کد خبر: ۹۲۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
در دیدار با وزیر کشور پاکستان؛

وزیر کشور: می‌توانیم با ناامنی در خارج از مرزها نیز برخورد کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر عزم جدی تهران و اسلام آباد برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک و برخورد با عوامل آن تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، مصطفی محمد نجار در دیدار با همتای پاکستانی خود با تاکید بر اینکه ایران از نظر امنیتی یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه به شمار می‌رود، اظهار داشت: «این توان را داریم که با هر نوع ناامنی که از خارج از مرزها تحمیل می‌شود برخورد کنیم؛ در این حال دولت پاکستان باید در این زمینه همکاریهای لازم را داشته باشد».

محمد نجار همچنین با اشاره به وجود عناصری در پاکستان و حمایت آنان از گروه های تروریستی و گروه ریگی گفت: «مرزهای ما تاکنون هیچ ناامنی برای پاکستان نداشته است و ما همواره با پاکستان روابط دوستانه‌ای داشته‌ایم».

وی با تاکید بر روابط عمیق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تهران و اسلام آباد گفت: «مرزهای جمهوری اسلامی ایران از امن‌ترین خطوط مرزی برای پاکستان بوده و همواره ما تلاش داشتیم این ضریب امنیتی بالا را در نقاط مرزی خود حفظ کنیم».

وزیر کشور با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای روسای جمهوری دو کشور گفت: «دولت ایران توقع دارد با توجه به ارایه اسناد و مدارک متقن و غیرقابل کتمان درخصوص تردد عبدالمالک ریگی به پاکستان، مقام‌های این کشور خیلی زود نسبت به بازداشت و استرداد این فرد و سایر اعضای گروهک جندالله اقدام کنند».

نجار تصریح کرد: «دولت و ملت ایران نسبت دولت و ملت پاکستان علاقمند هستند و به هیچ وجه مایل نیستند این روابط دوستانه و عمیق دچار خدشه شود».

وزیر کشور پاکستان هم برای بازداشت و تحویل عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی به ایران قول همکاری داد.

رحمان ملک با ابراز تاسف از وقایع تروریستی پیش آمده در ایران گفت: «پاکستان آماده هرگونه همکاری با ایران برای مبارزه با تروریسم است».

وی تصریح کرد: «دشمنان دو کشور در صدد تخریب روابط ایران و پاکستان هستند و باید در این زمینه هوشیارانه عمل کرد و با همکاری جلوی این تعرضات و توطئه ها را گرفت».

پیش از این مصطفی محمد نجار در فرودگاه اسلام آباد با اشاره به همکاریهای دوکشور در زمینه های امنیتی و مرزی گفت : «مدارک و شواهدی دردست داریم که عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک ترویستی که در خاک ایران اقدام تروریستی می‌کند در پاکستان است و به همین منظور در دیدار با مقامات پاکستان در خصوص بازداشت و تحویل عوامل تروریستی به جمهوری اسلامی ایران گفتگو خواهد شد».

رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان، هم با اشاره به اینکه پاکستان اهمیت زیادی به روابط دو کشور و به ویژه به مناسبات امنیتی قائل است، گفت: «از وقایع تروریستی اتفاق افتاده در ایران به شدت متاثر و ناراحتیم و همه تلاش‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تردد تروریستها در مرزهای مشترک بکار خواهیم بست».

رحمان ملک گفت: «عبدالمالک ریگی در پاکستان نیست و ما معتقدیم که او در افغانستان است و از آن طریق در ایران اقدامات تروریستی را انجام می‌دهد».

وزیر کشور ایران در آستانه سفر به پاکستان در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اقدام تروریستی چند روز گذشته عوامل گروهک پلید ریگی که به شهادت جمعی از هموطنان شیعه و سنی، سران قبایل و طوایف و همچنین چند تن از فرماندهان سپاه منجر شد، گفت: «این چندمین بار است که این گروهک دست به جنایت می‌زد و برای ملت ایران جای سوال است که چگونه گروهکی که چنین کارهایی انجام می‌دهد به راحتی در خاک کشور همسایه، دوست و برادر پاکستان به راحتی تردد دارد».

وی افزود: «در تماس تلفنی که با وزیر کشور پاکستان داشتم، خواسته دولت و ملت ایران مبنی بر تحویل سریع این عوامل مطرح شد».

محمدنجار تصریح کرد: «مرزهای ایران و پاکستان همواره مرزهای صلح و دوستی بوده و امروز مرزهای جمهوری اسلامی ایران امن ترین مرزها برای پاکستان است و دولت و ملت ایران هم انتظار دارند که مرزهای پاکستان هم برای ما امن باشد».

وزیر کشور در ادامه سخنان خود گفت: «امروز در منطقه خیلی از کشورها قربانی تروریسم می شوند از جمله خود پاکستان و اکنون زمان آن است که ریشه تروریسم برای همیشه خشکانده شود».

وی افزود: «ما در این سفر مدارک و اسنادی را به همراه داریم که نشان می دهد عوامل گروهک ریگی از تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده می کنند که به وسیله عوامل استکبار جهانی تامین می‌شود و آنها هم با هدف نفاق افکنی بین سنی و شیعه و همچنین ایجاد سد و مانع در برابر پیشرفت و توسعه در منطقه سیستان و بلوچستان دست به این اقدامات می‌زنند».

وزیر کشور تصریح کرد: «آنها از کاری که سپاه برای ایجاد امنیت بر محور مردم اعم از شیعه و سنی و طوایف و قبایل مختلف و برای همبستگی مردم در آن منطقه آغاز کرده بود ترسیده بودند از این رو این عمل ننگین را انجام دادند اگر چه تشییع با شکوه شهدا در سیستان و بلوچستان و دیگر شهرها، شعارهای مردم و مواضع علمای اهل سنت و بزرگان شیعه همه نشان داد که عمل آنها اثر عکس داشته است و موجب اتحاد بیشتر صفوف مردم شده است».

براساس این گزارش در این سفر قرار است وزیر کشورمان با آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان و برخی مقامات امنیتی این کشور دیدار و درباره مسائل مورد نظر طرفین به ویژه مسئله گروهک ریگی گفتگو کند و با توجه به مستنداتی که هیئت ایرانی در اختیار دارد خواستار تحویل سریع عوامل گروهک ریگی شود.

علی عبداللهی، معاون امور امنیتی و انتظامی وزارت کشور و پرویز سروری، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور را در این سفر دو روزه همراهی می کنند‏.‏

حادثه تروریستی انفجار بمب در نشست هم اندیشی سران و ریش سفیدان قبایل و عشایر سیستان و بلوچستان در بخش پیشین شهرستان سرباز روز یکشنبه به شهادت و زخمی شدن شماری از سران عشایر و طوایف به همراه تعدادی از مردم عادی و فرماندهان سپاه منجر شد‏.‏
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین