروی در داخل خاک روسیه گزارش داد.

وی در این ویدئو ادعا کرد که نیرو‌های اوکراینی یک هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه را به تصرف درآورده اند و افزود: ما به انجام عملیات تهاجمی در منطقه کورسک ادامه می‌دهیم.

این فرمانده نظامی در عین حال همانند سایر سران اوکراین راهبرد سکوت را در پیش گرفت و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد؛ راهبردی که به اعتقاد رویترز در تضاد کامل با ضد حمله تابستان سال گذشته است که از ماه‌ها قبل به بحث گذاشته شده بود.

اظهارات سیرسکی چند ساعت پس از اعلام الکسی اسمیرنوف فرماندار منطقه‌ای کورسک روسیه صورت گرفت که تخمین زد نیرو‌های کی‌یف کنترل ۲۸ شهرک را در حمله‌ای به عمق ۱۲ و عرض ۴۰ کیلومتر در دست گرفته اند.

از سوی دیگر، پوتین این حمله را یک «اقدام تحریک آمیز بزرگ» توصیف کرد و هدف از آن را بهبود موقعیت کی یف در مذاکرات توصیف کرد.

زلنسکی نیز متقابلا در سخنرانی شبانه خود خطاب به مردم کشورش گفت که این عملیات مربوط به امنیت اوکراین است و روسیه از کورسک برای انجام حملات زیادی استفاده کرده است.

وی در همین زمینه تشریح کرد که منطقه سومی در شمال شرق اوکراین که هم مرز با کورسک در روسیه است، از اول ژوئن (۱۲ اردیبهشت) نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ بار هدف حملات روسیه قرار گرفته است. زلنسکی سپس اضافه کرد: اگر پوتین می‌خواهد تا این حد بد بجنگد، باید مجبور به صلح شود.

حمله به کورسک با هدف انحراف پیشروی سربازان روس در شرق اوکراین صورت می‌گیرد.

این خبرگزاری یادآور شده است که حمله اوکراین پس از ماه‌ها پیشروی آهسته، اما پیوسته روسیه در شرق اوکراین صورت می‌گیرد که نیرو‌های کی‌یف را مجبور به عقب‌نشینی کرده بود.

آندری زاگورودنیوک وزیر دفاع سابق اوکراین در مصاحبه‌ای تلفنی با رویترز گفت که به نظر می‌رسد هدف عملیات کورسک منحرف کردن روسیه از جبهه‌های شرقی باشد.

وی افزود: «به نظر می‌رسد هدف ایجاد یک منطقه مشکل برای روسیه باشد تا تمرکز نیرو‌ها و رهبری و منابع را از جایی که در حال حاضر با موفقیت روبرو هستند، منحرف سازد».

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز روز دوشنبه در بازدید از کی‌یف، از رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواست تا تسلیحات مورد نیاز اوکراین را در اختیار آن قرار دهد.

وی سپس به خبرنگاران گفت: «من در مورد کورسک چه فکر می‌کنم؟ شجاعانه، درخشان، زیبا. همینطور ادامه دهید».

پوتین هم در واکنش به این ضدحمله ضمن محکوم کردن این حملات، اعلام کرد که اوکراین از «اربابان غربی» خود کمک می‌گیرد و وعده داد که دشمن قطعا پاسخی درخور خواهد گرفت.

 نیرو‌های اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه هدف حمله گسترده قرار دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۱۷ مرداد حمله اوکراین به کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین