کد خبر: ۹۲۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳

بایدن می‌گوید در صورت توافق با غزه، ایران به اسرائیل حمله نمی‌کند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفته که انتظار دارد اگر در چند روز آینده آتش بس غزه اعمال شود و به توافقی برای آزادی گروگان‌ها برسند، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند.
بایدن می‌گوید در صورت توافق با غزه، ایران به اسرائیل حمله نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

باراک راوید خبرنگار اکسیوس درگزارشی نوشته: ایالات متحده، مصر و قطر از اسرائیل و حماس خواستند تا در دور نهایی مذاکرات روز پنجشنبه در دوحه برای رسیدن به توافق آزادی گروگان‌های حماس و برقراری آتش‌بس در غزه شرکت کنند.

بر اساس گزارش اکسیوس، کاخ سفید به شدت نگران است که اگر ایران و حزب الله در چند روز آینده به اسرائیل حمله کنند، مذاکرات را خراب کرده و هرگونه توافق احتمالی را از بین ببرد.

مقامات آمریکایی مدعی شده اند که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نشان می‌دهد که ایران برای حمله به اسرائیل تدارک نظامی دیده است، اما رهبر ایران هنوز دستور نهایی برای انجام این حمله را نداده است.

به گزارش این رسانه، مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران گفته‌اند که ایران قصد دارد ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل در ماه گذشته در تهران را تلافی کند.

یکی از مقامات آمریکایی مدعی شده «ایران و حزب‌الله نمی‌دانند چه کنند. برنامه‌ریزی‌های زیادی در حال انجام است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است».

آن‌ها می‌گویند: بایدن تاکید کرده که نگران حمله احتمالی ایران به اسرائیل و پیامد‌های آن بر توافق گروگان‌ها و آتش بس است.

او گفته: «دستیابی به توافق (درصورت حمله ایران) سخت‌تر می‌شود، اما او تسلیم نمی‌شود.

بایدن افزود: «ما خواهیم دید که ایران چه می‌کند. خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش بس، حمله تلافی جویانه را متوقف کند، گفت: «این انتظار من است».

برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه روز سه شنبه وارد قاهره شد تا با مقامات مصری درباره توافق آزادی گروگان‌ها و ترتیبات امنیتی برای عبور آن‌ها از مرز مصر و غزه گفتگو کند.

مک گورک قراراست روز چهارشنبه به دوحه سفر کند.

عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن روز سه‌شنبه به لبنان سفر کرده و انتظار می‌رود روز چهارشنبه با مقامات لبنانی گفتگو کند تا تنش‌ها با حزب‌الله را که تهدید کرده به ترور فرمانده ارشد نظامی اسرائیل در بیروت پاسخ می‌دهد، کاهش دهد.

انتظار می‌رود بیل برنز، رئیس سیا، روز پنجشنبه به قطر سفر کند و ریاست تیم ایالات متحده برای دور نهایی مذاکرات درباره توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها در غزه را برعهده بگیرد.

سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل روز شنبه اعلام کرده بود ایران هر توافقی در غزه را که حماس بپذیرد، به رسمیت میشناسد، اما امیدوار است که پاسخ ایران به ترور هنیه در زمان و به گونه‌ای باشد که به آتش‌بس احتمالی لطمه‌ای نزند.

منبع: رویداد۲۴

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین