کد خبر: ۹۲۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
پاسخگوی خسارات قطعی برق صنایع کیست؟

قطعی مکرر برق در استان فارس؛ گلایه شهروندان شیرازی از خاموشی‌های بی‌برنامه

این روز‌ها برخی از مناطق شهر شیراز از جمله بلوار زرهی، مدرس، میدان ابولکلام، بلوار ابونصر غربی و شهرک گلستان قطعی و افت فشار برق را تجربه می‌کنند و همین مساله باعث شده ساکنین این مناطق ضمن گلایه از آسیب‌های وارد شده به لوازم خانگی‌شان بر اثر نوسانات برق خواستار اطلاع‌رسانی به موقع برای جلوگیری از این خسارت‌ها شوند.
قطعی مکرر برق در استان فارس؛ گلایه شهروندان شیرازی از خاموشی‌های بی‌برنامه
آفتاب‌‌نیوز :

قطعی‌های مکرر برق در مناطق مختلف شهر شیراز در چند روز گذشته آن هم بدون اعلام ساعات قطعی برق موجبات گلایه‌های مردم را از خاموشی سیستم‌های سرمایشی در گرمای هوا و بروز خسارت و آسیب دیدن وسایل برقی‌شان فراهم کرده است.

شهروندان از قطعی برق گزارش می‌دهند؛ از خاموشی شبکه خانگی تا ادارات

متولیان صنعت برق شیراز معتقدند افزایش بی‌سابقه دمای هوا طی هفته‌های اخیر موجب رکوردزنی در مصرف و دشوار شدن شرایط مدیریت پیک‌بار شبکه برق شده، اما آن‌ها مدعی اند که توانسته‌اند این وضعیت را به خوبی مدیریت کنند.

این در حالیست که شهروندان در طول روز‌های گذشته از خاموشی‌های پی در پی گله‌مند هستند و از آسیب و خرابی وسایل برقی خود گزارش می‌دهند.

یکی از شهروندان می‌گوید در قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع‌رسانی طی روز‌های اخیر، پمپ آب مجتمع مسکونی پنج طبقه آن‌ها از کار افتاده؛ پمپی که تعمیر آن برای ساکنین ساختمان هزینه‌های قابل توجهی را به دنبال دارد.

او همچنین استفاده از آسانسور را در چنین شرایطی خطرناک دانست و گفت: فرزندش بر اثر قطعی برق نابهنگام در آسانسوربرای یاعاتی گرفتار شده است.

یک شهروند ساکن خیابان زرهی شیراز گفت: باتوجه به اینکه اپارتمان نشین هستیم قطع برق بدون اطلاع رسانی قبلی مشکلاتی را به وجود اورده است که علاوه بر قطعی اب موجب سوختن موتور یخچال و لوازم برقی شده است.

معصومه حافظ عقیلی ادامه داد: یکی از همسایه‌ها به دلیل قطع ناگهانی برق یخچالش سوخت ضمن اینکه برای سالمندان و کودکان هم مشکلاتی به وجود اورده است. قطع شدن ناگهانی برق بدون اطلاع قبلی برای کسانی که در اسانسور هستند مشکلاتی را از جمله رعب وحشت به وجود می‌اورد.

حافظ عقیلی تاکید کرد: به دلیل رفتن برق ناگهانی وتاریک شدن صورتم به در پارکینگ خورد و از ناحیه بینی مصدوم شدم امیدوارم مسوولان برق برای این معضل فکر اساسی کنند و ازآنجا که با کمبود برق مواجه هستند زمان بندی کنند تا مردم بدانند چه زمانی قرار است برق ان‌ها قطع شود ضمن اینکه رفتن برق و خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی موجب ترافیک شده است.

شهروند دیگری از قطعی برق در محل کار خود گلایه کرده و معتقد است قطع ناگهانی برق هنگام کار با کامپیوتر، می‌تواند بسیار دردسرساز باشد، همچنین وصل شدن ناگهانی برق هم ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

او بر این باور است که خاموش شدن سیستم‌های کامپیوتری به شکل عادی، فرآیند خاصی دارد و در این حالت برنامه‌ها به شکل اصولی بسته می‌شوند و سیستم پس از چند ثانیه، غیرفعال می‌شود، اما در صورت قطع برق هنگام کار با کامپیوتر، فرآیند خاموشی سیستم به صورت درست و کامل انجام نمی‌شود، در نتیجه ممکن است سیستم بسوزد و یا فایل‌های آن آسیب ببینند.

در حقیقت بسیاری از مردم پس از وصل شدن برق زمانی که سیستم‌ها و لوازم خانگی خود را روشن می‌کنند، با صحنه‌های تلخی از سوختن یا کاهش کارآیی وسایل و تجهیزات‌شان مواجه می‌شوند.

در حالی شهروندان از قطعی‌های مکرر برق و به دنبال آن آسیب دیدن وسایل و تجهیزات خود گلایه دارند که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اخیراً درباره اعمال خاموشی و قطع برق اعلام کرده که خط قرمز دولت، قطع برق بخش خانگی است.

محمود رضایی کوچی افزود: تلاش می‌شود که کمبود برق استان بین بخش‌های کشاورزی، صنعت و خانگی تقسیم شود و این کمبود از طریق اعمال خاموشی در این بخش‌ها جبران گردد، اما در بخش خانگی قطعی برق حداقلی است.

خسارت سنگین قطعی‌های برق به بازاریان

در حال حاضر گزارش‌های غیررسمی از مغازه‌ها و تعمیرگاه‌های لوازم خانگی هم حاکی از آن است که میزان تقاضا برای تعمیر وسایل برقی نیز افزایش یافته است که گفته می‌شود شاید یکی از دلایل این افزایش مراجعه قطعی نابهنگام برق باشد.

البته در شرایط کنونی صنوف شیراز بخصوص در حوزه مواد غذایی فاسد شدنی نیز قربانی قطعی برق بدون اعلام قبلی شده‌اند، این خاموشی‌های چند ساعته در برخی محلات موجب از کار افتادن تجهیزات و ایجاد اختلال در کسب و کار نانوایی‌ها، بستنی‌فروش‌ها و دیگر صنف‌ها نیز شده است.

برخی از فعالان در این عرصه در پیام ارسالی به خبرگزاری جمهوری اسلامی از قطعی سه تا چهارساعته برق در محل کسب و از بین رفتن مواد اولیه و یا تجهیزات خود خبر داده‌اند؛ طبق گزارش‌های دریافتی قطعی برق منجر به ترش شدن خمیر نان نانواها، خراب شدن مواد غذایی فریز شده در بستنی‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های گوشت و مرغ و دیگر صنوف شده است.

این در حالیست که قیمت بالای بسیاری از لوازم برقی در خانه‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها هم بر این مشکلات افزوده و نگهداری از این تجهیزات را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است.

بدین ترتیب بازاریان هم با ارسال پیام‌هایی به این خبرگزاری خواستار جلوگیری از قطعی و یا حداقل ارائه برنامه خاموشی‌های احتمالی از قبل شدند.

پاسخگوی خسارات قطعی برق صنایع کیست؟

برخی صنایع فارس نیز در حال حاضر به دلیل خاموشی‌های بدون اطلاع قبلی با بحرانی جدی دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که فعالان در این عرصه می‌گویند هر سال فشار کمبود برق بر اقتصاد بیش از پیش افزایش می‌یابد.

صنعتگران معتقدند که سیاستگذاران انرژی به جای توسعه زیرساخت‌ها یا خرید برق برای تأمین کسری، راحت‌ترین راه را انتخاب و برق واحد‌های تولیدی و صنعتی را قطع می‌کنند.

سوال آن‌ها از کسانی که قطع برق صنایع را روشی برای مدیریت مصرف می‌دانند این است که پس از اعمال این خاموشی‌ها حقوق و خسارات توقف تولید واحد‌های صنعتی چگونه جبران می‌شود؟ بیمه و هزینه‌های ناشی از قطعی برق را چه کسی پرداخت می‌کند؟ عقب افتادن تعهدات مشتری و ضرر و زیان‌های ناشی از تأخیر تولید به عهده کیست؟

البته مشکل قطعی برق تنها محدود به شهر شیراز نمی‌شود بلکه شهرستان‌های مختلف فارس از جمله جهرم، ممسنی و رستم نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و بحران ایجاد شده در حوزه قطعی برق اعتراض بسیاری از مردم این شهرستان‌ها را برانگیخته است.

آن‌ها نیز می‌گویند بی‌برنامگی و عدم اطلاع رسانی در خصوص قطعی برق این بحران را عمیق‌تر کرده است.

ضرورت ارائه برنامه خاموشی‌

اگرچه در فصل‌های گرم سال که با افزایش مصرف برق و احتمال قطعی آن، مشترکان خانگی، ادارات و حتی کارخانه‌های صنعتی باید از راهکار‌های نگهداری از وسایل و پیشگیری از این خسارات آگاه باشند و در زمان مناسب از آسیب به دستگاه‌ها و وسایل برقی خود جلوگیری کنند، اما آنچه بیش از هر چیز دیگر ضرورت دارد اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص قطعی برق در مناطق مختلف است.

بدون شک اطلاع رسانی به موقع از قطعی برق که در حال حاضر جای خالی آن در گزارشات مربوط به شرکت توزیع برق شیراز و دیگر شهرستان‌های فارس به شدت احساس می‌شود می‌تواند کمک شایانی به کاهش این خسارات جبران‌ناپذیر کند؛ لذا ضروری است که شرکت توزیع نیروی برق در موقعیت‌های مختلف طی برنامه‌ای بروز هرگونه خاموشی موردی و یا قطعی برق را به شهروندان اعلام کند.

مشترکان هم می‌توانند برای اطلاع از خاموشی شهر و یا منطقه خود به سامانه " برق من" و یا سایت شرکت‌های توزیع استان مراجعه کنند؛ این سامانه افزون بر امکان بهره‌گیری از خدمات مختلف شرکت برق با ارائه بخش «خاموشی» آن‌ها را از قطعی‌های احتمالی نیز مطلع می‌سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین