کد خبر: ۹۲۹۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کارشناس پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر یزد هشدار داد؛

اعتیاد دائمی در انتظار ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدر «گل»

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر استان یزد از کاهش سن اعتیاد به مصرف مواد مخدر از جمله ماری‌جوانا در استان به ۱۴ سالگی خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ درصد افرادی که اولین تجربه مصرف مواد خود را با ماری‌جوآنا رقم می‌زنند، به یک مصرف‌کننده دائمی موادمخدر در بزرگسالی تبدیل می‌شوند.
اعتیاد دائمی در انتظار ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مخدر «گل»
آفتاب‌‌نیوز :

«محبوبه وفائیان»  راجع به ماده مخدر «ماری‌جوانا» که امروزه مصرف آن در جامعه به عنوان یک ماده روان‌گردان تفریحی در حال افزایش است، اظهار کرد: یکی از مواد اعتیادآوری که بیشتر مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گرفته ماده‌ای به نام «گل» یا همان «ماری‌جوانا»ست که متاسفانه سرعت گسترش استفاده از این ماده مخدر در جامعه رو به‌ افزایش است.

وی افزود: با توجه‌ به این که ماری‌جوانا ریشه گیاهی دارد، نگرش منفی در مورد این ماده پایین است و نحوه مصرف این گیاه آسان‌تر از دیگر ماده‌های مخدر است و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است.

این کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر به کمتر از ۱۴ سال، در رابطه‌ با استعمال این ماده بیان کرد: مصرف این ماده مخدر باعث احساس شادی، سرخوشی و ایجاد توهم‌هایی مبنی بر منحصربه‌ فرد بودن که اعتمادبه‌نفس را در افراد به‌ صورت کاذب افزایش می‌دهد، شده و در نتیجه‌ی آن روابط اجتماعی فرد تحت‌تأثیر قرار گرفته و شاهد بروز رفتارهای پر خطر این افراد در جامعه خواهیم بود.

 وی ضمن بیان این که ماری‌جوانا جزو دسته مواد مخدری است که ترجیح مصرف آن در مهمانی‌ها و جمع‌های چندنفره است، در مورد عوارض استفاده از این ماده مخدر تصریح کرد: یه دنبال کنجکاوی افراد برای استفاده از این ماده، وابستگی روانی در فرد ایجاد می‌شود ولی خسارت‌هایی که مصرف این ماده مخدر به سیستم اعصاب مرکزی فرد می‌زند، غیرقابل‌جبران است.

وفائیان ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد افرادی که اولین تجربه مصرف مواد خود را با ماری‌جوآنا رقم می‌زنند، به یک مصرف‌کننده دائمی موادمخدر در بزرگسالی تبدیل می‌شوند.

این مسئول گام اول پیشگیری از اعتیاد به مصرف این ماده مخدر را آگاهی دادن به خانواده‌ها ذکر کرد و گفت: خانواده‌ها می‌توانند جهت کسب اطلاعات در مورد نحوه درمان یا نحوه کنار گذاشتن مصرف مواد مخدر، از طریق تماس با خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ اقدام کنند.

 وی با اشاره به آغاز بکار «خانه‌یاری گران زندگی» از سال گذشته، عنوان کرد: این مرکز نیز با حضور کارشناسان برجسته و تحصیلکرده در جهت پیشگیری از اعتیاد در گروه کودک و نوجوان در قالب‌ برگزاری تئاتر و آشنایی با نگرش‌های اشتباه در مورد مواد مخدر فعالیت می‌کند.

وفائیان در پایان نیز متذکر شد: در حال حاضر آمار دقیقی برای مصرف گل وجود ندارد ولی براساس آخرین آمار رسمی مربوط به سال ۱۳۹۷ این میزان در استان معادل ۱.۲ درصد بوده که این عدد در جمعیت دانش‌آموزی همان سال ۰.۹ درصد اعلام شده ولی این آمار با واقعیت موجود در جامعه خیلی فاصله دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین