کد خبر: ۹۲۹۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱

پکن: روابط ما با توکیو ادامه‌دار خواهد بود

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که با وجود استعفای نخست‌وزیر ژاپن، پکن همچنان مایل است روابط دوجانبه بین این کشور و توکیو را ادامه دهد.
پکن: روابط ما با توکیو ادامه‌دار خواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای، ژاپن را به عنوان «همسایه‌ای مهم» توصیف کرد و نوشت: چین درباره سیاست‌های داخلی ژاپن نظری ندارد. با این حال، پکن مایل است روابط استراتژیک و منافع دوجانبه و همچنین روابط سازنده و پایداری با توکیو داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، در رسانه‌های اجتماعی چین، نگرانی‌هایی درباره اختلافات دوجانبه بر سر رهاسازی پساب از نیروگاه هسته‌ای فاجعه‌دیده فوکوشیما که در اوت سال گذشته میلادی (مرداد ۱۴۰۲) رخ داد، دیده می‌شود. کاربران اینترنتی نگران نحوه رسیدگی به این موضوع توسط جانشینان فومیو کیشیدا هستند.

چین و ژاپن در چندین مورد دیگر از جمله موضوع تایوان که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند و بازداشت چندین نفر از اتباع ژاپنی توسط پکن به اتهام جاسوسی با یکدیگر اختلاف دارند.

کیشیدا نوامبر گذشته (آبان 1402) با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین، در سانفرانسیسکو و لی چیانگ نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد و بر سیاست دو کشور در ارتقای روابط دوجانبه تاکید کرد، اما پیشرفتی در بهبود روابط حاصل نشد.

امروز (چهارشنبه) سئول اعلام کرد که متعهد است تا روابط دوجانبه بین پکن و توکیو همچنان پس از استعفای فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، که پیشتر برای بهبود روابط سئول با پکن همکاری کرده بود، ادامه یابد.

وزارت خارجه تایوان نیز اعلام کرد که نتیجه انتخابات نخست وزیری ژاپن در شهریورماه تاثیری در روابط دوستانه موجود بین تایپه و توکیو نخواهد داشت.

همچنین، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به سفر شیگرو ایشیبا وزیر سابق دفاع و نامزد نخست‌وزیری ژاپن به تایوان اظهار داشت: تایوان مساله اصلی چین است و در دنیا فقط یک چین واحد وجود دارد. وی از توکیو خواست تا به اصل چین واحد و توافق بین پکن و توکیو پایبند باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین