کد خبر: ۹۲۹۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹

چطور پسته پلوی کرمانی درست کنیم؟

پسته پلو یکی از قاطی پلو‌های اصیل ایرانی است که ریشه در آشپزی کرمانی دارد. این غذای مجلسی از محبوب‌ترین پلو‌های به جا مانده از دوره قاجار است که با گوشت گردن گوسفند، ماهیچه، کوفته قلقلی یا گوشت مرغ طبخ می‌شود.
چطور پسته پلوی کرمانی درست کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

پسته پلو یکی از قاطی پلو‌های اصیل ایرانی است که ریشه در آشپزی کرمانی دارد. این غذای مجلسی از محبوب‌ترین پلو‌های به جا مانده از دوره قاجار است که با گوشت گردن گوسفند، ماهیچه، کوفته قلقلی یا گوشت مرغ طبخ می‌شود. اگر می‌خواهید یک پسته پلو قاجاری برای میهمانی‌های ناهار و شام درست کنید با ما در این مقاله همراه باشید تا طرز تهیه پسته پلو به روش مجلسی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه پسته پلو کرمانی

  • برنج: ۳ تا ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • مغز پسته تازه: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شوید خشک: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران (دم کرده غلیظ): به مقدار کافی
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری
  • خلال پسته و خلال بادام: برای تزیین پلو (اختیاری)
  • زرشک: برای تزیین پلو (اختیاری)
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • روغن: به مقدار کافی
  • کره: به مقدار کافی
  • مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: ۱ الی ۲ ساعت
  • مدت زمان پخت پسته پلو کرمانی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه پسته پلو کرمانی (پسته پلو قاجاری)

چطور پسته پلوی کرمانی درست کنیم؟

در طرز تهیه پسته پلو مجلسی باید دقت کنید که برنج شفته نشود تا در نهایت یک پلوی خوش ظاهر داشته باشید.

مرحله اول: مواد اولیه پسته پلو را آماده کنید

پیش از شروع مراحل طرز تهیه پسته پلو کرمانی، برنج را بشویید و همراه با آب و مقداری نمک به مدت ۱ الی ۲ ساعت بخیسانید. مغز پسته تازه را هم در ظرف جداگانه‌ای بریزید و مقداری آب داغ به آن اضافه کنید.

حدود ۳ الی ۴ دقیقه منتظر بمانید تا مغز پسته کاملا خیس بخورد. سپس، مغز پسته را آبکشی کرده و پوست نسبتا ضخیم آن را جدا کنید. مغز پسته‌ها را کنار بگذارید تا بعدا داخل برنج بریزید. خلال پسته و بادام را هم در مقداری آب یا کمی گلاب خیس کنید. زرشک را نیز بشویید و ۱۰ دقیقه بخیسانید و آبکشی کنید.

مرحله دوم: برنج و مغز پسته را بجوشانید

پس از گذشت ۱ الی ۲ ساعت، قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید. مقداری نمک هم در آب بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. سپس، برنج خیس خورده و مغز پسته بدون پوست را به آب در حال جوش اضافه کنید و به مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه بجوشانید.

مرحله سوم: ترکیب برنج و پسته را آبکشی کنید

پس از گذشت ۷ دقیقه، برنج را امتحان کنید و از نیم‌پز شدن آن مطمئن شوید. برای این منظور، چند دانه برنج را از قابلمه بیرون بیاورید و در دهان بگذارید یا بین انگشتان خود فشار دهید. زمانی می‌توانید برنج را آبکشی کنید که اطراف دانه برنج نرم و مغزش سفت باشد.

مرحله چهارم: پسته پلو را دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه پسته پلو قاجاری باید قابلمه مناسبی را روی حرارت متوسط بگذارید و داخل آن مقداری روغن بریزید. سپس، چند قطعه نان لواش یا تعدادی سیب زمینی حلقه حلقه را به عنوان ته دیگ برنج در قابلمه بچینید.

حالا، ترکیب برنج و پسته را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و مقداری شوید خشک را روی هر یک از لایه‌ها اضافه کنید. در نهایت، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش و مقداری روغن را نیز به پلو اضافه کنید.

قبل از بستن درب قابلمه، زعفران دم کرده را هم روی پسته پلو بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا پسته پلوی قاجاری کاملا بخار کند و درب قابلمه داغ شود. سپس شعله گاز را ملایم کنید و حدود یک ساعت منتظر بمانید تا پسته پلو مجلسی شما آماده شود.

مرحله پنجم: مواد لازم برای تزیین پسته پلو را تفت دهید

در دقایق پایانی پخت پسته پلو، خلال پسته و بادام را آبکشی کرده و با مقداری کره تفت دهید. زرشک را نیز همراه با یک قاشق مرباخوری شکر، مقداری زعفران دم کرده و کره تفت دهید. خلال پسته و بادام و زرشک تفت داده شده را برای تزیین پسته پلو مجلسی کنار بگذارید.

مرحله آخر: پسته پلو کرمانی را سرو کنید

پسته پلوی دم کشیده را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با خلال پسته و بادام و زرشک تفت داده شده تزیین کنید. این غذای مجلسی را می‌توانید با گوشت گردن (طرز تهیه گردن به روش رستوران) یا ماهیچه گوسفندی (طرز تهیه ماهیچه به روش مجلسی)، کوفته قلقلی یا مرغ مجلسی زعفرانی (آموزش مرغ سرخ کرده زعفرانی) یا مرغ سرخ کردن ربی (طرز تهیه مرغ ربی) سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه پسته پلو کرمانی

زمان لازم برای خیس خوردن برنج بسته به نوع آن از یک تا ۴ ساعت متغیر است. پس، اگر از برنج ایرانی تازه یا برنج هندی و پاکستانی استفاده می‌کنید، همان یکی دو ساعت خیساندن کفایت می‌کند. اما اگر در حال پخت برنج ایرانی کهنه هستید، باید حدود ۴ ساعت صبر کنید تا برنج کاملا خیس بخورد.

در صورت تمایل، می‌توانید علاوه بر شوید خشک مقدار کمی دارچین هم لابه‌لای پسته پلو بریزید.

موقع جوشاندن برنج مراقب باشید و روند نیم‌پز شدن آن را با دقت دنبال کنید. چون، پسته پلو کرمانی به‌هیچ عنوان نباید شفته باشد.

در صورت تمایل، می‌توانید از هویج خلالی تفت دیده در کره و شکر نیز برای تزیین پسته پلو استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پسته پلو کرمانی

چطور پسته پلوی کرمانی درست کنیم؟

پسته پلو با مرغ را چگونه درست کنیم؟

برای این منظور، لازم است مرغ را به روش مجلسی طبخ کنید. بنابراین، باید سینه یا ران مرغ را با پیاز، سیر، فلفل، زردچوبه، نمک و زعفران مرینیت کنید و حدود ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا طعم‌دار شود. سپس، مرغ مزه‌دار شده را به روش مرغ سرخ کرده زعفرانی یا مرغ ربی رستورانی بپزید.

پسته پلو با ماهیچه یا گردن را چطور بپزیم؟

برای درست کردن پسته پلو که مشخصا باید دستور بالا را دنبال کنید. اما برای پخت ماهیچه مجلسی کافی است گوشت ماهیچه یا گردن گوسفندی را با پیاز داغ فراوان و مقدار قابل توجهی زعفران در مخلوط کره و روغن تفت دهید. سپس، آن را به مدت ۴ تا ۵ ساعت روی حرارت ملایم بپزید تا کاملا نرم و لطیف شود.

برای تهیه پسته پلو با کوفته قلقلی چه باید کرد؟

برای تهیه کوفته قلقلی باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، مقداری آرد سوخاری، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و حسابی ورز دهید. این ترکیب را به صورت کوفته‌های ریز درآورید و همراه با روغن تفت دهید تا کاملا بپزند و طلایی شوند. در هنگام سرو غذا، کوفته قلقلی‌ها را لابه‌لای پسته پلو بریزید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین