کد خبر: ۹۲۹۶۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
بی میلی مردم برای شرکت پرشور در انتخابات نشانه دلسردی آنهاست؛ اگر صدای مردم شنیده نشود سرخوردگی ایجاد می‌شود

پزشکیان: مردم از ما شاکی هستند و مقصر ما هستیم نه آمریکا؛ نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا

رئیس‌جمهور گفت: دولتی که به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز و سیاست‌ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محور‌های هم گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود.
پزشکیان: مردم از ما شاکی هستند و مقصر ما هستیم نه آمریکا؛ نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان، رییس جمهور در نشست علنی امروز (شنبه، ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح خط مشی کلی برنامه دولت چهاردهم گفت: با سلام و درود بیکران به امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و سلام و درود به شهدای اسلام و روح سرباز وطن سردار سپهبد شهید سلیمانی و اسماعیل هنیه؛ امروز فرصتی است برای شنیدن صدای آحاد ملت ایران و فرصتی برای شنیدن خواسته آنها، فرصتی برای تحول، فرصتی اصلاح رویه‌ها و حکمرانی ها؛ خلق امید و گذر از تنگنا‌ها و شرایط بحرانی، فرصتی برای اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرت‌های جهان، فرصت همکاری بین حکومت و جامعه در درون جامعه است.

رییس جمهور دولت چهاردهم در ادامه تاکید کرد: دولتی که امروز به جامعه معرفی شده دولت وفاق ملی است؛ دولت وفاق ملی خود را دولت ملت می‌داند، خود را موظف به تامین تمام حقوق شهروندی ملت و نیاز‌های آن‌ها می‌داند، خود را متلزم به اجرای قانون اساسی و اهداف سیاست‌های کلی نظام و همچنین تحقق برنامه هفتم توسعه می‌داند.

پزشکیان ادامه داد: محور‌های تحقق اهداف نظام در همکاری سه قوا است. امروز این همگرایی و همکاری باید محقق شود. رهبر انقلاب تاکید داشتند توفیق نظام موفقیت دولت است. این توفیق برخواسته از مشکلات مردم محقق خواهد شد چاره کار همکاری بین دولت و نظام است اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی ایجاد می‌شود و منجر به نابودی سرمایه اجتماعی می‌شود. مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند بی عدالتی در قالب بخش‌های مختلف محیط زیستی، ناترازی اجتماعی، موضوعات اقتصادی و... دیده می‌شود، تدابیر جاری حلال مشکلات جامعه نیست، مردم حس نارضایتی دارند و ما را پاسخگوی نیاز‌های خود نمی‌بینند.

رییس جمهور دولت چهاردهم ادامه داد: بی میلی مردم برای حضور در انتخابات نشانه نارضایتی آن‌ها است. مردم همچنان با حضورشان در انتخابات نشان دادند که پایبند نظام هستند، باید تلاش کنیم مشکلات آن‌ها حل شود.

پزشکیان ادامه داد: چشم اندازی که وجود دارد و رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم کرده و در تمام اظهاراتم به دنبال آن بودم ایرانی را تصویر می‌کند و کشوری که در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام، سازنده و موثر در روابط بین‌الملل. همه می‌دانیم این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه با تمام وجود به این چشم‌انداز باور داشته باشیم. این چشم‌انداز می‌تواند فهم یکسان و مشترکی را در میان ارکان حکومت، دولت و بخش‌های دولتی و جامعه مدنی ایجاد کند و به هم افزایی و هماهنگی هر چه بیشتر منجر شود.

وی با اشاره به رسالت دولت چهاردهم افزود: حضرت علی (ع) وقتی به مالک اشتر دستور می‌دهد که باید اصلاح عهد و جهاد دشمن کنید و رسالت مالک در حکومت جمع‌آوری خراج، جنگ با دشمنان، امنیت و اصلاح جامعه و آبادانی است. ما وظیفه داریم تأمین آموزش و سلامت عادلانه و با کیفیت برای همه مردم صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و محل زندگی است و توسعه زیرساخت‌ها، تأمین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی، برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت، مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل.

رئیس جمهور با یادآوری اصول و ارزش‌هایی که باید به آن معتقد باشیم، ادامه داد: حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت دلیل اینکه حکومتی درست یا غلط و اظهاراتی که مردم پشت سر آن می‌گویند وظیفه حاکمیت و عمل صالح یعنی رضایت مردم و این اصلی است که با تمام وجود به آن معتقد هستیم؛ هوای نفس باعث می‌شود که هوای مردم را نداشته باشیم و این چیزی است که حضرت علی (ع) در مورد آن تأکید می‌کند.

پزشکیان یادآور شد: مراعات انصاف در قبال کسانی که دوستشان داریم و حزب، جریان و دسته ما هستند و حزب و جریان و دسته ما نیستند. ایرانی هستند؛ هیچ دینی و باوری و هیچ پیغمبر و امامی در قبال هیچ انسانی قدم از عدالت فرونگذاشته است، فرق نمی‌کند که مذهبی باشد یا نباشد، ترک، فارس، عرب، عجم، خارجی یا داخلی باشد و تمام دعوا بر سر عدالت است و مردم باید راضی باشند، اما متأسفانه امروز از ما شاکی هستند و مقصر ما هستیم نه بیگانگان و آمریکا و ما باید مردم را راضی نگه داریم و با تمام وجود به آن‌ها محبت کنیم.

وی افزود: مردم دو دسته هستند و عمدا یا سهوا خطا می‌کنند، از آن‌ها باید گذشت و کوتاه آمد، همان طوری که دوست دارید خدا از شما بگذرد تو هم اگر مردم خطا کردند از آن‌ها بگذر، والی امر بالاتر و رئیس‌تر از توست و خداوند والی و حاکم بر همه مسائل است و تو با این مردم امتحان می‌شوی و نباید خودت را در مقابل جنگ با مردم قرار دهی، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا و نارضایتی او. این ماییم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش ملت است. مردم اگر بدانند ما با باور، اعتقاد و تمام وجود در پی حل مشکلات آن‌ها هستیم و بر اساس عدالت و تبعیض نژادی، مذهبی، قومی و ناحیه‌ای برخورد می‌کنیم و اگر منصفانه با آن‌ها برخورد کنیم پایبند، معتقد و پشت این حکومت خواهند ایستاد و این مهم جز با وفاق، همدلی و همراهی امکانپذیر نیست.

رئیس کابینه دولت چهاردهم یادآور شد: اگر قرار بود وضعیت درست شود باید دست از کار‌هایی که در حال انجام آن‌ها هستیم برداریم، وقتی احساس عفو کردیم احساس پشیمانی و ندامت نکن و راه‌های ملایمت‌آمیز و برخورد‌های نرم در پیش بگیر، نگو من امیرم و دستور می‌دهم و مردم باید اطاعت کنند. این ادبیاتی که دستور می‌دهم و مردم باید اطاعت کنند تالی فاسد است و قلب را سیاه و دین را سست کرده و تغییر‌ها و دگرگونی‌ها را دور می‌کند، ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم و این جزء ارزش‌هایی است که به دنبال آن هستیم و شاخص اولیه کار ما رضایت مردم خواهد بود و ما مجبور هستیم با تمامی دستگاه‌ها تعامل داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مسائل و بحران‌های چند بعدی و پیچیده پیش رو، همچنین حکمرانی و شبکه شایسته سالاری و یادگیری از تجربیات جهانی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مولفه‌های قدرت هوشمند ملی می‌تواند در بسیاری از موارد کمک حال باشد.

وی افزود: ما باید انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان و محرومان بوده و به فراموش شدگان، طردشدگان، حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای خواسته‌های خود ندارند گوش فرا دهیم. سیاستگذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایسته گان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق می‌تواند کمک حال باشد.

پزشکیان بیان کرد: اگر تقوا باشد می‌تواند راه را نشان دهد بنابراین تصمیم گیری درست مبتنی بر شواهد و کار کارشناسی باید به جای نظر یک نفر و یک گروه و یا یک جناح باشد تا بتواند تجربیات موفقی را برای کشور ایجاد کند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که فساد ستیزی کنیم، ما به دنبال احترام به آزادی بیان و انتقاد هستیم، باید از یک دولت متصدی و تنظیم گر گذر کرد و شرایط را برای تسهیل در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم فراهم ساخت.

وی اضافه کرد: مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و انحصار زدایی و توسعه مشارکت بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مداخلات و تصدی گری‌ها را کاهش دهد، ما باید نگاهمان در زمینه توسعه یک نگاه جامع و کامل باشد، ما باید برای تاجران و صنعتگران و تولیدکنندگان شرایطی را در نظر بگیریم که توسعه کشور را به دنبال داشته باشد، ما برای خدمت به ملت آمده ایم نه برای حکومت، حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت باشد وگرنه بی ارزش و بی مقدار است.

پزشکیان ادامه داد: نقاط قوت ما بسیار است، اما باید رویکردی عدالتخواهانه و فساد ستیزی بر اساس سیاست‌های کلی نظام داشته باشیم. البته دولت پیگیر سیاست‌ها و هماهنگی میان قوا است البته هماهنگی بین قوا در نقطه بسیار بالایی وجود دارد که امید است این هماهنگی با مجلس عمیق تر، بهتر، برادرانه و دوستانه‌تر باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: حمایت و همکاری با نهاد‌های تحت فرمان مقام معظم رهبری می‌تواند ما را در جهت رسیدن به اهداف چشم انداز کمک کند، کشور ما از لحاظ جغرافیای سیاسی در مناسب‌ترین و حیاتی‌ترین نقطه کره زمین قرار دارد که به دلیل داشتن مرز‌های آبی و دسترسی به آب‌های آزاد، همچنین داشتن نیروی جوان متخصص و باسواد می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها در زمینه توسعه شرایط بسیار مناسبی را فراهم کند.

وی افزود: البته سطح رضایت عمومی مردم پایین است همچنین مهاجرت نیرو‌های کارآمد شتاب گرفته است، همچنین امید به آینده روشن و الهام بخش کمرنگ شده و این وضعیت فقر و محرومیت زیبنده جامعه ایرانی نیست، ما به دنبال احقاق حقوق، استقرار عدالت و مبارزه با فساد خواهیم بود. نباید چند دستگی و اختلاف بین معتقدین به انقلاب باعث شود که کشور دچار مشکل شود.

پزشکیان گفت: دولت من دست تفاهم به سوی همه فعالان عرصه خدمت و سیاست گشوده است و می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند. انتظار دارم مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد.

وی تصریح کرد: ضرورت بنیادین و بسیار مهم دیگر برای تغییر رویه‌های معیوب و ناکارآمد که می‌تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند داشتن نگرش نظام‌مند و پیوسته به همه مسائل کشور است. این تصور که می‌توان یک مسئله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی‌هایی که با دیگر مسائل دارد حل کرد، تصور نادرستی است. دولت من به این پیوستگی‌ها توجه دارد، اگر آموزش و پرورش‌مان نتواند مأموریت خود را به درستی ایفا کند یا نظام دانشگاهی ما نتواند از اهداف پیشرفت کشور پشتیبانی کند، نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و مناسبات نیروی انسانی و نظام اجرایی پشتیبانی نخواهد داشت و تدابیر دیگر راهگشا نخواهد بود، ساختار اداری و اجرایی ما مبتنی بر اقدام شکل گرفته و بر اهداف نهایی و شاخص‌های دقیق و پایش مستمر مبتنی نیست و از اهداف نهایی فاصله دارد.

رئیس قوه مجریه کشورمان اضافه کرد: چگونه می‌توانیم در وضعیتی که تناسبی بین تلاش و برخورداری که از آموزه‌های ناب دینی ما است، استفاده کنیم. انتظار نتایج کیفی و افزایش قابلیت‌های نظام اجرایی و بهبود شایستگی‌های نیروی انسانی را داشته باشیم.

پزشکیان با اشاره به یکی از آیات قرآن بیان کرد: خداوند روز قیامت از ما توجیه را نمی‌پذیرد، ما اوایل انقلاب آیاتی را قرائت می‌کردیم که مطرح می‌کرد وقتی انسان می‌میرد و زمانی که به خاک سپرده می‌شود ملائکه از انسان سوال می‌کنند کجا بودید، بیان می‌شود مستضعف بودیم، ملائک بیان می‌کنند مگر زمین خدا وسیع نبود، هجرت می‌کردید، خداوند روز قیامت از ما که در ضعف، فقر، گرسنگی بوده و گرفتار جنگ بودیم هیچ چیز را نمی‌پذیرد، در واقع با این وضعیت فعلی ما نمی‌توانیم روز قیامت پاسخگوی خدا باشیم.

وی با بیان اینکه ما اگر نتوانیم جواب مردم را دهیم و کشور را از این بحران خارج کنیم به عنوان یک مسلمان معتقد امکان ندارد روز قیامت بتوانیم جواب خدا را بدهیم، افزود: ما باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موضوع به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت و نظام اجرایی بپردازیم. برنامه‌ریزی بر مبنای عملکرد، مدیریت بر مبنای مراقبه، محاسبه، اصلاح بهبود آن، رواج پاسخگویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و اصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف، نگرش نظام‌مند پیوسته به همه مسائل، مشاهده کامل یک پیوستگی و توجه کامل به پیامد‌های تصمیمات، شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است.

رئیس جمهور بیان کرد: ضرورت بسیار مهم دیگر، مقابله موثر و کارساز با فساد است، ما نیازمند عزم و اراده و هماهنگی لازم برای اجرای قانون هستیم، ظرفیتی که از محل کدملی، کدپستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌ها و سپس پیوند دادن داده‌ها مناسب‌ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد خواهد بود.

پزشکیان افزود: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجی‌های مختلف نیز نشان می‌دهد اولویت نخست اکثر مردم حل مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامه‌های من بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین شاخص نشان‌دهنده قدرت یک کشور به کیفیت زندگی یک جامعه در بعد اقتصادی تولید است، ادامه داد: توان تولید کشور است که تعیین کننده قدرت اصلی ملی است، بررسی روند رشد تولید ۱۰ ساله ایران نشان می‌دهد پایین بودن سطح رشد اقتصادی، بی‌ثباتی آن و ناعادلانه بودن توزیع درآمد اصلی‌ترین ویژگی‌های این روند است که به این‌ها باید تورم بالا و وابسته به نفت بودن را نیز اضافه کرد.

رئیس کابینه دولت چهاردهم با طرح این پرسش که چرا پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب هنوز نتوانستیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم تا جایی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به صراحت بیان کردند که عملکرد‌های ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش کرده است، ادامه داد: چالش بیرونی، تحریم و وسوسه‌های دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است، در سال‌های اخیر به صورت متوالی رهبر معظم انقلاب حل مشکلات اقتصادی را به عنوان شعار اصلی سال تعیین کرده است. برای تدوین برنامه دولت چهاردهم، برنامه‌های اقتصادی ارائه شده توسط سه دولت اخیر هنگام معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی را بررسی کردم.

پزشکیان ادامه داد: به نظر می‌رسد مسئله این نیست که ما راه‌حل مشکلات اقتصادی را نمی‌شناسیم، ممکن است اختلاف نظر‌هایی درباره ریشه‌های مشکلات مانند تورم و رشد اقتصادی پایین بین کارشناسان وجود داشته باشد، اما با صراحت عرض می‌کنم که ریشه اصلی تداوم مشکلات اقتصادی نبود ساز و کار‌های لازم برای اجماع‌سازی روی سیاست‌ها است، هم در حوزه سیاست داخلی و هم در حوزه سیاست خارجی، اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نمی‌تواند و نباید بدون اجماع‌سازی دست به عمل زد. با این همه اختلاف نظر سیاسی بین ما و گفتگو نکردن برای حل اختلافات اجرای موفق برنامه اصلاحات اقتصادی ناممکن است.

وی با بیان اینکه نبود اجماع ملی مانند هرگونه اصلاحات ساختاری و اقتصادی و اجتماعی است، گفت: در حوزه سیاست خارجی موضوع روشن است، بخشی از مشکل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و پرنوسان بودن آن ریشه در تنش‌های موجود در روابط خارجی و به ویژه تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه دارد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شهروندان آن طبق آمار‌های رسمی در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته است. با این حال به دلیل تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب رسمی بین‌المللی را نداریم، مصرف‌کننده، تولیدکننده، صادرکننده گران می‌خرد، ارزان می‌فروشد و، چون به صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم جوان ۲۲ ساله ما با تحصیلات عالی یا بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم گذرانده یا آثار آن را لمس کرده است.

رئیس قوه مجریه کشورمان افزود: این جوان هر سال طبق آمار‌های رسمی شاهد کاهش رفاه خود و خانواده‌اش است، این مسیر را قطعا باید تغییر داد. اختلافات درونی و فشار‌های بیرونی فضای سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است، هر دو را باید به کمک هم حل کنیم.

پزشکیان افزود: ما باید کاری کنیم که وحدت و انسجام در داخل کشور افزایش پیدا کند در غیر این صورت مشکلات ما بیشتر خواهد شد. به نظر بنده مهمترین مساله‌ای که ما داریم اختلافات و عدم هماهنگی‌های بین مسئولین است.

وی با اشاره به ضعف‌های نظام اداری بیان کرد: مشکلاتی همچون ناکارآمدی، پرهزینه بودند، غیرپاسخگو بودن، تورم زایی و کانون‌های متعدد تصمیم گیری و انبوه مقررات باید برطرف شود.

رییس جمهور تاکید کرد: در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام روبه رو هستیم که اتمام آن‌ها به ده‌ها سال زمان نیاز دارد و باید چندین برابر اعتبار برای آن‌ها هزینه کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه متاسفانه برای برخی پروژه‌ها منابع کافی را در اختیار نداریم ادامه داد: تاخیر طولانی در فعال سازی کریدور‌های شمالی، شرقی و غربی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و ما متاسفانه با این شرایط از چرخه خارج خواهیم شد. همچنین ما با مشکلاتی همچون تاخیر در بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی روبه رو هستیم. همچنین باید یادآور شوم که ما در صنعت با تجهیزات فرسوده مواجه هستیم. همچنین ما با قیمت بالا و کیفیت پایین به تولید می‌پردازیم که این خود نماد یک تولید غیررقابتی است.

رییس جمهور با اشاره به جانمایی نادرست بنگاه‌های تولید و شهرک‌های صنعتی از نظر علمی و اقتصادی بیان کرد: این مساله بهره‌وری را با مشکل مواجه کرده است. همچنین عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه، قومیت و جنسیت از جمله نقاط ضعف ما است.

پزشکیان با اشاره به فساد‌های موجود و عدم شفافیت لازم در مدیریت امور بیان کرد: رانت اطلاعاتی و مالی از جمله مواردی است که باعث شده تا نقاط قوت موجود به نقاط ضعف تبدیل شود.

رییس جمهور با اشاره به نقاط قوتی که باید مد نظر قرار گیرد ادامه داد: در جریان انتخابات افرادی که رای ندادند فرصتی برای خلق امید ایجاد شد، لذا نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه ارکان نظام است. نارضایتی و اعتراض نسبت به نابرابری‌ها و محدودیت‌ها در جامعه توقعات فزاینده‌ای برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.

پزشکیان با بیان اینکه ما در مرکز انرژی جهان هستیم ادامه داد: بالغ بر ۷۱ درصد از ذخایر نفت و ۶۹ درصد ذخایر گاز در منطقه ما قرار دارد. ما دسترسی به بازار‌های صادراتی و امکان ترانزیت گسترده در منطقه داریم. ما در گروه‌های بین المللی همچون بریکس، شانگهای، اراسیا و تفاهمات بلند مدت با چین و روسیه هستیم که این‌ها همه از جمله فرصت‌های ما قلمداد می‌شود.

وی با بیان این که ما انرژی ارزان و منابع قوی داریم تاکید کرد: ایران با داشتن ۷۰ نوع مواد معدنی و با ذخایر قابل قبول جزو کشور‌های برتر دنیا است که ۷ درصد از ذخایر معدنی را در اختیار دارد. ایران ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که فقط ۸ دهم درصد این‌ها در طول سال تولید می‌شود.

وی با اشاره به نقش ایران شبکه گذر راه‌های ترانزیت منطقه تاکید کرد: این نقش، نقشی استثنایی است. ایجاد ارزش از محل کالا و انرژی می‌تواند کشور را از حالت عدم تعامل منطقه‌ای قرار دهد. ایران دومین کشور با ذخایر اثبات شده گاز و سومین کشور با ذخایر اثبات شده نفت است.

پزشکیان با اشاره به مرز‌های دریایی شمالی و جنوبی بیان کرد: ما در کانون ارتباطی ۲۵ کشور و در جنوب آسیا هستیم و ۷۴۴ نفر در این منطقه حضور دارند که ما می‌توانیم با آن‌ها در تعامل اقتصادی باشیم. ما باید نسبت به این فرصت‌ها فعالانه و سازنده عمل کنیم.

پزشکیان در ادامه با اشاره به تهدید‌ها نسبت به ایران بیان کرد: آمریکا در راس این تهدید‌ها قرار دارد. در این شرایط اگر ما با هم باشیم و وحدت و انسجام لازم را ایجاد کنیم قادریم تمام این تهدید‌ها را کمتر کنیم. همچنین ما تنش و خونریزی در منطقه داریم و باید به این نکته اشاره کنم که تعاملات ما در منطقه ضعیف است.

پزشکیان با بیان اینکه متاسفانه سرمایه اجتماعی و انسجام داخلی ما ضعیف شده است ادامه داد: همچنین اعتبار دولت در مقابل ملت کاهش پیدا کرده است و این‌ها نقاط ضعفی است که ما با آن مواجه هستیم.

پزشکیان در ادامه با اشاره به راهبرد‌ها در مقابله با برون رفت از این مسایل بیان کرد: مهم‌ترین سوالی که ما باید به آن پاسخ دهیم این است، چرا علارغم کسب موفقیت‌های بسیار و تلاش‌های صادقانه مسایل مهمی همچون عدالت، انصاف و مسایل اجتماعی، رفع بیکاری، فقر، اهداف امیدبخش محقق نشده است؟

رییس جمهور تاکید کرد: ما تا نتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم. به همین روشی که ادامه داده ایم، ادامه دهیم قادر به حل مشکل نخواهیم بود.

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: حل مسایل کشور می‌تواند در پرتو حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد. بدون تردید و به اتکا وحدت نظری و تجربی مسایلی را می‌توان حل کرد که فهم روشن از صورت بندی و حل آن در میان همه ارکان تاثیرگذار جامعه، یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه باید مشکلات کشور را براساس ۹ اصل اساسی حل کنیم، یادآور شد: نیاز به اجماع سازی داخلی وجود دارد، ما برای موضوع ایران و همه ایرانیان باید تلاش کنیم و توافق کنیم، برای حل مشکلات آن‌ها به یک نتیجه کلی برسیم، در حال حاضر منافع ملت برون رفت از ضعف‌های کنونی است.

وی در ادامه تاکید کرد: تیم اقتصادی را موظف کرده ام برای رسیدن به چشم انداز پیش بینی شده از تمام کارشناسان و نخبگان بهره لازم را بگیرند، از اصول یاد شده می‌توان به تمرکز به اصل راهبردی و توان مقاومت در برابر مشکلات، بهبود معیشت مردم، توسعه سرمایه گذاری و افزایش تولید، بهینه سازی انرژی، دیده شدن سرمایه انسانی متخصص به جای مهاجرت آن ها، فقرزدایی در جهت توسعه، توسعه برای همه افراد جامعه و ... را نام برد.

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: اقتصاد محور اصلی کشور است، اما باید خطا‌های اقتصادی بزرگ را در کشور ببینیم و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کنیم این موفقیت جز با همکاری و همیاری سه قوا ممکن نخواهد بود. اصل موفقیت بر پایه چشم انداز، اجرای سیاست‌های کلی و همچنین اجرای برنامه هفتم توسعه است آنچه در برنامه وزرای پیشنهادی تعیین کرده ایم بر اساس نگاه کارشناسی بوده و افرادی را انتخاب کردیم که با کار کارشناسی آن‌ها را انتخاب کنند.

رئیس جمهور دولت چهاردهم با بیان اینکه در انتخاب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نگاه‌های سیاسی را کنار گذاشته ایم، یادآور شد: انتخاب وزرای پیشنهادی بر اساس وفاق و وحدت ملی بوده است نه اهداف و نگاه‌های سیاسی، تیمی که انتخاب کرده ایم نمونه‌ای از افرادی هستند که برای کشور اقدامات مثمرثمری داشته اند، همه مصمم به اجرای قانون بوده، امروز مجلس است که می‌تواند کمک کند تا بتوانیم این وفاق ملی را به نتیجه برسانیم. باید از داخل و خارج یک صدایی به گوش برسد.

پزشکیان در پایان با تشکر از نمایندگان که صبورانه به سخنان او گوش کردند، گفت: بنده از وحدت و انسجام داخلی گفته ام، هیچ کدام از عیوبی که وجود داشته را بزرگ نکرده ام، امروز باید همگی با همبستگی دست به دست هم داده تا این وفاق شکل بگیرد، باید اقدامی انجام دهیم تا بتوانیم به هدف معین شده دست پیدا کنیم. همه عیبی دارند، اما هنر این نیست که عیوب یکدیگر را بزرگ کنید، بلکه باید خوبی‌ها را به یکدیگر نشان دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
1
5
شما هم به صدای حاکمیت بیشتر بها میدهید تا مردم و قانون اساسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
3
5
خب، خدا رو شکر یک انسان شجاع پیدا شد، حد اقل این را پذیرفت که مدتها مسیر را اشتباه رفته اند که به اینجا رسیده ایم. خدا رو شکر !
اولین قدم اصلاح این است که بپذیری کجاها را اشتباه کردید که ما را به این روز سیاه نشاندید. به این روز سیاه که همه می خواهند فرار کنند. حکم قاضی این است که شما چند سال ممنوع الخروج هستی؟ یعنی زندانی ساختید!!!!!!!!!!!!! از ایران! باشه! همینکه فهمیدید خوب است. آستین ها را بالا بزنیم مملکت را آباد کنیم. زنده باد ایران! زنده باد ایران! زنده باد ایران!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
6
اقای پزشکیان ،صدای مردم باش نه حاکمیت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین