کد خبر: ۹۲۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۲

پرستاران خانه نشینی را ترجیح می‌دهند/ کمبود نیرو و افزایش مرگ و میر بیماران

در چند روز گذشته خبرهای زیادی از اعتصاب پرستاران در شیراز شنیدیم. تحصنی که به گفته دبیر خانه پرستار با دست از کار کشیدن و تعطیلی اتاق عمل‌ها همراه بوده و فقط بیماران اورژانسی پذیرش می‌شدند.
پرستاران خانه نشینی را ترجیح می‌دهند/ کمبود نیرو و افزایش مرگ و میر بیماران
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا شریفی مقدم، دبیر خانه پرستار درباره این تحصن می‌گوید. او اضافه‌کاری‌های اجباری و دستمزد ۲۰ هزار تومانی برای هر ساعت اضافه‌کاری پرستار را از دلایل این تحصن می‌داند. طبق گفته او در صورت کمبود پرستار، آمار مرگ و میر بیماران بالا می‌رود چرا که یک پرستار نمی‌تواند همزمان به ۱۵ بیمار رسیدگی کند. 

تعطیلی بیمارستان به خاطر نبود پرستار

محمدرضا شریفی مقدم معتقد است: «تفکر مسئولان وزارت بهداشت این است که فقط بیمارستان توسعه یابد به عنوان مثال ۴۰ درصد از بیمارستان تازه تاسیس حکیم در جنوب تهران به خاطر کمبود نیرو هنوز فعال نشده است. همچنین ۳۰ درصد کلینیک مهدی در جنوب تهران هم به علت کمبود نیرو هنوز نتوانسته است شروع به فعالیت کند. این اتفاق به این علت می‌افتد که پول در ساخت‌وساز است.»

پرستار برای کشور‌های دیگر تربیت می‌کنیم

ما پرستار زبده و ماهر برای کشور‌های اروپایی و آمریکا و کشور‌های حوزه خلیج فارس تربیت می‌کنیم. این نظر دبیر خانه پرستار است: «نیرو چندین سال در کشور کار می‌کند و در اوج تجربه و مهارت به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.»

حقوق کم پرستاران را خانه‌نشین کرد

یک پرستار استخدام رسمی با ۱۵ سال سابقه کار ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد؛ که ۱۰ درصد از این مبلغ یعنی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم بابت حق بیمه کم می‌شود. 

شریفی مقدم درباره حقوق پرستاران در کشور‌های دیگر اظهار می‌کند: «این در حالی است که حقوق پرستاران در آمریکا چیزی بین چهار هزار تا شش هزار دلار، در اروپا بین سه تا چهار هزار یورو است. پرستار ما ترجیح می‌دهد در خانه بنشیند تا چنین کار سختی را انجام دهد و ماهانه ۱۵ میلیون تومان بگیرد.»

بعضی پرستاران در بیمارستان زندگی می‌کنند

خیلی از پرستاران از شهر‌های دیگر به تهران می‌آیند و به خاطر حقوق پایین نمی‌توانند خانه اجاه کنند:" پرستاران مجبور هستند سه شیفت کار کنند و اصلا خانه اجاره نمی‌کنند، چون اگر بخواهند خانه اجاره کنند باید پول یک شیفت خود را برای اجاره خانه بدهند. به خاطر همین ترجیح می‌دهند که خانه‌ای اجاره نکنند و در همان بیمارستان بخوابند. "

شریفی مقدم درباره مرگ‌های مشکوک پرستاران معتقد است:" بیشتر از آمار پزشکان در پرستاران ما شاهد این مرگ‌های مشکوک هستیم. دو هفته پیش یک خانوم پرستار جوان که بسیار هم خوش‌نام بود در شیراز به طرز مشکوکی درگذشت. یک پرستار طرحی در کرمانشاه نیز خودش را با قرص برنج جان خودش را گرفته بود. "

او درباره تحصن پرستاران گفت: در اسفند سال گذشته ما هم در شیراز و هم در کرج شاهد تجمعات پرستاران بودیم، اما پرستاران خارج شیفت تجمع می‌کردند و کسی دست از کار نمی‌کشید، اما در هفته‌های گذشته پرستاران در شیراز هم تحصن کردند و هم از کار هم کشیدند و اتاق عمل‌ها تعطیل شد و عملا فقط بیماران اورژانسی توسط سوپروایز‌ها پذیرش می‌شدند.

تخلیه چشم یک پرستار به دلیل حمله همراهان بیمار

طبق آمار بیش از ۳۰ درصد پرستاران خشونت فیزیکی در محیط کار را تجربه کرده‌اند. تا به حال گزارشی از مرگ پرستار به علت حمله همراهان بیمار نداشتیم، اما چشم پرستاری در یاسوج به علت حمله همراهان بیمار تخلیه شد. گزارش‌هایی از ضربه چاقو به گردن، قفسه سینه و شکستگی در اثر حمله همراهان بیمار به دست ما رسیده است.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین