کد خبر: ۹۲۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸

هواشناسی اصفهان؛ هوا خنک می شود / موج جدید آلودگی هوا در راه است

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون دست‌کم ۵۴ روز هوای ناسالم پشت‌سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها دما از روز شنبه (۲۷مردادماه) به‌تدریج کاهش می‌یابد و موج جدید آلودگی هوا نیز از امروز (۲۶مردادماه) تا دوشنبه (۲۹مردادماه) افزایش خواهد یافت.
هواشناسی اصفهان؛ هوا خنک می شود / موج جدید آلودگی هوا در راه است
آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش ضمن اعلام این خبر به ایسنا گفت: افزایش آلاینده‌ها که متأثر از تندبادهاست و به کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید منجر می‌شود، مخصوصاً در روز‌های جمعه و یکشنبه (۲ و ۴شهریورماه) شدت خواهد گرفت. این خیزش باد در شمال و شرق برقرار است و کانون‌های گرد و غبار نیز در ۱۸ شهرستان شمال و شرق و مرکز استان اصفهان فعال می‌شود.

او ادامه داد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش شعاع میدان دید تا ۲کیلومتری به‌علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی در درون و برون استان و ناشی از وزش تندبادهاست که مناطق شمال، شرق، کویر‌های مجاور سمنان، دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای را در شرق اصفهان درگیر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که گرد و غبار در مناطق شرقی، شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان تا دوشنبه برقرار باشد.

این مقام استان افزود: با توجه به قرارگرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت ناسالم، مجدداً بر ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها منجر شود، تأکید می‌کنیم. بنابراین، فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت معادن، حمل‌ونقل و خاک و گچ ممنوع است. کاهش فعالیت صنایع آلایندۀ شناسایی‌شده با نظارت محیط‌زیست و همکاری ادارۀ صمت صورت خواهد گرفت.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک، به‌خصوص از سوی افراد آسیب‌پذیر و بیماران، اهمیت بسیاری دارد. استفاده از ماسک استاندارد، خودداری از ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضا‌های باز ازجمله اصولی است که رعایتشان ضروری محسوب می‌شود. رانندگان نیز باتوجه‌به کاهش دید باید در اجرای توصیه‌های پلیس نهایت دقت را داشته باشند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با ذکر این نکته که شیوه‌نامه‌های شرایط اضطرار گرد و غبار به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است، توضیح داد: دستگاه‌های اجرایی به اجرای مأموریت‌های تعریف‌شده موظف‌اند. همچنین نظارت‌های میدانی با هدف کاهش انتشار منابع آلاینده خوددرویی و صنعتی بخشی از اقدامات آنان است.

او با تأکید بر اینکه کمیتۀ اضطرار شرایط گرد و غبار نسبت به رصد و پایش شرایط ایجادشده وظیفه دارد، افزود: کمیته با صدور اطلاعیه‌ها به پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌کند. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون و براساس گزارش ادارۀ کل حفاظت محیط‌زیست ۵۴ روز ناسالم، ۱۰ روز پاک و ۸۳ روز قابل‌قبول ثبت شده است. طبق محاسبۀ شاخص ازن در ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌های جوی که در اختیار شهرداری است،۲۰ روز دیگر را هم باید به عدد روز‌های ناسالم در اصفهان اضافه کرد.

حقابه‌های قانونی اصفهان را بدهید

این مقام استانداری اصفهان اظهار کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان ۱میلیون و ۵۰۵هزار هکتار شناسایی شده است. ۱۵۰هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی قرار دارد. این ۱۵۰هزار هکتار در ۱۴ کانون مطالعه‌شده و در شهرستان‌های خوروبیابانک، نایین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

شیشه‌فروش با نظر به این نکته که استان اصفهان علاوه بر متأثربودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی‌شده داخلی در شمال و شرق از بیرون نیز گرد و غبار به آن وارد می‌شود، تصریح کرد: از مناطق هم‌مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان نیز این گرد و غبار‌ها می‌آید.

 او در ادامۀ تبیین مسئلۀ گرد و غبار توضیح داد: خشکی رودخانۀ زاینده‌رود و اراضی رهاشده و کشت‌نشده، همچنین کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی بر مسئلۀ کانون‌های داخلی و نقطه‌ای اثرگذارند. به‌طوری‌که وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم به خیزش گرد و خاک منجر می‌شود.

شیشه‌فروش یادآور شد: لازم است که وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی خود در تأمین حقابه‌های قانونی و زیست‌محیطی کشاورزی و فضای سبز در حوضۀ زاینده‌رود جدی باشند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جلوگیری از بارگذاری‌ها، مصارف غیرمجاز آب در بالادست رودخانۀ زاینده‌رود و سایر مناطق نباید فراموش شود. اجرای برنامۀ جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی، تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و آبخیزداری باید در دستور کار دستگاه‌های نام‌برده باشد.

او ادامه داد: شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های حدی جوی ازجمله سیل، طوفان و خشکسالی از پیامد‌های تغییر اقلیم است که به‌علت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جو ایجاد شده‌اند. با افزایش دما اقلیم مناطق مختلف و برهم‌کنش بین جو و اقیانوس تغییر می‌کند و وقوع مخاطرات جوی ازجمله تأثیرات آن است. طی مردادماه سال ۱۴۰۳ شمسی در مناطق مختلف شمال، شرق، مرکز و شهر اصفهان بالاترین دما طی ۵۰ سال گذشته با افزایش ۴ تا ۵ درجه نسبت به نرمال به ثبت رسید.

این مقام استانداری اضافه کرد:روز گذشته (۲۵مردادماه) و علی‌رغم کاهش دما نسبت به هفتۀ پیش از آن، دمای خوروبیابانک ۴۵، چوپانان ۴۴، بادرود، زواره و هرند ۴۳ و اصفهان، ورزنه و کاشان ۴۲ درجه ثبت شده است.

شیشه‌فروش تأکید کرد: با تشکیل کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی مقرر شده است که پیامد‌ها و تغییرات پارمتر‌های جوی در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط‌زیست، سلامت و بخش اقتصادی بررسی و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز در این خصوص انجام شود. همچنین به تدابیری نیاز است که در نتیجۀ آن‌ها سازگاری با تأثیرات تغییر اقلیم و کاهش اثر‌های این پدیده، کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب‌پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی محقق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین