کد خبر: ۹۲۹۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸

ماجرای خاکبرداری از پارک ملی موته چیست؟

 رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته میمه گفت: سرباره‌های سرب معدن قدیمی طلای موته از داخل منطقه جع آوری و برای کف سازی و تکمیل پاسگاه‌های محیط بانی این منطقه استفاده شده است.
ماجرای خاکبرداری از پارک ملی موته چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

فیلمی طی روز‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهند تعدادی کامیون در حال خاکبرداری هستند. فردی در حال ضبط فیلم می‌گوید که این خاکبرداری از منطقه باباپیر در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته و در تاریخ هفدهم تیرماه بوده است. این فرد در ادامه می‌افزاید که جا به جایی این سنگ و خاک‌های معدنی از قلب موته نیاز به اجازه محیط زیست دارد و رئیس پارک موته در پاسخ به تماس و پیگیری او گفته است که خاک‌ها و ضایعات، چون سرب دارد باید از منطقه تخلیه شود.

انتشار این فیلم در فضای مجازی به حواشی در خصوص چرایی انتقال ضایعات و باطله‌های معدنی از موته دامن زده است.

در همین پیوند رسول جلالی رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته میمه اظهار داشت: آنچه کامیون‌ها از منطقه برداشت و جا به جا کردند، سرباره‌های سرب معدن قدیمی طلای موته است که به دلیل وجود سرب برای منابع آبی و حیات وحش منطقه بسیار آسیب زا و خارج کردن آن‌ها از منطقه ضروری بود.

وی با اشاره به اینکه تخلیه این ضایعات و باطله‌های معدنی اواخر فروردین ماه و طی یک روز انجام شد، ادامه داد: این ضایعات و سرباره‌های سرب توسط ۲۲ کامیون از منطقه برداشت شد که ۱۶ کامیون برای کف سازی سوله پاسگاه محیط بانی ورکان در محدوده گلپایگان و ۲ کامیون برای پاسگاه محیط بانی قرقچی برده شده و چهار کامیون سرباره و ضایعات هم بابت کرایه بار کامیون‌ها داده شد.

رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته میمه با تاکید بر اینکه این ۲۲۰ تُن ضایعات و باطله‌های حاوی سرب باید از داخل منطقه جا به جا می‌شدند، خاطرنشان کرد: ساخت سوله بزرگ پاسگاه محیط بانی ورکان ۱۲ سال ناتمام مانده بود که طی ماه‌های اخیر آن را برای جمع آوری علوفه حیات وحش تکمیل کردیم.

جلالی با اشاره به ساخت یک جان پناه برای محیط بان در منطقه، ابراز داشت: این ضایعات و سرباره‌های معدنی جمع آوری شده از منطقه موته برای کف سازی سازه‌های مورد اشاره و در خود منطقه استفاده شده است، زیرا هیچ نیاز نبود که این خاک و سنگ‌ها را جایی منتقل کنیم.

رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته میمه تصریح کرد: به نظر می‌رسد انتشار این فیلم با عنوان خاکبرداری از موته در پی آن صورت گرفته است که نیرو‌های محیط زیست طی هفته‌های اخیر از ورود شماری از دامداران متخلف روستای رباط ترک به داخل پارک ملی برای چرای دام جلوگیری کردند.

جلالی همچنین درباره وضعیت تأمین علوفه و آبشخور‌های حیات وحش در پارک ملی موته در تابستان بسیار گرم امسال، گفت: خوشبختانه با موافقت مدیرکل محیط زیست استان یک تانکر آبرسان به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته اختصاص یافت، زیرا سه آبشخور در منطقه وسیع موته مشکل داشت و لازم بود که با تانکر آبرسانی شود.

وی وضعیت چشمه سار‌ها و پوشش گیاهی منطقه موته را در سال جاری مطلوب ارزیابی کرد.

سودایی که گنج باز‌ها را به موته می‌کشاند

رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته میمه به افزایش کشف تخلفات در رابطه با افرادی اشاره کرد که با سودای یافتن گنج وارد این منطقه می‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد: متأسفانه متخلف گنج در منطقه زیاد داریم که برای جستجو و حفاری به موته می‌آیند، به تازگی ۲ متخلف را که در سودای یافتن گنج به منطقه آمده بودند حین تخلف در منطقه دستگیر کردیم این در حالی است که اخیراً تعداد زیادی ادوات و دستگاه‌های مربوط به حفاری و گنج یابی در منطقه کشف و ضبط کردیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از متخلفان هم فرار کردند، اضافه کرد: با ادارات میراث فرهنگی دو استان اصفهان و مرکزی در خصوص این متخلفان هماهنگ کردیم که پیگیر پرونده این متخلفان با کمک دادستان شهرستان‌ها باشند.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته با وسعت ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی اصفهان بین شاهین‌شهر و میمه، محلات، جنوب شهر نیم‌ور و گلپایگان قرار دارد و حدود ۱۳ درصد گونه جانوری قوچ و میش، کل و بز و آهوی ایرانی کشور را در خود جای داده است.

این منطقه پرجمعیت‌ترین منطقه حفاظت شده از نظر حیات وحش در کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین